- ons 31 aug 2011, 04:49
#561752
Lägger ut en tråd på mitt motorbyte som jag dokumenterade med en del bilder. Kanske kan hjälpa någon som är i samma sits som jag var med havererad motor i en annars jäkligt fin bil. Pris som jag fick hos Bilia för en utbytesmotor på plats var 30 000 kr och om jag ordnade motor låg arbetskostnaden på 20 000 kr. Nu köpte jag en motor genom Bildelsbasen, fick ner den till 7000 kr och den hade gått 12000 mil, den havererade hade passerat 20 000 mil. Skaplig föryngring på pärlan. Jag köpte delar för ca 3000 kr, kamremsats med vattenpump, oljefälla, olja, filter, stift, glykol mm. Nu har jag en ny bil känns det som till en kostnad av 10 000 kr och ungefär 50 timmars arbetsinsats. Tack svåger Micke för assistans när motorn skulle i och ur. Tänk bara på att ha tillräcklig takhöjd innan du börjar, ca 2,5 meter. Jag har följt Haynes handbok så den är en bra investering och mina bilder kan ses som ett komplement till deras beskrivningar. Bilderna är tagna vid olika tillfällen vid olika "operationer" så den uppmärksamme kan se på mitt fotomontage att vissa delar är ibland nyare och ibland äldre. Lycka till / Clas 8)
Börja med att koppla ur batteriet.
Demontera motorhuven, det är inte värt att ha den kvar. Det tar 10 minuter för 2 personer att få den åt sidan.
Ta bort motorns tvärstag mellan fästbyglarna på de främre fjädertornen.
Ta bort dessa 4 slangar från insugsröret.
Ta bort kontakterna på luftslangen.
Lossa luftslangen mot spjället.
Lossa slangen som går in i sidan på bränsleinsprutningen.
Ta bort slang och lock till luftrenarenheten.
Ta bort aluminiumslangen som går till luftrenaren.
Ta bort resten av luftrenarenheten, sitter med clips i botten. Dra rakt upp så släpper den, slangen ovanför kylaren sitter ganska löst. Lägg allt åt sidan.
Clipsen som håller luftrenarenheten.
Ta bort spjället, sitter med 4 bultar. ( Fint va, kostade bara 8000 kr monterat och klart) (Ironi....) :roll:
Ta bort spjällets kontakt och lägg spjället åt sidan. Kontakten sitter på kabelstammen vid främre motorfästet.
Ta bort kabelfästet som sitter på kamaxellägesgivarens kåpa.
Ta bort kåpan som sitter på insprutningen, dra i överkant mot dej.
Ta bort kontakterna till insprutningen
Tryck in metallbågen och dra försiktigt i kontakten, inte i sladden. Lägg kablage åt sidan.
Ta bort tändstift/tändspolekåpan och kamremmens inre övre kåpa.
Ta bort kontakten till VVT-solenoiden.
Ta bort kontakterna på tändspolarna, lägg kablaget åt sidan.
Ta bort jordkablarna på topplocket.
Nu tog jag bort insugsröret av följande orsaker: Bättre översikt och lite lättare när motorn ska ur. Jag har gjort det några gånger så för mej tar det 10 minuter. För er blir det lite lättare nu när jag visar vidare. -)
Lossa kåpan på reläboxen och ta bort plus kabeln.
Lossa bulten som håller reläboxen och vrid hela enheten åt sidan.
Lossa kablarna som sitter på startmotorn.
Lossa alla bultar som håller startmotorn.
Lossa även bulten som är borttagen på bilden.
Ta bort startmotorn och lägg den åt sidan.
Lossa kylslangen som går in i kylaren längst ner, den tjocka. Ha ett stort tråg under för det blir en hel del kylarvätska som kommer ut.
Ta bort hela den tjocka kylslangen och lägg åt sidan.
Lossa kylslangen som går in i termostathuset och vik den åt sidan.
Lossa alla kablar som går från den här kabelstammen. Stora + kabeln och den smala på generatorn. Kabeln som går ner till AC aggregatet. Kabeln som går uppåt i bild och som går till en kontakt uppe på styrservopumpen.
Lossa drivremmen. Ta bort locket på spännaren och vrid för att lätta på spänningen, ta bort remmen.
Lossa AC aggregatet och lägg det åt sidan, 4 långa bultar. Använd en spännrem för att hålla det på plats.
På bilden ser man AC aggregatet fastspännt ordentligt så att det inte är i vägen.
Lossa servopumpen. Arbeta genom hålen på remskivan för att lossa bultarna.
Även servopumpen sätts fast vid sidan med ett spännband, syns till vänster i bild.
Skruva loss de återstående bultarna och ta bort generatorn.
Lossa klämman och ta loss slangen på överdelen av behållaren till servostyrningen. Lyft upp behållaren, förslut öppningar och slangar så att det inte kommer in smuts och läcker. Lägg behållaren åt sidan.
Koppla loss luftningsslangen på expansionskärlet.
Ta loss slangen som sitter bakom motorn och går till expansionskärlet.Ta loss kärlet och lägg det åt sidan.
Ta ett spännband och spänn fast behållarna tillsammans vid sidan av motorutrymmet. På bilden syns motoroket fäst på lyftpunkterna.
Lossa kontakten till knacksensorn.
Lossa kontakten till oljetrycksgivaren.
Lossa den övre oljekylslangen till växellådan, grön krage. Kan rinna lite olja.
Lossa även den nedre oljekylslangen till växellådan. Även här grön krage och det kan rinna lite.
Lossa värmeslangarna vid torpedväggen. Vrid kragarna moturs så lossar dom, se upp för lite spill av kylvätska.
Lossa växelvajern från växellådan. (aut.låda i exempel)
Lossa kontakterna som sitter längst bak på växellådan.
Lossa hela kabelstammen och lägg åt sidan. Kolla så att du inte glömt att lossa någon kontakt.
Lossa kabeln som sitter på växellådan bredvid oljestickan.
På växellådan ska den stora kontakten med snabblåsning lossas och fästet till växelvajern. Lägg åt sidan.
Lossa kontakterna vid blocket och ta bort hela fästplattan, lägg åt sidan.
Lossa kabelstammen på motorfästet.
Ta bort centrumkåpan på fälgen, ta ett spärrskaft och lossa centrumbulten till drivaxeln med ett varv, ska kännas lös. Detta kan du göra på båda sidorna.
Dra åt handbromsen och klossa bakhjulen ordentligt. Hissa upp bilen på höger sida, ta bort hjulet och låt bilen vila på en stark pallbock. Lossa centrumbulten på drivaxeln. Den byter du eller återanvänder, men då måste du ha på Loctite 243 skruvlåsning. Detta fick jag bekräftat av Bilia att det var OK.
Lossa bromsoket och förankra oket högt upp på fjädern med t ex buntband. Belasta inte bromsslangen.
Skruva loss muttern som håller kulleden till länkarmen, du måste hålla emot under med ett spärrskaft med torx. Nu måste du spänna fast något långt på länkarmen med korta spännband. Det kan vara ett långt rör t ex och det ska gå på undersidan av länkarmen. Pressa sedan med foten på röret nedåt tills kulleden går fri från länkarmen. Akta kulledens dammkåpa så att den inte skadas.
Knacka försiktigt in drivaxeln ca 15 mm. Sväng ut fjäderbenet och dra bort drivaxelns drivknut.
Lossa dom 2 bultarna och ta bort mellanaxelns stödlageröverfall.
Håll i drivaxel och dra ut den ur växellådan, lägg den åt sidan på något mjukt. Du ska dra med handen så nära växellådan som möjligt så att du inte drar isär drivaxeln.
Lossa bränsleledningen, sitter oftast med en snabbkoppling.
Nu gör du samma sak på vänster sida, men du behöver inte lossa bromsoket. Du får loss drivaxeln ändå. Att tänka på här är att drivaxeln är kortare och har inget stödlager. Drivaxeln lossas mot växellådan med att man för in en stor skruvmejsel och bänder runt om försiktigt mellan drivknutens kant och växelhuset tills den släpper. Den sitter ganska hårt med en låsring på axeln inne i växellådan.
Var försiktig så att du inte skadar växellådans oljetätning (bilden) och drivknutens damask. Dra bort drivaxeln och lägg åt sidan på något mjukt.
Lossa grenröret. Byt packning vid återmontering.
Lossa kontakten till motorvärmaren om du har en sådan installerad.
Lossa dom 2 bultar som håller fast momentstaget (torque rod) som går från växellådan till främre balken.. Det ska bara vara att lyfta på fästet när bultarna är lossade.
Lossa muttern på det främre motorfästet. Det är muttern bredvid kabelstammen. OBS! När motorn börjar lyftas ska detta fäste monteras bort helt, annars är det risk att det åker in i kylaren.
Lossa dom 2 bultarna som håller fast höger motorfästbygel vid motorblocket. På bilden är motorn lyft ca 1 dm.
Lossa det bakre nedre motorfästet. Jag lossade muttern på ovansidan, enligt Haynes skulle man lossa under men det var sämre enligt mej. På bilden motorfästet underifrån.
Nu är det snart dags att lyfta motorn men kolla en sista gång att alla kablar är loss och alla slangar. När du börja lyfta så ta några centimeter i taget för att se att inget sitter kvar som kan slitas sönder. Fäst ett motorok i lyftöglorna, använd ett ok som är justerbart då motorn behöver tiltas i sidled för att gå fri från ABS:en. Jag tror att jag använde M8 bultar till fästena + rejäla brickor och låsmuttrar.
Här är motorn helt fri, äntligen.
Här ser man att det behövs tiltas mycket, ändå är den upprätad en del vid fotograferingen.
Här är bilder på motorrummet efteråt, ganska bra att titta på så att man får lite uppfattning hur det ser ut.
Här ser man varför motorn behöver tiltas för att gå fri från ABS:en.
Kompressorn till servon måste bindas upp ordentligt.
Här ser man hur AC aggregatet behöver bindas upp ordentligt.
Kabelhärvan måste stuvas undan ordentligt så att den inte kommer i kläm vid återmonteringen.
Här har motorn fått lite ny färg.
Jag passade på att byta kamrem, spännhjul, löphjul, vattenpump, stift,olja, filter och oljefälla. Ca 3000 kr.
Nya packningar till grenröret förstås.
Växellådan är monterad och det är klart för montering. Håll ett öga på motorfästena så att motorn kommer ner och vilar ordentligt på alla fästen. Ta det lugnt och sakta så går det bra, det är inte lika svårt som det ser ut. Har du skruvat lite innan så tror jag att du klarar det här. Ha Haynes verkstadshandbok och en bra uppsättning med verktyg så är hälften vunnet. Köp alla delar som ska bytas innan du börjar så går det fortare. Tänk på takhöjden. På bilden syns det att jag kortat kedjan på vänster sida på oket för att få tillräcklig lutning.
Här är motorn på plats och bilen blev besiktad 1 vecka senare med blankt papper och avgasvärden som om den var ny.
Om jag glömt nåt får ni gärna påpeka det så ska jag rätta det så gått det går och om det behövs bilder så försöker jag komplettera det. Hoppas att någon kan vara hjälpt av min tråd och om ni lyckas så skriv gärna här hur det gått. Vill ni komentera eller ställa frågor så försöker jag svara så långt jag kan och alla övriga som vill svara på frågor som ställs i denna tråd är välkomna. Det tog lite tid men jag hoppas att det är uppskattat. Om någon moderator tycker att den ligger i fel forum så får ni flytta den dit där den gör mest nytta. / Clas 8)
Börja med att koppla ur batteriet.
Demontera motorhuven, det är inte värt att ha den kvar. Det tar 10 minuter för 2 personer att få den åt sidan.
Ta bort motorns tvärstag mellan fästbyglarna på de främre fjädertornen.
Ta bort dessa 4 slangar från insugsröret.
Ta bort kontakterna på luftslangen.
Lossa luftslangen mot spjället.
Lossa slangen som går in i sidan på bränsleinsprutningen.
Ta bort slang och lock till luftrenarenheten.
Ta bort aluminiumslangen som går till luftrenaren.
Ta bort resten av luftrenarenheten, sitter med clips i botten. Dra rakt upp så släpper den, slangen ovanför kylaren sitter ganska löst. Lägg allt åt sidan.
Clipsen som håller luftrenarenheten.
Ta bort spjället, sitter med 4 bultar. ( Fint va, kostade bara 8000 kr monterat och klart) (Ironi....) :roll:
Ta bort spjällets kontakt och lägg spjället åt sidan. Kontakten sitter på kabelstammen vid främre motorfästet.
Ta bort kabelfästet som sitter på kamaxellägesgivarens kåpa.
Ta bort kåpan som sitter på insprutningen, dra i överkant mot dej.
Ta bort kontakterna till insprutningen
Tryck in metallbågen och dra försiktigt i kontakten, inte i sladden. Lägg kablage åt sidan.
Ta bort tändstift/tändspolekåpan och kamremmens inre övre kåpa.
Ta bort kontakten till VVT-solenoiden.
Ta bort kontakterna på tändspolarna, lägg kablaget åt sidan.
Ta bort jordkablarna på topplocket.
Nu tog jag bort insugsröret av följande orsaker: Bättre översikt och lite lättare när motorn ska ur. Jag har gjort det några gånger så för mej tar det 10 minuter. För er blir det lite lättare nu när jag visar vidare. -)
Lossa kåpan på reläboxen och ta bort plus kabeln.
Lossa bulten som håller reläboxen och vrid hela enheten åt sidan.
Lossa kablarna som sitter på startmotorn.
Lossa alla bultar som håller startmotorn.
Lossa även bulten som är borttagen på bilden.
Ta bort startmotorn och lägg den åt sidan.
Lossa kylslangen som går in i kylaren längst ner, den tjocka. Ha ett stort tråg under för det blir en hel del kylarvätska som kommer ut.
Ta bort hela den tjocka kylslangen och lägg åt sidan.
Lossa kylslangen som går in i termostathuset och vik den åt sidan.
Lossa alla kablar som går från den här kabelstammen. Stora + kabeln och den smala på generatorn. Kabeln som går ner till AC aggregatet. Kabeln som går uppåt i bild och som går till en kontakt uppe på styrservopumpen.
Lossa drivremmen. Ta bort locket på spännaren och vrid för att lätta på spänningen, ta bort remmen.
Lossa AC aggregatet och lägg det åt sidan, 4 långa bultar. Använd en spännrem för att hålla det på plats.
På bilden ser man AC aggregatet fastspännt ordentligt så att det inte är i vägen.
Lossa servopumpen. Arbeta genom hålen på remskivan för att lossa bultarna.
Även servopumpen sätts fast vid sidan med ett spännband, syns till vänster i bild.
Skruva loss de återstående bultarna och ta bort generatorn.
Lossa klämman och ta loss slangen på överdelen av behållaren till servostyrningen. Lyft upp behållaren, förslut öppningar och slangar så att det inte kommer in smuts och läcker. Lägg behållaren åt sidan.
Koppla loss luftningsslangen på expansionskärlet.
Ta loss slangen som sitter bakom motorn och går till expansionskärlet.Ta loss kärlet och lägg det åt sidan.
Ta ett spännband och spänn fast behållarna tillsammans vid sidan av motorutrymmet. På bilden syns motoroket fäst på lyftpunkterna.
Lossa kontakten till knacksensorn.
Lossa kontakten till oljetrycksgivaren.
Lossa den övre oljekylslangen till växellådan, grön krage. Kan rinna lite olja.
Lossa även den nedre oljekylslangen till växellådan. Även här grön krage och det kan rinna lite.
Lossa värmeslangarna vid torpedväggen. Vrid kragarna moturs så lossar dom, se upp för lite spill av kylvätska.
Lossa växelvajern från växellådan. (aut.låda i exempel)
Lossa kontakterna som sitter längst bak på växellådan.
Lossa hela kabelstammen och lägg åt sidan. Kolla så att du inte glömt att lossa någon kontakt.
Lossa kabeln som sitter på växellådan bredvid oljestickan.
På växellådan ska den stora kontakten med snabblåsning lossas och fästet till växelvajern. Lägg åt sidan.
Lossa kontakterna vid blocket och ta bort hela fästplattan, lägg åt sidan.
Lossa kabelstammen på motorfästet.
Ta bort centrumkåpan på fälgen, ta ett spärrskaft och lossa centrumbulten till drivaxeln med ett varv, ska kännas lös. Detta kan du göra på båda sidorna.
Dra åt handbromsen och klossa bakhjulen ordentligt. Hissa upp bilen på höger sida, ta bort hjulet och låt bilen vila på en stark pallbock. Lossa centrumbulten på drivaxeln. Den byter du eller återanvänder, men då måste du ha på Loctite 243 skruvlåsning. Detta fick jag bekräftat av Bilia att det var OK.
Lossa bromsoket och förankra oket högt upp på fjädern med t ex buntband. Belasta inte bromsslangen.
Skruva loss muttern som håller kulleden till länkarmen, du måste hålla emot under med ett spärrskaft med torx. Nu måste du spänna fast något långt på länkarmen med korta spännband. Det kan vara ett långt rör t ex och det ska gå på undersidan av länkarmen. Pressa sedan med foten på röret nedåt tills kulleden går fri från länkarmen. Akta kulledens dammkåpa så att den inte skadas.
Knacka försiktigt in drivaxeln ca 15 mm. Sväng ut fjäderbenet och dra bort drivaxelns drivknut.
Lossa dom 2 bultarna och ta bort mellanaxelns stödlageröverfall.
Håll i drivaxel och dra ut den ur växellådan, lägg den åt sidan på något mjukt. Du ska dra med handen så nära växellådan som möjligt så att du inte drar isär drivaxeln.
Lossa bränsleledningen, sitter oftast med en snabbkoppling.
Nu gör du samma sak på vänster sida, men du behöver inte lossa bromsoket. Du får loss drivaxeln ändå. Att tänka på här är att drivaxeln är kortare och har inget stödlager. Drivaxeln lossas mot växellådan med att man för in en stor skruvmejsel och bänder runt om försiktigt mellan drivknutens kant och växelhuset tills den släpper. Den sitter ganska hårt med en låsring på axeln inne i växellådan.
Var försiktig så att du inte skadar växellådans oljetätning (bilden) och drivknutens damask. Dra bort drivaxeln och lägg åt sidan på något mjukt.
Lossa grenröret. Byt packning vid återmontering.
Lossa kontakten till motorvärmaren om du har en sådan installerad.
Lossa dom 2 bultar som håller fast momentstaget (torque rod) som går från växellådan till främre balken.. Det ska bara vara att lyfta på fästet när bultarna är lossade.
Lossa muttern på det främre motorfästet. Det är muttern bredvid kabelstammen. OBS! När motorn börjar lyftas ska detta fäste monteras bort helt, annars är det risk att det åker in i kylaren.
Lossa dom 2 bultarna som håller fast höger motorfästbygel vid motorblocket. På bilden är motorn lyft ca 1 dm.
Lossa det bakre nedre motorfästet. Jag lossade muttern på ovansidan, enligt Haynes skulle man lossa under men det var sämre enligt mej. På bilden motorfästet underifrån.
Nu är det snart dags att lyfta motorn men kolla en sista gång att alla kablar är loss och alla slangar. När du börja lyfta så ta några centimeter i taget för att se att inget sitter kvar som kan slitas sönder. Fäst ett motorok i lyftöglorna, använd ett ok som är justerbart då motorn behöver tiltas i sidled för att gå fri från ABS:en. Jag tror att jag använde M8 bultar till fästena + rejäla brickor och låsmuttrar.
Här är motorn helt fri, äntligen.
Här ser man att det behövs tiltas mycket, ändå är den upprätad en del vid fotograferingen.
Här är bilder på motorrummet efteråt, ganska bra att titta på så att man får lite uppfattning hur det ser ut.
Här ser man varför motorn behöver tiltas för att gå fri från ABS:en.
Kompressorn till servon måste bindas upp ordentligt.
Här ser man hur AC aggregatet behöver bindas upp ordentligt.
Kabelhärvan måste stuvas undan ordentligt så att den inte kommer i kläm vid återmonteringen.
Här har motorn fått lite ny färg.
Jag passade på att byta kamrem, spännhjul, löphjul, vattenpump, stift,olja, filter och oljefälla. Ca 3000 kr.
Nya packningar till grenröret förstås.
Växellådan är monterad och det är klart för montering. Håll ett öga på motorfästena så att motorn kommer ner och vilar ordentligt på alla fästen. Ta det lugnt och sakta så går det bra, det är inte lika svårt som det ser ut. Har du skruvat lite innan så tror jag att du klarar det här. Ha Haynes verkstadshandbok och en bra uppsättning med verktyg så är hälften vunnet. Köp alla delar som ska bytas innan du börjar så går det fortare. Tänk på takhöjden. På bilden syns det att jag kortat kedjan på vänster sida på oket för att få tillräcklig lutning.
Här är motorn på plats och bilen blev besiktad 1 vecka senare med blankt papper och avgasvärden som om den var ny.
Om jag glömt nåt får ni gärna påpeka det så ska jag rätta det så gått det går och om det behövs bilder så försöker jag komplettera det. Hoppas att någon kan vara hjälpt av min tråd och om ni lyckas så skriv gärna här hur det gått. Vill ni komentera eller ställa frågor så försöker jag svara så långt jag kan och alla övriga som vill svara på frågor som ställs i denna tråd är välkomna. Det tog lite tid men jag hoppas att det är uppskattat. Om någon moderator tycker att den ligger i fel forum så får ni flytta den dit där den gör mest nytta. / Clas 8)
VOLVO for life Våga fråga om du har ett fel som är trasigt.