Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av JEriksson
#1469782
Hej

Av olika anledningar så kommer jag skaffa dubbfritt från Nokian, men funderar lite på om man skall välja WR SUV 4 istället för normalt Hakkapeliitta R3 SUV?

Förutsättningarna är att de skall sitta på en Audi Q4 40 som jag beställt, samt troligen kommer jag inte åka längre norrut än till Gävle med denna bil. Till fjällen kommer jag ta en Volvo V70 med krok då det är skotersläp bakom samt att vi inte har optimala laddmöjligheter vid stugan.

Medveten om att WR är mer mot ett s.k. centraleuropeiskt däck medan R3 är ett nordiskt däck, men vintervägarna lyser väldigt ofta med sin frånvaro där jag kör normalt som är Stockholm och Mälardalen.
Skulle det vart så att jag vet att jag skulle köra längre norrut regelbundet hade jag inte tvekat och valt R3, men de förutsättningarna finns som sagt inte. Dimensionen är också 19"

Ni som bor runt Sthlm/Mälardalen, hur har ni tänkt?

Dubbdäck är inte ett alternativ, vet att de är bättre på ren is. Blir det isbana någon dag på vintern får man väl jobba hemma denna dag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1469826
Jag har vanliga R3 på min V60.
De fungera riktigt bra tycker jag, dock är de lite väl mjuka när det är plusgrader.
Hur SUV-varianten skiljer sig vet jag dock inte.
Har tidigare kör på s.k. centraleuropeiska Nokian, de har aldrig svikit heller.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1469856
Jag skulle utan att tveka köpt Nokian WR däck.
Hade själv Nokian WR G2 en vinter eller om de va två... och dom var väldigt trevliga och inget fel på greppet heller. Var väldigt nöjd med dom.
Hakka R och Hakka R2 har jag oxå haft och dom är som sagt väldigt mjuka. Skulle säga onödigt mjuka när det oftast är barmark.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1469860
WR A4 hette de jag hade, stabila och mer slitstarka än R-varianten.
Kör man där det är minusgrader och snö under stora delar av vintern är R kanske bättre, men här i Stockholm och södra Sverige fungerar det mesta tycker jag.
Kör man dessutom i Tyskland och söder ut är lite hårdare däck att föredra.
#1469874
Jag hade valt R3 med den användning jag har. De gånger du har snö och is så är fästet bättre på "nordiska" än "centraleuropeiska" dubbfria däck. Det passar mig, som numera tar det rätt lugnt på vägarna. Jag behöver med andra ord inte bättre vägegenskaper när det är torrt. Jag vill hellre ha lite bättre fäste när det är halt.

Hör TS till de som har lite mer bråttom, och vill ha lite mer vägkänsla och prestanda på vanlig väg är "centraleuropeiska" däck troligen ett bättre alternativ. Speciellt om planen på högfartskörning i Tyskland finns med i beräkningen.

Det börjar bli ett par år sedan jag åkte på dubbdäck sist. Naturligtvis är de ännu bättre när det är riktigt halt. Däremot får jag inte köra på flera ställen där jag vill köra med dubbdäck, vilket gör att det alternativet går bort för mig. Jag har haft både "nordiska" och "centraleuropeiska" dubbfria. Numera håller jag mig till de "nordiska" varianterna.

Val av vinterdäck är en personlig avvägning av var du kör och vad du prioriterar. Det är i alla fall inte för mig svart eller vitt, utan något av en grå-skala. :-)
#1469889
Tackar för de kommentarer som kommit.
Varför jag ställde frågan är att jag noterat att fler och fler verkar använda mer av typen centraleuropeiska däcken, jag har aldrig åkt på dessa tidigare så därför ställde jag frågan.
Framför allt på det elbilsforum som finns i Sverige, men det kan också vara så att de personer bor i södra landet också.

Som det ser ut just nu så kommer jag troligen att testa WR 4 SUV, sen får man utvärdera efter det man haft bilen i 3 år vad man tar nästa gång.

På svaret om jag tillhör de som har mer bråttom än andra vill jag svara nej på denna fråga, efter att åkt elbil senaste 3 åren lär man sig ganska snabbt att högre farter tar mycket mer elektroner...
Sen även medveten om att det finns andra fabrikat, men Nokian är enda alternativet om jag vill ha däck genom jobbets kanaler och dess priser.
av Lövet
#1469912
JEriksson skrev:Ni som bor runt Sthlm/Mälardalen, hur har ni tänkt?
Jag åker tvärtom dubbat i Stockholm. Tycker fasen det är halare här än mer norrut. Det är oftast runt nollan och underkylt regn många gånger per säsong. Fullständigt vidrigt att åka på. Snö är rena drömmen att åka på, är ju mera "ärligt". Inte svar på din fråga annat än att jag hade valt så mjuka dubbfria jag kunnat. Förutom att det känns mindre "svajigt" så ser jag inget behov av de europeiska däcken. Åker aldrig över 120 km/h vintertid ändå.
Användarvisningsbild
av sbf
#1469921
Lövet skrev: mån 18 okt 2021, 16:34Jag åker tvärtom dubbat i Stockholm. Tycker fasen det är halare här än mer norrut. Det är oftast runt nollan och underkylt regn många gånger per säsong. Fullständigt vidrigt att åka på.
+1

Isgata. Packad snö, regn på det, sedan fryser det på igen. Feministisk snöröjning, tvättbräda av smält snö som fryst på.. osv. Jag uppskattar mina dubbdäck som boende i Mellansverige.
#1480541
Det blev Hakka R3 SUV, har dock inte kört en meter på dem än då bilen inte är levererad.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]