- tis 14 sep 2021, 15:51
#1463677
Jag har läst summeringen av det finska testat som en av tabellerna ovan kommer från och där verkar man även ha lagt en del vikt vid manövrerbarhet på snö och is, vilket är en viktig aspekt för mig med smala och slingriga landsvägar med mycket skog runt mig.
Det är även viktigt med hantering i modd/slask, möter mycket bussar och lastbilar och andra bilister som gärna kör i mitten av vägbanan.
Alexas skrev: ↑tis 14 sep 2021, 10:22Jag har inte helt bestämt mig än, skulle gärna vilja se ett eller två ytterligare test till innan jag bestämmer mig. Men just nu lutar det åt Nokian (eller möjligen Michelin), jag blev en aning avskräckt av VBs kommentarer om Goodyears kurvgrepp.sbf skrev:Vilket lutar du åt att köpa?Alexas skrev: ↑tis 14 sep 2021, 09:31 Om man ser till pris / prestanda för de förutsättningar som råder här nere i Skåne så verkar Goodyears nya dubbdäck vara det klart bästa alternativet.För mig är det inte lika klart. Jag bor i Mellansverige, inland, lantligt där en av de lokala bönderna inte alltid hinner röja gården på snö på flera dagar. Vi har ganska blandat väder, från torrt och blött till blixthalka och väldigt kallt och snöigt. Jag jobbar visserligen hemma, men vi är väldigt beroende av bil och att kunna ta oss fram. Jag behöver ett balanserat däck med viss övervikt mot is och snö skulle jag säga.
Jag har läst summeringen av det finska testat som en av tabellerna ovan kommer från och där verkar man även ha lagt en del vikt vid manövrerbarhet på snö och is, vilket är en viktig aspekt för mig med smala och slingriga landsvägar med mycket skog runt mig.
Det är även viktigt med hantering i modd/slask, möter mycket bussar och lastbilar och andra bilister som gärna kör i mitten av vägbanan.
Volvo S80 2.4D Momentum 2009 Manuell (ca 25000 mil)