Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1280670
Lockis skrev:Hade gärna gjort det själv och tror att eftersom att bilen är ny så ska jag nog ge mig på din lösning med meguiars quick wax inför vintern för att skydda lite åtminstone. Känns också som något som är lätt att åtgärda om jag skulle misslyckas.
Edit:
Nått sånthär kanske? https://www.autodude.se/produkt/sprayva ... e_quik_wax

Har ni någon erfarenhet av dessa? https://www.autodude.se/produkt/polerin ... crazy_pile
Du kommer bli nöjd med de produkterna. Spraya ett tunt lager och torka av direkt. Till fälgarna kan du ta en billigare med mjuk microfiberduk, Ica:s 4-5 pack duger bra till detta, de är även bra till inredningen.


SBergdahl skrev:Jag hade skippat klassiskt vax och gått på en modern försegling istället. Men det är jag det..
Kanske är det lite bättre men dagens vaxer är med moderna ;-)

Här är förra bilen, en V50 2006:a med en 14 000 mil på mätaren som inte fått allt för mycket kärlek. Bilden är tagen 2013 på julafton i Österrike. Bilen hade ett tag innan fått en claybehandling av mig och m:s carnuba vax och några veckor innan avfärd m:s quickvax. Bilen är här avspolad i en sådan utomhusstation som vissa mackar har och inte avtorkad efteråt men sprayade Turtles svarta flaska med pre-wash innan avspolning, är nöjd med resultatet med tanke på att bilen rullat ca 150 mil sedan riktig tvätt
CGERM_namnlos.png
CGERM_namnlos.png (158.77 KiB) Visad 1016 gånger
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1280674
Har du möjligtvis en länk till carnuba vaxet?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1280676
Bilder säger inte så våldsamt mycket tycker jag. Men vid 34000 mil blir min bil fortfarande snustorr av bara fartvinden efter tvätt eller en skur så länge den får de 2 min en omgång sprayförsegling tar lagom ofta i samband med tvätt . Att inte behöva torka bilen torr sen lägga en produkt till efter det är skillnaden mellan att det blir av eller inte för min del.

Hade jag haft lusten och någonstans att vara hade jag siktat på samma behandling som fjohan nämnde eller något liknande. Fortfarande inte vax.
Bilagor
IMG_20180917_193445.jpg
IMG_20180917_193445.jpg (1012.75 KiB) Visad 1013 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1280678
Lockis skrev:Har du möjligtvis en länk till carnuba vaxet?
Exempelvis här https://www.bollnasbilvard.se/1-stegs-s ... results=49

Lägg på med pads som dessa https://www.bollnasbilvard.se/appliceri ... 40850.html köpte dock från wish eller liknande, 10 pack för ca 49:- Behövs inget tjockt lager som vissa smackar på.

Torka av med mikrofiberduk. Den kan du tvätta på låg temperatur i maskin efteråt, använd inget sköljmedel bara.

Sen var 6:e vecka på med snabbvaxet, gör på 10 min
av Lockis
#1280680
Toppen, tack för all hjälp! Får se hur jag gör men något måste på innan vintern :) HydrO2 verkade vara en smidig touchless behandling som skulle kunna ta mig igenom vintern.
av Lockis
#1280685
Micce1980 skrev: tis 13 nov 2018, 23:18 Rapportera i alla fall ;-)
Absolut! Funderar på om inte quick wax borde fungera på en helt ny bil dock. Får bli en grundlig tvätt innan oavsett vad jag lägger på :-)
av Lockis
#1280959
Uppdatering: Har nu hittat en "Gör det själv" hall med tvätt (Fanns högtryck och kompressor :-D ).
Har mailat och kontrollerat tillgänglighet i denna hallen så att jag kan boka upp den och åka dit. Ser nu att redan efter en vecka har det lagt sig en massa smuts längs trösklar osv så behöver tvättas av ordentligt och jag vägrar använda borstarna som finns i tvättstationerna runt om i landet.

Kommer beställas hem Hydr02 för att läggas på bilen efter grundlig rengörning.

Behöver därför tips. Räcker det med att köra en kallavfettning? Har inte tillgång till någon foam lance så hade gärna tagit emot tips på medel som går att spraya på för att agera förtvätt om det inte räcker med: Avsköljning, handtvätt, kallavfettning för att efter avfettning lägga på Hydr02.

EDIT: Har inga redskap sedan tidigare så vad tror ni om följande lista Autodude Är osäker på om leran behövs men samtidigt så är det en liten kostnad i det stora hela. Samtidigt så ser jag också att priset stack iväg ganska snabbt och min lokala ÅF har erbjudande om helrekond för 2900:- där polering/vaxning ingår.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1280969
En helrekond för 2900:- är ett riktigt snabbjobb, visserligen kanske bättre än att du gör det själv.
Ska du lera så måste du polera sen, annars kan du skippa leran.
av Lockis
#1280971
StefanN skrev:Ska du lera så måste du polera sen, annars kan du skippa leran.
Då skippar jag leran åtminstone :-)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]