Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#591636
Hej! Tycker det borde finnas mer guider på forumet där man kan lära sig hur man utför vissa moment, nedan följer en förklaring med bilder och text på hur man rengör vevhusventillationen på en 850 Turbo vilket innebär att du även kan följa denna guide om du inte har turbo. Hoppas ni gillar den!

Vad behöver jag?
Diverse vanliga tänger, skruvmejslar, torxmejslar, litet och stort spärrskaft med knutkors och olika förlängare.
Detta är lättare än vad det ser ut att vara, inga fler verktyg än vad hemmamekarn har kommer heller inte att behövas

Börja med att ta bort batteriet för att få batterihyllan tom och därmed erhåll mer utrymme
Bild

Lossa plastskyddet som sitter ovanpå spjällhuset skruvat i 1 torx
Bild

Lossa på de två tryckslangarna jag pekar på på bilden nedan, sitter i 2 slangklammer vardera
Bild

Frigör enkelt gaswiren från gasrullen, mycket enkelt
Bild

Lossa denna slangstump från spjällhuset som sitter i två slangklammer, ena syns på bilden och det andra sitter ungefär vid vakuumträdet på en slang som sitter ihop med denna slangstump. Man märker..
Bild

Knäpp loss de två kontakterna jag pekar på
Bild

Lossa denna vakuumslang från vakuumträdet
Bild

Lossa denna bränsleanslutning från fuelrailen vilken är den aluminiumfärgade brädan som syns
Bild

Lossa nu fuelrailen som skruvmejseln pekar på, den sitter i 2 st m6 som syns
Bild

Nu är det bara att dra försiktigt utåt så ploppar spridarna ut från insugsmanifolden
Bild

Knäpp loss kontakterna från spidarna, dom går inte att blanda ihop när dom ska dit igen då varje sladd till spridarna är olika långa, varav den längsta ska till spridaren till vänster på bild.
Bild

På spjällhuset sitter flera bränsle och vakuumslangar som måste kopplas lös, här syns 3 st som måste lossas för att insuget ska vara fritt för att lyftas av
Bild

Nu börjar man att lossa på m6orna som insuget sitter fast i, 3 st av bultarna går genom insuget varav 4 st som sitter lite under som insuget vilar på vilket betyder att man bara behöver lätta en del på dessa.
Bild

Detta lilla spärrskaft med 2 förlängare en knut och en liten tians hylsa passar bra för att lossa några av de svåråtkomliga bultarna till insuget
Bild

Lossa tändstiftskåpan, sitter med 6 st torx
Bild

Släpp på detta slangklammer som sitter runt denna slang som kommer från vevhusventillationen
Bild

Nu är insuget löst men sitter fortfarande fast i oljestickan och i ett fäste under insuget, dessa ser man enklast underifrån, här behövs ett spärrskaft och 2 långa förlängare en rörlig knut och en 12mm hylsa för att lossa dessa, lite krångligt
Bild

Denna bild är tagen lite snett men denna bult (8mm) ska lossas för att spridarnas kablar ska kunna lossas från insuget
Bild

Om man nu viker upp insuget ser man att det fortfarande sitter en slang på vänster kant av insuget som måste lossas
Bild

Nu är det bara att lyfta bort insuget lite försiktigt, eftersom det är helt fritt från slangar och elektronik kan man lägga bort det på ett bord etc, om det inte är helt löst så syns det vart det sitter, då är det någon slang som inte är lossad.

Här ser man vevhusventillationen som är den svarta burken fäst på blocket, glöm de markeringar jag gjort på bilden..
Bild

Lossa nu på denna svarta burk och alla slangar tillhörande den
Bild

Här är oljefällan borttagen, den bör sköljas ren med diesel och dess ingångar bör pillas rent med en skruvmejsel eller kniv etc.. de två svarta hålen går ena in i toppen och det andra ner till oljetråget. Dessa kanaler kan ha koksat igen av gammal torkad olja, den nedre kanalen mot oljetråget satt igen totalt i mitt fall. Då tar man en ståltrådsbit enklast och kör fram och tillbaka ner i kanalen tills man känner att det är tomt, sedan tappar man ut oljan ur motorn. Sen åker man på macken och köper 1L diesel som man häller genom kanalen för att göra rent, se till att oljepluggen är borta så dieseln rinner genom. Man kan även ta ner oljetråget vilket jag gjorde, men jag har inga bilder att redovisa för demontering av oljetråg tyvärr.
Bild

Så här såg de flesta anslutningarna ut för i mitt fall, totalt igensatta av koksad gamm-olja
Bild

Här är oljefällan efter att allt rengjorts, en av slangarna som det står Volvo på är ny då den förra i mitt fall var igenkoksad och av på mitten på ett ställe. Jag monterade även en ny insugspackning

Det finns även en plastnippel/ventil som sitter på insugsröret mot turbon(vet inte hur det är på sugmotorerna) som brukar klibba igen, jag har inga bilder på hur man rengör denna. Man skruvar insugsröret som går från luftfiltret till turbon som sitter i ett slangklammer vid turbon och en massa slangar på röret som måste lossas, (memorera nu hur alla satt) sen kan du ta loss insugsröret, på röret sitter en plastventil som tydligt syns, dra loss denna då den sitter nertryckt i ett hål endast. När du har denna lös så rengör du den med något smalt och sprutar brakeclean genom den tills du ser ljus genom gångarna.

Montera nu tillbaka allt i omvänd ordning som man brukar säga
Jag passade även på att byta olja och oljefilter i och med denna procedur
Bild


Lycka till!
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]