Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1476707
Hej, jag har lite undringar om biltvätt. Är nybörjare på bilar och ingen stor entusiast men jag vill ändå sköta om min bil någorlunda.
Jag köpte en V40 Cross Country i våras, under våren och sommaren tvättade jag den i Bilbolagets Tvätta-automater. Tyckte att detta fungerade bra. Under hösten har jag varit på annan ort och kört mycket landsväg (70 mil i veckan) så jag har låtit vaxa bilen, ett års garanti på vaxningen. Efter detta har jag endast kört handtvätt själv och hos biltvätt, utan avfettning för att skydda vaxet.

Nu är min fråga om jag ska fortsätta med handtvätt eller om det går bra att återgå till automattvätt? Då åker ju vaxet men å andra sidan tycker jag det är bekvämt med automattvätt och jag tycker att borstarna i Tvätta-automaterna verkar skonsamma.
Jag kan dock fortsätta med handtvätt om det är bättre. Under vintern kommer jag att köra så lite som möjligt med bilen, dock står den utomhus i södra Norrland. Lacken är i fint skick.
Tacksam för svar.
#1476718
Eller så låter du bilen vara smutsig över vintern och fortsätter hand/bortlös tvätt till våren. Inte bra att få in fukt/vatten under lister och skrymslen när det blir minusgrader.
Jag lämnade in på handtvätt med vax för en månad sedan, inte tänkt tvätta bilen mer på ett par månader.
#1476856
Automattvätt med borstar - spring åt andra hållet. Fortsätt handtvätta och var snäll med avfettningarna är mitt tips. Efter ett gäng borsttvättar ser din bil ut som en taxibuske och kommer kräva en ordentlig polering för att väcka liv i glansen igen.
#1485875
Trots ett heligt löfte till mig själv att aldrig köpa en svart bil, för att slippa tvätta och vaxa stup i kvarten - så hände det ändå.
Efter köpet fick bilen en lackbehandling (Ditec). Man behöver inte vaxa, men en kompletterande behandling ska göras var 18:e månad. Behandlingen gör att smutsen inte fastnar så lätt och körning i ett rejält regnväder gör att mycket av skiten sköljs av. Och: lackbehandlingen tål vanlig typ av avfettning - kan vara bra för att få bort asfaltprickar.
Ditec kan komplettera med behandling av vindruta och sidorutor, så att vattnet inte bildar en film, bara droppar som på vindrutan lättare torkas bort av torkarna - eller blåser bort av fartvinden.
Alltid handtvätt, ALDRIG maskintvätt med borste. Handtvätt ska så klart göras med en ny svamp varje gång. Tvätt uppifrån och ner, hjulen sist. Stryk av skiten från svampen med tummen innan svampen doppas i hinken före nästa "tvättyta".
Bild : 14 år, 12000 mil.
(Bilen är INTE skitig nedtill - det är en reflektion av den ljusa asfalten :-o )
210412 Bil fr Ditec 2 ano.jpg
210412 Bil fr Ditec 2 ano.jpg (559.11 KiB) Visad 2892 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]