Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1269608
Jag har läst att en del råkat ur för att dekorplasten på XC70 släpper, även svärfar har råkat ut för att dekorlisterna nederkant på dörrarna börjat lossna. Verkar som om limmet löses upp av vissa avfettningar?

Är det någon som vet vad som funkar och inte funkar vad gäller avfettning?
Vill inte råka ut för samma problem men samtidigt känns det som att man kommer behöva avfetta i vinter för att få ordentligt rent.

Alkaliska? Petrokemiska? Olika fabrikat?
Vad har ni för erfarenheter?
#1269632
När det släpper så limma med PL400 el. motsvarande. Verkstaden som sen förstör list/dörr/skärm vid ev. demontering får stå för alla kostnader vid byte av list samt dörr/skärm då det är dom som förstör den. Bättre än att inte göra rent och vara rätt för att göra rent. Att experimentera med tejp löser inte grundproblemet med usel fästmetod och undermåliga tejpen.
#1269718
ER skrev:När det släpper så limma med PL400 el. motsvarande. Verkstaden som sen förstör list/dörr/skärm vid ev. demontering får stå för alla kostnader vid byte av list samt dörr/skärm då det är dom som förstör den. Bättre än att inte göra rent och vara rätt för att göra rent. Att experimentera med tejp löser inte grundproblemet med usel fästmetod och undermåliga tejpen.
Varför ska man överdriva och limma med PL400? Om verkstaden ska demontera listerna och en okunnig kund limmat dom med ett icke-anpassat lim som är hopplöst att ta bort kan inte dom ansvara för att det inte går att demontera utan att förstöra listerna. Dom kan ju neka att utföra uppdraget av den anledningen. Antingen kontakta ÅF om att listerna lossnar och de kan åtgärda eller använd anpassat 3M-dubbehäftande tejp som är möjlig att demontera utan att förstöra bilen.
#1269739
Jag har bilen vaxad / lackkonserverad . Funkar kanon, då behöver man aldrig använda avfettning på bilen. Skiten rinner av hur lätt som helst.

Börjar man använda avfettning är man på ett sluttande plan, den glansiga ytan på bilen försvinner och skiten kan bita sig fast, med resultat att man måste använda än mer avfettning varje gång man tvättar.
#1269814
dannesk skrev:
ER skrev:När det släpper så limma med PL400 el. motsvarande. Verkstaden som sen förstör list/dörr/skärm vid ev. demontering får stå för alla kostnader vid byte av list samt dörr/skärm då det är dom som förstör den. Bättre än att inte göra rent och vara rätt för att göra rent. Att experimentera med tejp löser inte grundproblemet med usel fästmetod och undermåliga tejpen.
Varför ska man överdriva och limma med PL400? Om verkstaden ska demontera listerna och en okunnig kund limmat dom med ett icke-anpassat lim som är hopplöst att ta bort kan inte dom ansvara för att det inte går att demontera utan att förstöra listerna. Dom kan ju neka att utföra uppdraget av den anledningen. Antingen kontakta ÅF om att listerna lossnar och de kan åtgärda eller använd anpassat 3M-dubbehäftande tejp som är möjlig att demontera utan att förstöra bilen.
"Been there done that" Tejp löser inget problem, bara orsakar lagom långt bort så ingen garanti täcker det så det är att skyffla problemet under mattan att byta tejpen och sen låta garantin gå ut och problemet olöst i slutändan. Vill en verkstad inte ha intäkter så finns flera som gladeligen fixar problemet utan att förstöra, med detta resonemanget så vill ingen verkstad byta fastrostade bromsok då risken att förstöra gängor/nippel är stor om man är för våldsam och inte är enkelt att fixa alla gånger, samma med byta hjullager då man behöver plocka isär delar av framvagn och det kan sitta fast om det gått några år i ovårdat saltträsk så rosten fått fäste. Är inte okunnigt att lösa ett problem på enda sättet som fungerar, är okunnig verkstad som förstör listen isåfall då det går att lösa upp PL400 om man vill. Behöver man ta bort listen så behöver man ändå byta vad den sitter på och då skall listen bytas oavsett skick OM det är seriös verkstad.

Finns inget motsatsförhållande at avfetta året runt och få listen att sitta kvar, man sätter aldrig en tvättsvamp på en skitig lack som inte avfettats för det blir mindre eller större tvättrepor direkt pga skiten som inte går bort med mera än kemikalier och man fyller på lackskyddet 1-3ggr/år givetvis då det inte finns mirakelmedel som håller 12mån+ annat än bedrägeriföretag som tar hutlöst betalt för "hemliga produkten", då är det bättre med (kända) keramiska eller andra bra produkter och sen toppa det 1-2 ggr/år själv vid biltvätt, klart bättre affär och bättre skydd i slutändan.
#1269980
ER skrev:
dannesk skrev:
ER skrev:När det släpper så limma med PL400 el. motsvarande. Verkstaden som sen förstör list/dörr/skärm vid ev. demontering får stå för alla kostnader vid byte av list samt dörr/skärm då det är dom som förstör den. Bättre än att inte göra rent och vara rätt för att göra rent. Att experimentera med tejp löser inte grundproblemet med usel fästmetod och undermåliga tejpen.
Varför ska man överdriva och limma med PL400? Om verkstaden ska demontera listerna och en okunnig kund limmat dom med ett icke-anpassat lim som är hopplöst att ta bort kan inte dom ansvara för att det inte går att demontera utan att förstöra listerna. Dom kan ju neka att utföra uppdraget av den anledningen. Antingen kontakta ÅF om att listerna lossnar och de kan åtgärda eller använd anpassat 3M-dubbehäftande tejp som är möjlig att demontera utan att förstöra bilen.
"Been there done that" Tejp löser inget problem, bara orsakar lagom långt bort så ingen garanti täcker det så det är att skyffla problemet under mattan att byta tejpen och sen låta garantin gå ut och problemet olöst i slutändan. Vill en verkstad inte ha intäkter så finns flera som gladeligen fixar problemet utan att förstöra, med detta resonemanget så vill ingen verkstad byta fastrostade bromsok då risken att förstöra gängor/nippel är stor om man är för våldsam och inte är enkelt att fixa alla gånger, samma med byta hjullager då man behöver plocka isär delar av framvagn och det kan sitta fast om det gått några år i ovårdat saltträsk så rosten fått fäste. Är inte okunnigt att lösa ett problem på enda sättet som fungerar, är okunnig verkstad som förstör listen isåfall då det går att lösa upp PL400 om man vill. Behöver man ta bort listen så behöver man ändå byta vad den sitter på och då skall listen bytas oavsett skick OM det är seriös verkstad.

Finns inget motsatsförhållande at avfetta året runt och få listen att sitta kvar, man sätter aldrig en tvättsvamp på en skitig lack som inte avfettats för det blir mindre eller större tvättrepor direkt pga skiten som inte går bort med mera än kemikalier och man fyller på lackskyddet 1-3ggr/år givetvis då det inte finns mirakelmedel som håller 12mån+ annat än bedrägeriföretag som tar hutlöst betalt för "hemliga produkten", då är det bättre med (kända) keramiska eller andra bra produkter och sen toppa det 1-2 ggr/år själv vid biltvätt, klart bättre affär och bättre skydd i slutändan.
Konstig inställning att förutsätta att en verkstad man anlitar ska ta merkostnaden om detaljer förstörs om man själv medvetet monterat fast detaljer på en bil med för dom okänt medel som omöjliggör demontage och inte är lämpligt för ändamålet . PL400 är anpassat för att aldrig demonteras samt att det blir väldigt hårt då är typ sikaflex bättre men fortfarande svår att demontera om man inte kan skära som på bilrutor. I detta fall så förstörs både dyra plasdetaljer samt plåt/lack och jämförelsen med bromsok m.m. är inte jämförbar då fastrostade ok/framvagnsdetaljer är vanligt och kan ofta demonteras utan att orsaka stor merkostnad. Du svetsar t.ex. inte medvetet fast framvagnen, bromsoken, fälgar i bilen och sedan gnäller om inte verkstaden kan ta på sig uppdraget eller kanske orsakar lite skador för att kunna demontera.

Bra 3M tejp eller liknande som monterats på rätt sätt efter grundlig rengöring osv ska klara av avfettning eftersom mycket annat på bilar monterats på samma sätt utan att de släpper från karossen. Det är ju inte alla bilar som råkar ut för detta för jag vet äldre XC70 som regelbundet tvättats med kallavfettning som inte lider av lossnade lister.
#1270326
Jag lämnade in bilen till en verkstad som bytte alla lister och samtidigt tätade på vissa ställen med vindrutelim. Efter närmast kommande tvätt kommer jag själv att gå in o fylla i gliporna uppe och längst med sidorna med antigen Casco Marin och Teknik eller terrostat/terrosan 9220.
Därefter bör det inte finnas allt för stor risk att det släpper igen!
Bilen är från 2011 men vi köpte den för snart 1 år sen.
Mvh
#1270534
dannesk skrev: Konstig inställning att förutsätta att en verkstad man anlitar ska ta merkostnaden om detaljer förstörs om man själv medvetet monterat fast detaljer på en bil med för dom okänt medel som omöjliggör demontage och inte är lämpligt för ändamålet . PL400 är anpassat för att aldrig demonteras samt att det blir väldigt hårt då är typ sikaflex bättre men fortfarande svår att demontera om man inte kan skära som på bilrutor. I detta fall så förstörs både dyra plasdetaljer samt plåt/lack och jämförelsen med bromsok m.m. är inte jämförbar då fastrostade ok/framvagnsdetaljer är vanligt och kan ofta demonteras utan att orsaka stor merkostnad. Du svetsar t.ex. inte medvetet fast framvagnen, bromsoken, fälgar i bilen och sedan gnäller om inte verkstaden kan ta på sig uppdraget eller kanske orsakar lite skador för att kunna demontera.

Bra 3M tejp eller liknande som monterats på rätt sätt efter grundlig rengöring osv ska klara av avfettning eftersom mycket annat på bilar monterats på samma sätt utan att de släpper från karossen. Det är ju inte alla bilar som råkar ut för detta för jag vet äldre XC70 som regelbundet tvättats med kallavfettning som inte lider av lossnade lister.

Att verkstad ersätter skador DOM orsakar är givet för listen sitter ju där den skall. List byts givetvis om skärm/dörr byts för man vill ej ha en list skadad av tex vriden skärm den satt på eller senare problem relaterat till lagningen och sniken verkstad som EJ tar sitt ansvar. Finns massor av seriösa verkstäder som gladeligen gör jobbet rätt om nån sniken vägrar pga att dom snålar och fuskar. OM tejp hade fungerat så hade det INTE varit ett vanligt fel på dessa bilar orsakat av usel fastsättning och verkstäder som INTE tar ansvar utan bara sopar grundproblemet under mattan i hopp om att senare tjäna pengar på samma "reparation" igen och då på kundens bekostnad när allt vad godwill är bortblåst. Givetvis skall man kunna avfetta en bil utan att den tappar karossdelar, om så är fallet så är det fästmetoden som skall bytas. Går utmärkt att jämföra med att verkstad sabbar bromsokets nippel pga fastrostat vid byte och att dom har sönder plastdelar. Är ju verkstaden som förstör detaljen, inte kunden så hade varit smartare, enklare och bättre av verkstad att sätta på NY list och inte den gamla förbrukade. Fast dom vill ju fakturera priset av ny detalj och kasta på gammal förbrukad.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]