Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1444889
-Som rubriken råder.......

-Är det någon som gjort rostskyddet själv?
-Hur gjorde du?
-Vilka prylar använde du?
-Hur lång tid tog det?
-Till vilken kostnad?
-Vilka produkter använde du?

Nu när man har tid över.............funderar jag på att ge bilen en present och se över underredet! Chassiet glöms ju lätt bort. Och jag tänkte nog ta hela underredet och rengöra det. För att sen lägga på rostskydd. -Jag vet också att det här gör man inte "över en natt" precis.

Därför tar jag tacksam emot tips om detta.
#1444917
Hej jag brukar avfätta hela underredet med bra avfättning och sedan låta bilen torka i c:a 2 dygn på min parkering och detta gör jag på sommaren. Och sedan åka till en OKQ8 hall med lyft och smeta på hela underredet med tjock tektyl massa som heter carcoon något och finns att köpa på tex OKQ8 och detta gör jag var 3 år. Och jag brukar få väldigt mycket beröm på tex besiktning om att underredet ser fint ut.
#1445291
Jag upplever att Biltema har bra produkter till underredsbehandling av bilen 36-2431 fiberförstärkt rostskyddsmedel.
Borsta först bara av den delen av underredet som du ska behandla med en diskborste eller pensel men låt ytan vara torr.
Pensla därefter på Biltemas 36-2431 på den renborstade ytan. Inget tunnflytande först, verkar fästa och sitta fast bättre om man skippar tunnflytande medel först.
Vänta minst tre dagar så 36-2431 får torka lite, pensla nästa lager, vänta ytterligare minst tre dagar innan det tredje lagret med 36-2431 penslas på underredet.
Det verkar som ett ganska tjockt lager 36-2431 sitter fast och håller sig elastiskt under längst tid.

Där man inte kommer åt att pensla 36-2431, spreja istället 36-2411.

Till hålrum Biltemas 36-2417. Använd exempelvis en vanlig oljekanna med påträdd plastslang och pumpa in underredsmedlet i exempelvis bildörrarnas dräneringshål.
Biltemas rostskyddsspray 36-2415 sprejas också i hålrum.

Jag köpte en 95:ans Volvo 940 kombi år 2007 som jag behandlade underredet med Biltemas rostskyddsmedel.

Där jag hade penslat tjockt med 36-2431 fiberförstärkt, så satt rostskyddsmedlet bra fast och var elastiskt även efter 8 år om jag minns rätt. I alla fall så satt det fast och var elastiskt i väldigt många år.

Tyvärr så blev denna Volvo 940 stulen i januari år 2016 och försvann. Jag hade bilen i nästan 9 år innan den blev stulen.

Som sagt jag tror på tjocka lager med 36-2431 utan att lägga annat tunnflytande först. Jag upplever att 36-2431 fäster bäst om underredet bara borstas rent och är torrt.

Jag upplever att 36-2431 håller fortsatt rost borta även det penslas i tjocka lager på rostiga ytor där rosten sitter fast.

Blir det tillräckligt tjockt och elastiskt så kommer inget nytt syre in och därför så rostar det inget mera under väldigt många år.

Jag höll på väldigt mycket med 36-2431 på underredet på 940:ian som senare blev stulen och har använt 36-2431 även en hel del på min nuvarande V70.

Det är därför som jag tror på detta som jag skriver om när det gäller Biltemas rostskyddsmedel och då speciellt 36-2431.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000018400

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
#1448940
Jag har plockat ner Fjäderbenen fram. (Skulle ändå bytas) Och jag har kört Fjädertornen med Maskin med ståltrissa! Det blev kanon rent 110%
Sedan har jag lagt på Tunnflytande Carosol T03 i två omgångar. Jag vet inte om jag skall lägga på lite mer Tjockare Rostskydd? -Jag tänker inte göra det en gång till,efter något år. Det får bli pensel eller sprayburk med tjockare rostskydd isåfall.

Jag tänker köra hela chassiet,men tar det steg för steg,när bilen ändå står.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]