Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#530290
Tecken på att det är dags att schimsa magnetkopplingen på kompressorn till AC/ECC-anläggning är att man har fungerande kyla som slutar att fungera efter en stund, framför allt när det är jättevarmt ute och den verkligen behövs. När den fungerar ska den även slå till och från normalt, alltså inte gå korta stunder för då är det troligtvis för lite gas i systemet. Ett annat tecken är även att det hörs ett kraftigt klonk när den slår till.

Om man vill ha djupare kunskap om detta är det bara att googla på schimsa magnetkoppling eller liknande uttryck, då får man den information man behöver.
I princip fungerar magnetkopplingen så att kopplingsskivan som sitter längst fram sitter på axeln till kompressorn. Kopplingsskivan är upphängd i navet med runda fjädrar.Innanför den sitter ett hjul som snurrar med hjälp av remmen. Inuti/bakom det hjulet finns en kraftig elektromagnet. När den får ström gör den så att hjulet som snurrar blir magnetiskt och drar till sig kopplingsskivan. Är spelet för stort (ca 1 mm eller mer) så orkar inte magneten suga åt sig skivan. Lämpligt spel är 0,3 - 0,5 mm.

På min 945 Turbo sitter kompressorn under generatorn, ganska lättillgängligt. Tyvärr glömde jag ta en bild med ett bladmått instucket där man ska mäta, men man kan ganska lätt se med ögonmått om det är för stort.

Bild

Eftersom kopplingsskivan/axeln ska gå att snurra för hand så behövs ett mothåll för att kunna lossa fästskruven. I kopplingsskivan finns tre hål, M5 Skruva in ett par skruvar där och håll emot med ett lämpligt verktyg, jag använde en stor skruvmejsel. Skruven i mitten är 10 mm hylsa.

Bild

När man fått loss skruven i mitten så tar man och byter ut dessa två M5 om de blivit skadade. Använd 3 st M5, minst 25 mm långa, kanske de till och med måste vara 30 mm. Mina var bara 20 mm långa, och de bottnade innan kopplingsskivan lossnat helt. Jag fick använda en del våld som jag inte ville dokumentera, men loss kom den... I alla fall, skruva in dessa tre skruvar lite i taget så att ni får ut skivan rakt. Till slut är den ute helt. Lyft upp den försiktigt så att inte brickorna ramlar ut.

Bild

Som ni ser finns det en del skit där, gör rent så gott det går.

Bild

När ni lyft upp kopplingsskivan så ser ni brickorna i mittenhålet. I mitt fall fanns det bara två tunna brickor, men de flesta har en tunn och en lite tjockare bricka. Ta bort lämpligt antal brickor så att ni när ni skruvat ihop har ett spel på 0,3 - 0,5 mm. När det är återmonterat är det klart!

Bild

Bild

Här finns en bra kompletternade beskrivning: http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... 269#131269
av SM7DYZ
#538224
Hej!
Det var en av de bästa sidor jag läst ang schimsa står mycket utförligt hur man skall gå tillväga
jag har precis blivit klar med min schimsning ,det är lite klurit att få av den man får akta M5 orna så de inte går av
Sen när jag skulle sätta på skivan så tog jag en stor polligriptång knep runt skivan( det är ingen mutter som sitter
i mitten det är en liten bult) sen är det bara ock spänna sakta och säkert..AC fungerar fint nu...
Tack för beskrivningen..
Stig/SM7DYZ
Användarvisningsbild
av erikn
#538278
Trevligt att den hjälpte dig!
SM7DYZ skrev:...8<...det är ingen mutter som sitter i mitten det är en liten bult...8<...
Jag skrev aldrig att det var en mutter, jag skrev att det är en skruv, och det hävdar jag fortfarande. Men diskussionen om det heter skruv eller bult kan vi ta i någon av de femtioelva trådar som redan finns om det.
av SM7DYZ
#538644
Hej igen!
Mutter hade jag läst i en annan beskrivning ,skruv eller bult går lika bra huvudsaken man får av den Hi
så det var inget negativ ifrån min sida...AC fungerar som den skall nu körde tio mil inga problem,
drog mig länge för att göra jobbet med ac men så såg jag din fin beskrivning då var saken klar
Stig/SM7DYZ
#538652
Jättebra förklaring den borde klistras, skulle nästan gå i land med denna operation själv nu. Jättebra indeed.


(Gör om det lite lättare: en skruv har vass ände, en bult kan man skruva på en mutter på.)
Användarvisningsbild
av freak1
#539019
@erikn: nu skojar du väl ändå. Länken du åsyftar är inte död.
Din länk till flashback handlar inte om hur man shimmsar kompressorn, den handlar om bult/skruv 8)

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ja alltså den där svarta grejen/ plastl[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]