- tis 17 maj 2011, 23:20
#530290
Tecken på att det är dags att schimsa magnetkopplingen på kompressorn till AC/ECC-anläggning är att man har fungerande kyla som slutar att fungera efter en stund, framför allt när det är jättevarmt ute och den verkligen behövs. När den fungerar ska den även slå till och från normalt, alltså inte gå korta stunder för då är det troligtvis för lite gas i systemet. Ett annat tecken är även att det hörs ett kraftigt klonk när den slår till.
Om man vill ha djupare kunskap om detta är det bara att googla på schimsa magnetkoppling eller liknande uttryck, då får man den information man behöver.
I princip fungerar magnetkopplingen så att kopplingsskivan som sitter längst fram sitter på axeln till kompressorn. Kopplingsskivan är upphängd i navet med runda fjädrar.Innanför den sitter ett hjul som snurrar med hjälp av remmen. Inuti/bakom det hjulet finns en kraftig elektromagnet. När den får ström gör den så att hjulet som snurrar blir magnetiskt och drar till sig kopplingsskivan. Är spelet för stort (ca 1 mm eller mer) så orkar inte magneten suga åt sig skivan. Lämpligt spel är 0,3 - 0,5 mm.
På min 945 Turbo sitter kompressorn under generatorn, ganska lättillgängligt. Tyvärr glömde jag ta en bild med ett bladmått instucket där man ska mäta, men man kan ganska lätt se med ögonmått om det är för stort.
Eftersom kopplingsskivan/axeln ska gå att snurra för hand så behövs ett mothåll för att kunna lossa fästskruven. I kopplingsskivan finns tre hål, M5 Skruva in ett par skruvar där och håll emot med ett lämpligt verktyg, jag använde en stor skruvmejsel. Skruven i mitten är 10 mm hylsa.
När man fått loss skruven i mitten så tar man och byter ut dessa två M5 om de blivit skadade. Använd 3 st M5, minst 25 mm långa, kanske de till och med måste vara 30 mm. Mina var bara 20 mm långa, och de bottnade innan kopplingsskivan lossnat helt. Jag fick använda en del våld som jag inte ville dokumentera, men loss kom den... I alla fall, skruva in dessa tre skruvar lite i taget så att ni får ut skivan rakt. Till slut är den ute helt. Lyft upp den försiktigt så att inte brickorna ramlar ut.
Som ni ser finns det en del skit där, gör rent så gott det går.
När ni lyft upp kopplingsskivan så ser ni brickorna i mittenhålet. I mitt fall fanns det bara två tunna brickor, men de flesta har en tunn och en lite tjockare bricka. Ta bort lämpligt antal brickor så att ni när ni skruvat ihop har ett spel på 0,3 - 0,5 mm. När det är återmonterat är det klart!
Här finns en bra kompletternade beskrivning: http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... 269#131269
Om man vill ha djupare kunskap om detta är det bara att googla på schimsa magnetkoppling eller liknande uttryck, då får man den information man behöver.
I princip fungerar magnetkopplingen så att kopplingsskivan som sitter längst fram sitter på axeln till kompressorn. Kopplingsskivan är upphängd i navet med runda fjädrar.Innanför den sitter ett hjul som snurrar med hjälp av remmen. Inuti/bakom det hjulet finns en kraftig elektromagnet. När den får ström gör den så att hjulet som snurrar blir magnetiskt och drar till sig kopplingsskivan. Är spelet för stort (ca 1 mm eller mer) så orkar inte magneten suga åt sig skivan. Lämpligt spel är 0,3 - 0,5 mm.
På min 945 Turbo sitter kompressorn under generatorn, ganska lättillgängligt. Tyvärr glömde jag ta en bild med ett bladmått instucket där man ska mäta, men man kan ganska lätt se med ögonmått om det är för stort.
Eftersom kopplingsskivan/axeln ska gå att snurra för hand så behövs ett mothåll för att kunna lossa fästskruven. I kopplingsskivan finns tre hål, M5 Skruva in ett par skruvar där och håll emot med ett lämpligt verktyg, jag använde en stor skruvmejsel. Skruven i mitten är 10 mm hylsa.
När man fått loss skruven i mitten så tar man och byter ut dessa två M5 om de blivit skadade. Använd 3 st M5, minst 25 mm långa, kanske de till och med måste vara 30 mm. Mina var bara 20 mm långa, och de bottnade innan kopplingsskivan lossnat helt. Jag fick använda en del våld som jag inte ville dokumentera, men loss kom den... I alla fall, skruva in dessa tre skruvar lite i taget så att ni får ut skivan rakt. Till slut är den ute helt. Lyft upp den försiktigt så att inte brickorna ramlar ut.
Som ni ser finns det en del skit där, gör rent så gott det går.
När ni lyft upp kopplingsskivan så ser ni brickorna i mittenhålet. I mitt fall fanns det bara två tunna brickor, men de flesta har en tunn och en lite tjockare bricka. Ta bort lämpligt antal brickor så att ni när ni skruvat ihop har ett spel på 0,3 - 0,5 mm. När det är återmonterat är det klart!
Här finns en bra kompletternade beskrivning: http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... 269#131269
Erik
Volvo V70 B5244S2 -01
Volvo V70 B5254T2 -03
Volvo V70 B5244S -03
Volvo V50 B5254T3 -04
Volvo V70 B5254T2 -07
Yamaha XJ 900 -85
Volvo V70 B5244S2 -01
Volvo V70 B5254T2 -03
Volvo V70 B5244S -03
Volvo V50 B5254T3 -04
Volvo V70 B5254T2 -07
Yamaha XJ 900 -85