Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
#620059
Har precis tagit tag i ett ABS - sensor byte på min V70 2.5T 1998:a
Jag tar såklart inget ansvar för om något går fel.
Bilderna blev kanske inte jättebra men det fanns ingen guide så bättre än inget tänkte jag. ofta var det även lite för mörkt och några bilder är bortsorterade av kvalitetskäl. har du bilder som skulle göra den här guiden komplett tveka inte att dra iväg ett PM till mig!

Du behöver
Domkraft
Pallbock
Spärrskaft
Hylsorna: 10, 12, 13
Förlängare
skruvmejslar

- Hissa upp bilen höger bak, palla upp bilen och ta dän hjulet
- Kolla bakom bromsskölden, där finner du den rackaren. skruva dän bulten (10mm) försök lirka ut ABS givaren (man behöver inte vara försiktig då den ändå skall bytas)
Bild

Om du inte lyckas få ut sensorn så följ dessa steg
- Ta bort oket, två bultar (hylsa 13) på baksidan (tänk på att bromsrören kan vara ganska känsliga, jag tog en liten kartong av lagom storlek och hade som "pall" åt oket)
- Ta bort styrpinnen som håller fast bromsskivan (hylsa/blocknyckel 10)
- Ta bort justeringsskruven till handbromsbackarna och fjädern ovanför, låt backarna sitta kvar
- jag tog en 12as hylsa på en förlängare och en hammare och slog ur sensorn (som sagt, den ska ändå bytas så vålda på)
Bild

Nu kan du öppna skuffen och ta ur inredningen ur golvet. precis bakom baksätet lite till höger finner du detta:
Bild
Det är den gula kontakten som är ABS-sensorerna och som du ser smiter dom ner under ett lock tillsammans med en bunt andra kablar
- Runt locket ner till bränsletanken sitter fem 10mm muttar, dessa lossar du och tar bort
- Det sitter en gummitätning som kablarna går igenom, denna var sönderklippt och eltejpad på min bil (antagligen någon som bytt förut) så jag gjorde lika igen
- Kablarna smiter ner och om du lyser med en lampa ner i hålet så ser du ett litet plastfäste som håller kablarna på sin plats. vet inte riktigt hur man ska göra för att inte förstöra den, min gick sönder men på så vis att kablarna ändå ligger på sin plats.
Bild
Bilden är tagen ner igenom hålet, skruvmejseln sitter där man antagligen ska lyckas öppna plastfästet som på denna bild håller fast två bränsleledningar och brevid finns plats för två abs-kablar som på denna bild är borta (jag klippte av kontaktstycket och drog ner kablarna för att dom inte skulle vara ivägen.

Nu kommer den trixiga biten, nu måste tanken sänkas ned i framkant för att kontaktstycket ska få plats att smita upp till sin plats. lyckades inte få någon bra bild på detta men tanken sitter i en bult i framkant, man ser enkelt då det går två plåtband som håller fast tanken som går ihop till ett fäste i framkant, där sitter en 12mm bult som enkelt tas med ett spärrskaft, en förlängare och en 12as hylsa.
Bild
Min bult såg för taskig ut så jag köpte en ny (art nr. 976743 pris 9:-)

Var gärna två vid nästa steg. en under bilen och en i, jag lyckades själv men om inte annat så är ju sällskap trevligt. nu ska altså kontaktstycket leta sig upp samma väg som det gamla upp igenom två plastfästen och vidare upp genom gummitätningen. jag lät själva sensorerna ligga kvar i påsen så länge som möjligt för att inte skada dem, vet inte riktigt hur känsliga dessa är.
Bild

Nu ska tanken upp igen, jag tog en domkraft och en planka och hissade upp tanken igen, lärde mig att inte "klämma" plåtbanden för då vart dom inte så medgörliga när dom skulle justeras för att kunna skruvas fast. detta var nog det svåraste på hela jobbet tyckte jag. men med tålamod går det mesta, tanken vill gärna kila fast sig mot balken precis framför, så om man försiktigt tar en kofot eller liknande och bänder tillbaka tanken medans man hissar så hittar den lättare sitt läge.

Kablarna sitter i ett antal fästen längs bärarmarna, kläm fast kablarna där (jag spände min kabel mer än på denna bild men låt inte kabeln ligga jättespänt, den räcker fram ändå.
Bild

Skruva fast sensorn med 10mm bulten i navet igen, återmontera allt i bakvänd ordning och gör sedan samma sak på andra sidan!


Jag tar såklart inget ansvar för om något går fel.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]