Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#718124
Byte påfyllningsrör Volvo 960 med multilink och S/V90!

*Fäll baksätet framåt
*Skruva bort den främre golvplattan i bagaget, sitter med tre skruvar (en inringad), dra den sedan framåt och lyft bort
Bild

*Skruva bort det svarta locket som sitter över tankarmaturen (höger i bild)
Bild

*Lossa slangklämmorna som håller påfyllningsröret i båda ändar (det tjockaste röret i bild)
Änden vid tanken
Bild

Änden från tanklocket
Bild

Nu kommer den spännande biten...
Du behöver komma åt slangen som tar hand om övertrycket som blir i tanken vid tankning, denna sitter på bilens högra sida vid tanken.
Bild

Det finns tyvärr ingen inspektionslucka till denna slangklämma som håller slangen på plats, så det finns bara en lösning – borra ett hål!
Var noga, mät 1, 2, 3, 9, 22 och 35 gånger innan du borrar, jag tog ett 30mm borr och var väldigt försiktig, sabbar man tanken eller anslutningen så har du ytterligare en helg framför dig och ett par kronor till
Jag siktade in mig så jag fick hålet ganska exakt över slangklämmans skruv, jag såg också till att missa balken som var precis till höger så det lär knappast bli några förändringar i krocksäkerheten!
Hålet syns strax till vänster om inspektionsluckan för tankarmaturen.
Bild

Bild

*Skruva bort denna, eller kapa bort, och få bort slangen.
*Ta bort hela påfyllningsröret, köp ett nytt! Kostar drygt 480:- på Volvo.
Bild

Mitt rör läckte vid övertrycksslangens anslutning till tanken.
Bild

*Få tillbaka det nya röret, jag har inget generellt tips för att få detta på plats, men en bra början är att få den på plats vid tanklockets ände – sen ta tankens ände.
*Glöm inte övertrycksslangen och en slangklämma på denne!
Bild

Använd rostfria slangklämmor, och sätt självklart dit nya klämmor
*Skruva tillbaka inspektionslock, bakluckans golvplatta och fäll tillbaka sätet!
*Tanka – njut! :)

Lycka till!

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]