Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#547465
Jag har bytt stabilisatorstagen bak och tog lite bilder om det är någon som ska göra samma sak. Ganska enkelt
och det tog totalt för båda sidor 2 timmar. Kom ihåg klossar under hjulen och säkra upp med en pallbock, lita inte
för mycket på domkraften.


Borsta runt muttrarna med stålborste för att få bort det värsta smutsen.
Spruta sedan på rostlösning, dom sitter ganska hårt.
Bild


Ta sedan en domkraft och pressa upp fjäderbenen ca 5 cm så att det blir mindre spänning på stagen.
Bild


Ta en ringnyckel och ett spärrskaft med en torx för att hålla emot. Man får ta i lite men det släpper sakta men säkert.
Bild

Bild


Det gamla staget och det nya.
Bild


Ta en stålborste och gör rent innan du sätter dit det nya staget.
Bild


Bild


Lirka in det nya staget överst och skruva dit muttern för hand och lirka sedan in staget nertill
och dra åt båda muttrarna. Det här staget hade inte torx utan sexkantshål som hålls emot med
spärrskaftet när du drar med ringnyckeln.
Bild


Lycka till! Det känns bra efteråt när man sparat kosing på arbetet. Jag köpte faktiskt stagen på Biltema för 139 kr/st.
Mekonomen skulle ha över 500 kr så jag tänkte att det blir många stag för dom pengarna och sån skillnad kan det
ju inte vara. Men det är som Mälaren, det är valfritt. :!: :D
Senast redigerad av 1 TotanTotan, redigerad totalt 0 gånger.
Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Startbatteri

Hej på er! Om man har start/stop och byter b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]