Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1446013
Har köpt en excentrisk polermaskin 150mm och tänkte ge mig på att polera en svart metallicklack/klarlack (Volvo V70 08-). Jag hade även tänkt göra en så kallad spot repair med skarvthinner på två ställen och därmed även polera bort färgdimma som eventuellt skulle uppstå. Utöver detta hade jag tänkt mig att polera resten av bilen. Lacken i övrigt är i bra skick, lite tvättrepor här och där, men glansen är fortfarande rätt så okej efter ett lager vax.
Bilen polerades senast 2013.

Har nu tillbringat helgen för att läsa in mig på ämnet, vilket lett till att jag tappat lusten totalt. Slutsatsen jag dragit är att jag skulle behöva en högskoleutbildning i val av maskin, en annan utbildning vad gäller trissor och ytterligare minst en förlängd universitetsutbildning vad gäller polermedel. Förvirringen är total, frustrationen obeskrivlig, förtvivlan förestående ...

Enligt den kunskap jag tagit till mig skulle jag behöva inte mindre än:

- minst tre olika medel för borttagning av silikon, föroreningar, flygrost mm
- lera
- minst 5 olika dukar
- minst 10 olika slippapper av olika grovlek
- 3 olika spackel
- sprayspackel
- primer
- grundfärg/ klarlack/ skarvthinner (för spot repair)
- 5 olika polermedel
- otaliga trissor i olika färger för olika ändamål/ polermedel

Är det verkligen nödvändigt? Vilka polertrissor behöver jag? Vilken avverkningsgrad på polermedel? Sonax kör med beteckningar exv 06-02 (06 max avverkning - 02 måttlig glans) eller 02-06 (02 måttlig avverkning - hög glans)

Är det någon med erfarenhet som på ett kortfattat sätt kan redogöra för vad jag verkligen behöver. Uppskattar begränsning till det verkligt nödvändiga. Överväger att lämna tillbaka polermaskinen och begränsa min bilvård till tvätt och vaxning, och ge fan i allt vad polerhelvete heter.

Mycket tacksam för svar.
#1446020
Det är sannerligen en djungel, men tappa inte hoppet!

Du kan;

*Gå in på närmaste rekondfirma och fråga om tips och råd.

*Höra av dig till företaget Bilvårdsexperten

*Har du Facebook kan du gå med i gruppen "bilvård", där finns Larry Andersson som polerat utställnigsbilar, Robin Berglund som är fantastiskt kunnig och Hassan Elsayed som driver Autorisma i Stockholm och är oerhört noggrann.

Edit: Robin Berglund har även kurser i Mora.
#1446033
Äsch, det där låter som du försöker få det till en materialsport. :-)
För en generell polering av en Volvo behövs 2 polermedel och två sorters trissor och en variant av duk, det täcker det mesta. Avfettning och flygrostborttagare föeklar jobbet.. Lackeringsjobbet ställer till det så tillvida att man kan inte med metoder förbättra allt, man t.ex behöver spackla, men inte tre tre olika spackel kanske..

/Thomas

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]