- mån 17 sep 2018, 17:16
#1269814
dannesk skrev:ER skrev:När det släpper så limma med PL400 el. motsvarande. Verkstaden som sen förstör list/dörr/skärm vid ev. demontering får stå för alla kostnader vid byte av list samt dörr/skärm då det är dom som förstör den. Bättre än att inte göra rent och vara rätt för att göra rent. Att experimentera med tejp löser inte grundproblemet med usel fästmetod och undermåliga tejpen.
Varför ska man överdriva och limma med PL400? Om verkstaden ska demontera listerna och en okunnig kund limmat dom med ett icke-anpassat lim som är hopplöst att ta bort kan inte dom ansvara för att det inte går att demontera utan att förstöra listerna. Dom kan ju neka att utföra uppdraget av den anledningen. Antingen kontakta ÅF om att listerna lossnar och de kan åtgärda eller använd anpassat 3M-dubbehäftande tejp som är möjlig att demontera utan att förstöra bilen.
"Been there done that" Tejp löser inget problem, bara orsakar lagom långt bort så ingen garanti täcker det så det är att skyffla problemet under mattan att byta tejpen och sen låta garantin gå ut och problemet olöst i slutändan. Vill en verkstad inte ha intäkter så finns flera som gladeligen fixar problemet utan att förstöra, med detta resonemanget så vill ingen verkstad byta fastrostade bromsok då risken att förstöra gängor/nippel är stor om man är för våldsam och inte är enkelt att fixa alla gånger, samma med byta hjullager då man behöver plocka isär delar av framvagn och det kan sitta fast om det gått några år i ovårdat saltträsk så rosten fått fäste. Är inte okunnigt att lösa ett problem på enda sättet som fungerar, är okunnig verkstad som förstör listen isåfall då det går att lösa upp PL400 om man vill. Behöver man ta bort listen så behöver man ändå byta vad den sitter på och då skall listen bytas oavsett skick OM det är seriös verkstad.
Finns inget motsatsförhållande at avfetta året runt och få listen att sitta kvar, man sätter aldrig en tvättsvamp på en skitig lack som inte avfettats för det blir mindre eller större tvättrepor direkt pga skiten som inte går bort med mera än kemikalier och man fyller på lackskyddet 1-3ggr/år givetvis då det inte finns mirakelmedel som håller 12mån+ annat än bedrägeriföretag som tar hutlöst betalt för "hemliga produkten", då är det bättre med (kända) keramiska eller andra bra produkter och sen toppa det 1-2 ggr/år själv vid biltvätt, klart bättre affär och bättre skydd i slutändan.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..