Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#561752
Lägger ut en tråd på mitt motorbyte som jag dokumenterade med en del bilder. Kanske kan hjälpa någon som är i samma sits som jag var med havererad motor i en annars jäkligt fin bil. Pris som jag fick hos Bilia för en utbytesmotor på plats var 30 000 kr och om jag ordnade motor låg arbetskostnaden på 20 000 kr. Nu köpte jag en motor genom Bildelsbasen, fick ner den till 7000 kr och den hade gått 12000 mil, den havererade hade passerat 20 000 mil. Skaplig föryngring på pärlan. Jag köpte delar för ca 3000 kr, kamremsats med vattenpump, oljefälla, olja, filter, stift, glykol mm. Nu har jag en ny bil känns det som till en kostnad av 10 000 kr och ungefär 50 timmars arbetsinsats. Tack svåger Micke för assistans när motorn skulle i och ur. Tänk bara på att ha tillräcklig takhöjd innan du börjar, ca 2,5 meter. Jag har följt Haynes handbok så den är en bra investering och mina bilder kan ses som ett komplement till deras beskrivningar. Bilderna är tagna vid olika tillfällen vid olika "operationer" så den uppmärksamme kan se på mitt fotomontage att vissa delar är ibland nyare och ibland äldre. Lycka till / Clas 8)

Börja med att koppla ur batteriet.
Bild

Demontera motorhuven, det är inte värt att ha den kvar. Det tar 10 minuter för 2 personer att få den åt sidan.


Ta bort motorns tvärstag mellan fästbyglarna på de främre fjädertornen.
Bild

Ta bort dessa 4 slangar från insugsröret.
Bild

Ta bort kontakterna på luftslangen.
Bild

Lossa luftslangen mot spjället.
Bild

Lossa slangen som går in i sidan på bränsleinsprutningen.
Bild

Ta bort slang och lock till luftrenarenheten.
Bild

Ta bort aluminiumslangen som går till luftrenaren.
Bild

Ta bort resten av luftrenarenheten, sitter med clips i botten. Dra rakt upp så släpper den, slangen ovanför kylaren sitter ganska löst. Lägg allt åt sidan.
Bild

Clipsen som håller luftrenarenheten.
Bild

Ta bort spjället, sitter med 4 bultar. ( Fint va, kostade bara 8000 kr monterat och klart) (Ironi....) :roll:
Bild

Ta bort spjällets kontakt och lägg spjället åt sidan. Kontakten sitter på kabelstammen vid främre motorfästet.
Bild

Ta bort kabelfästet som sitter på kamaxellägesgivarens kåpa.
Bild

Ta bort kåpan som sitter på insprutningen, dra i överkant mot dej.
Bild

Ta bort kontakterna till insprutningen
Bild

Tryck in metallbågen och dra försiktigt i kontakten, inte i sladden. Lägg kablage åt sidan.
Bild

Ta bort tändstift/tändspolekåpan och kamremmens inre övre kåpa.
Bild

Ta bort kontakten till VVT-solenoiden.
Bild

Ta bort kontakterna på tändspolarna, lägg kablaget åt sidan.
Bild

Ta bort jordkablarna på topplocket.
Bild


Nu tog jag bort insugsröret av följande orsaker: Bättre översikt och lite lättare när motorn ska ur. Jag har gjort det några gånger så för mej tar det 10 minuter. För er blir det lite lättare nu när jag visar vidare. :-)-)


Lossa kåpan på reläboxen och ta bort plus kabeln.
Bild

Lossa bulten som håller reläboxen och vrid hela enheten åt sidan.
Bild

Lossa kablarna som sitter på startmotorn.
Bild

Lossa alla bultar som håller startmotorn.
Bild

Lossa även bulten som är borttagen på bilden.
Bild

Ta bort startmotorn och lägg den åt sidan.
Bild

Lossa kylslangen som går in i kylaren längst ner, den tjocka. Ha ett stort tråg under för det blir en hel del kylarvätska som kommer ut.
Bild

Ta bort hela den tjocka kylslangen och lägg åt sidan.
Bild

Lossa kylslangen som går in i termostathuset och vik den åt sidan.
Bild

Lossa alla kablar som går från den här kabelstammen. Stora + kabeln och den smala på generatorn. Kabeln som går ner till AC aggregatet. Kabeln som går uppåt i bild och som går till en kontakt uppe på styrservopumpen.
Bild

Lossa drivremmen. Ta bort locket på spännaren och vrid för att lätta på spänningen, ta bort remmen.
Bild

Lossa AC aggregatet och lägg det åt sidan, 4 långa bultar. Använd en spännrem för att hålla det på plats.
Bild

På bilden ser man AC aggregatet fastspännt ordentligt så att det inte är i vägen.
Bild

Lossa servopumpen. Arbeta genom hålen på remskivan för att lossa bultarna.
Bild

Även servopumpen sätts fast vid sidan med ett spännband, syns till vänster i bild.
Bild

Skruva loss de återstående bultarna och ta bort generatorn.
Bild

Lossa klämman och ta loss slangen på överdelen av behållaren till servostyrningen. Lyft upp behållaren, förslut öppningar och slangar så att det inte kommer in smuts och läcker. Lägg behållaren åt sidan.
Bild

Koppla loss luftningsslangen på expansionskärlet.
Bild

Ta loss slangen som sitter bakom motorn och går till expansionskärlet.Ta loss kärlet och lägg det åt sidan.
Bild

Ta ett spännband och spänn fast behållarna tillsammans vid sidan av motorutrymmet. På bilden syns motoroket fäst på lyftpunkterna.
Bild

Lossa kontakten till knacksensorn.
Bild

Lossa kontakten till oljetrycksgivaren.
Bild

Lossa den övre oljekylslangen till växellådan, grön krage. Kan rinna lite olja.
Bild

Lossa även den nedre oljekylslangen till växellådan. Även här grön krage och det kan rinna lite.
Bild

Lossa värmeslangarna vid torpedväggen. Vrid kragarna moturs så lossar dom, se upp för lite spill av kylvätska.
Bild

Lossa växelvajern från växellådan. (aut.låda i exempel)
Bild

Lossa kontakterna som sitter längst bak på växellådan.
Bild

Lossa hela kabelstammen och lägg åt sidan. Kolla så att du inte glömt att lossa någon kontakt.
Bild

Lossa kabeln som sitter på växellådan bredvid oljestickan.
Bild

På växellådan ska den stora kontakten med snabblåsning lossas och fästet till växelvajern. Lägg åt sidan.
Bild

Lossa kontakterna vid blocket och ta bort hela fästplattan, lägg åt sidan.
Bild

Lossa kabelstammen på motorfästet.
Bild

Ta bort centrumkåpan på fälgen, ta ett spärrskaft och lossa centrumbulten till drivaxeln med ett varv, ska kännas lös. Detta kan du göra på båda sidorna.
Bild

Dra åt handbromsen och klossa bakhjulen ordentligt. Hissa upp bilen på höger sida, ta bort hjulet och låt bilen vila på en stark pallbock. Lossa centrumbulten på drivaxeln. Den byter du eller återanvänder, men då måste du ha på Loctite 243 skruvlåsning. Detta fick jag bekräftat av Bilia att det var OK.
Bild

Lossa bromsoket och förankra oket högt upp på fjädern med t ex buntband. Belasta inte bromsslangen.
Bild

Skruva loss muttern som håller kulleden till länkarmen, du måste hålla emot under med ett spärrskaft med torx. Nu måste du spänna fast något långt på länkarmen med korta spännband. Det kan vara ett långt rör t ex och det ska gå på undersidan av länkarmen. Pressa sedan med foten på röret nedåt tills kulleden går fri från länkarmen. Akta kulledens dammkåpa så att den inte skadas.
Bild

Knacka försiktigt in drivaxeln ca 15 mm. Sväng ut fjäderbenet och dra bort drivaxelns drivknut.

Lossa dom 2 bultarna och ta bort mellanaxelns stödlageröverfall.
Bild

Håll i drivaxel och dra ut den ur växellådan, lägg den åt sidan på något mjukt. Du ska dra med handen så nära växellådan som möjligt så att du inte drar isär drivaxeln.
Bild

Lossa bränsleledningen, sitter oftast med en snabbkoppling.
Bild

Nu gör du samma sak på vänster sida, men du behöver inte lossa bromsoket. Du får loss drivaxeln ändå. Att tänka på här är att drivaxeln är kortare och har inget stödlager. Drivaxeln lossas mot växellådan med att man för in en stor skruvmejsel och bänder runt om försiktigt mellan drivknutens kant och växelhuset tills den släpper. Den sitter ganska hårt med en låsring på axeln inne i växellådan.
Bild

Var försiktig så att du inte skadar växellådans oljetätning (bilden) och drivknutens damask. Dra bort drivaxeln och lägg åt sidan på något mjukt.
Bild

Lossa grenröret. Byt packning vid återmontering.
Bild

Lossa kontakten till motorvärmaren om du har en sådan installerad.
Bild

Lossa dom 2 bultar som håller fast momentstaget (torque rod) som går från växellådan till främre balken.. Det ska bara vara att lyfta på fästet när bultarna är lossade.
Bild

Lossa muttern på det främre motorfästet. Det är muttern bredvid kabelstammen. OBS! När motorn börjar lyftas ska detta fäste monteras bort helt, annars är det risk att det åker in i kylaren.
Bild

Lossa dom 2 bultarna som håller fast höger motorfästbygel vid motorblocket. På bilden är motorn lyft ca 1 dm.
Bild

Lossa det bakre nedre motorfästet. Jag lossade muttern på ovansidan, enligt Haynes skulle man lossa under men det var sämre enligt mej. På bilden motorfästet underifrån.
Bild

Nu är det snart dags att lyfta motorn men kolla en sista gång att alla kablar är loss och alla slangar. När du börja lyfta så ta några centimeter i taget för att se att inget sitter kvar som kan slitas sönder. Fäst ett motorok i lyftöglorna, använd ett ok som är justerbart då motorn behöver tiltas i sidled för att gå fri från ABS:en. Jag tror att jag använde M8 bultar till fästena + rejäla brickor och låsmuttrar.
Bild

Här är motorn helt fri, äntligen.
Bild

Här ser man att det behövs tiltas mycket, ändå är den upprätad en del vid fotograferingen.
Bild

Här är bilder på motorrummet efteråt, ganska bra att titta på så att man får lite uppfattning hur det ser ut.
Bild

Här ser man varför motorn behöver tiltas för att gå fri från ABS:en.
Bild

Kompressorn till servon måste bindas upp ordentligt.
Bild

Här ser man hur AC aggregatet behöver bindas upp ordentligt.
Bild

Kabelhärvan måste stuvas undan ordentligt så att den inte kommer i kläm vid återmonteringen.
Bild

Här har motorn fått lite ny färg.
Bild

Jag passade på att byta kamrem, spännhjul, löphjul, vattenpump, stift,olja, filter och oljefälla. Ca 3000 kr.
Bild

Nya packningar till grenröret förstås.
Bild

Växellådan är monterad och det är klart för montering. Håll ett öga på motorfästena så att motorn kommer ner och vilar ordentligt på alla fästen. Ta det lugnt och sakta så går det bra, det är inte lika svårt som det ser ut. Har du skruvat lite innan så tror jag att du klarar det här. Ha Haynes verkstadshandbok och en bra uppsättning med verktyg så är hälften vunnet. Köp alla delar som ska bytas innan du börjar så går det fortare. Tänk på takhöjden. På bilden syns det att jag kortat kedjan på vänster sida på oket för att få tillräcklig lutning.
Bild

Här är motorn på plats och bilen blev besiktad 1 vecka senare med blankt papper och avgasvärden som om den var ny.
Bild

Om jag glömt nåt får ni gärna påpeka det så ska jag rätta det så gått det går och om det behövs bilder så försöker jag komplettera det. Hoppas att någon kan vara hjälpt av min tråd och om ni lyckas så skriv gärna här hur det gått. Vill ni komentera eller ställa frågor så försöker jag svara så långt jag kan och alla övriga som vill svara på frågor som ställs i denna tråd är välkomna. Det tog lite tid men jag hoppas att det är uppskattat. Om någon moderator tycker att den ligger i fel forum så får ni flytta den dit där den gör mest nytta. / Clas 8)

Bild

Bild Bild
#561918
Gamla motorn var en lång utdragen plåga med problem med oljefälla och ett tråg som såg ut som skokräm. Tidigare ägare som fuskat med serviceintervaller och oljekvalitet. Tog ner tråg 3 gånger med alla rengöringstips som jag fått av Car Man. Trodde att allt var bra och den rullade 6 månader men i våras närmare bestämt 13 april så servade jag bilen och direkt där efter på E18 vid Enköping fick jag upp "lågt oljetryck stanna omedelbart". Var på natten med familjen i bilen så jag tog beslutet att ta mej till en rastplats 2 km längre fram och på den sträckan skar bilen på minst 1 cylinder. Var ett tröskvärk som dog i en suck precis på rastplatsen. Min tanke är att den nya oljan i kombination att jag provade för första gången att stå på lite med bilen ( 130 km/h ) så kanske några gamla rester i motorn lossnade och stoppade upp någonstans. Skit var det i alla fall. Hoppas att ingen har samma otur. / Clas. 8)
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]