Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en svart V60 som tycks ha fått någon form av frätskador från motorhuv till spoilern på bakluckan, öven lite på framskärmar och dörrar. Det ser ut ungefär som tusentals små kalkfläckar ca 1-2 mm stora. Dessa går inte att tvätta bort och jag har nu testat att polera för att se om det släpper, men icke. Kan tillägga att det finns ett värmeverk på andra sidan gatan där jag jobbar med 2 st skorstenar ca 200 respektive 250 meter bort, det är det enda jag kan komma på, men det känns extremt långsökt att det ska uppkomma av att det regnar genom röken som landar på min bil och fräter. Detta har nu blivit ett försäkringsärende och det verkar som att nästan hela bilen måste lackeras om. Bilen är lite över 1 år gammal och jag har haft den i 2 månader. såg såklart ingenting när jag köpte den så att konfrontera säljaren känns dödfött då jag inte vet eller kan bevisa att det skulle varit där innan. Vad kan detta bero på? några idéer?

/Micke
Långskott och jag är ingen kemist.
Läste för länge sedan om något liknande där ett värmeverk (?) släppt ut bränd kalk vid rökgasrening (?) som vid reaktionen med fukt förstört ganska mycket, bland annat billack.
Du få söka vidare om du hittar något om det.

Men är det bara du som är drabbad? Känns som om fler borde reagerat i omgivningen om det kom därifrån.
svergie2 skrev:Aj fan, pratat med Volvo? Du har väl nybilsgaranti?

Ja, och det är ett försäkringsärende, nästan hela bilen ska lackas om. men jag är intresserad av att veta vad det kan vara så att det inte uppkommer igen.
sthlm skrev:Långskott och jag är ingen kemist.
Läste för länge sedan om något liknande där ett värmeverk (?) släppt ut bränd kalk vid rökgasrening (?) som vid reaktionen med fukt förstört ganska mycket, bland annat billack.
Du få söka vidare om du hittar något om det.

Men är det bara du som är drabbad? Känns som om fler borde reagerat i omgivningen om det kom därifrån.

Det känns som sagt som ett långskott. Jag har tittat nyss på 2st bilar i bilparken. Dem är dock vita och delvis folierade, men alla fläckar på dem bilarna går bort direkt utan problem både på lackerad och folierad yta. En av dem bilarna har rullat i ca 2 år och borde vara utsatt. Min är ju helt pepprad. Kan tillägga att i dagsljus så är det mycket svårt att se, däremot när det är skymning eller mörkt ute och belysning så ser man tydligt.
Jobbade förut på en rökgasrening som släpper ut kalkstoft/svavel. Blev sådär på nästan alla bilar på parkeringen ( runt 100 ) meter bort. Min vita Audi fick 1kroners stora gula märken på lacken som ej gick bort.
MartinOberg skrev:Jobbade förut på en rökgasrening som släpper ut kalkstoft/svavel. Blev sådär på nästan alla bilar på parkeringen ( runt 100 ) meter bort. Min vita Audi fick 1kroners stora gula märken på lacken som ej gick bort.

Rökgasrening? Kan dock inte hitta något på bilarna i bilparken :/ och det är ca 15 bilar.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]

Tack så mycket för snabba svar! Jag ska[…]

Får ju hoppas han inte gjorde🙄

Tjena! Som rubriken lyder så söker jag[…]