Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#527709
Delar med mig av hur jag installerat 12V uttag med fördröjt frånslag. Spänning finns i uttaget enligt följande: När startnyckeln är i läge 1, under 2 min efter att bilen låsts, annars under 30 minuter efter senaste upplåsning, frånslag av tändning eller vid aktiverad trygghetsbelysning.
Det betyder t.ex. att ungarnas DVD inte får strömavbrott t.ex. vid tankning (som när cigg-uttag i kupé används) men samtidigt riskeras inte att DVD:n drar ur batteriet om den glöms tillslagen efter att bilen lämnats (som när bef. cigg-uttag i lastutrymme används). I V70II finns ett befintligt "batterisparrelä" som försörjer bl.a. innerbelysningen som utnyttjas för att erhålla funktionen. Kolla in funktionen på detta relä genom att öppna en make-up spegel i solskyddet så lamporna tänds. Nu följer lamporna funktionen på "batterisparrelät". Observera hur lamporna beter sig vid låsning/upplåsning/tändning osv. Så kommer 12V-uttaget i lastutrymmet att bete sig efter denna ombyggnad.

Koppla så här:
Bild

A: Befintlig plusledning till cigg-uttag i lastutrymmet.
A-UT: Till pluspol på cigg-uttag i lastutrymmet
B: Befintlig minusledning till cigguttag i lastutrymmet
C: Ansluts till Blå-Vit plusledning för takbelysning i lastutrymme (Från CEM, säkring F17 via relä K10-A, åtkomlig på takbelysning i lastutrymme)

Det är den Blå-Vita plusledningen till takbelysningen i lastutrymmet som punkt C ska kopplas till. Använd "strömtjuv" så blir ingreppet litet och kan enkelt återställas till (nästan) originalskick. Installera säkringen (500 mA) vid takbelysningen, då blir den eget dragna ledningen avsäkrad i hela sin längd. Dra ledningen ner i D-stolpen på höger sida och montera relä och likriktarbrygga innanför sidoklädseln nära cigg-uttaget bak.
Bild

Förslag på material från Kjell & Company:
K1: 36108 Relä 12V för Bil 1-pol växlande kontakt
B1: 90054 Likriktarbrygga 100V 25A. Denna likriktarbrygga har flatstiftanslutningar passande kabelskor och är mekaniskt och elektriskt robusta.
F1: 39802 Säkringshållare 6,3x32mm Sladdmonterad m kabel samt 1 st 41110 Säkring 6x32mm F 500mA

OBS! OBS! Om du till fullo förstår funktionen och hur/varför de olika inkopplingarna ska göras så tillhör du troligen dem som klarar av att utföra detta. Annars är mitt starka råd att du avstår helt. Beakta att om du utför ingrepp enligt detta förslag påverkas eventuella garantier negativt och att ingrepp enligt detta förslag inte ska göras på bilar som omfattas av garanti. Allt du gör sker på egen risk! :!:


Det jag visat hittills är en möjlig inkoppling och det går att återställa bilen till nästan originalskick. I min egen bil har jag monterat enligt denna princip och det fungerar bra. Man antingen följa anvisningen ovan och ändra funktionen på det befintliga uttaget eller så monterar man ett nytt jämte så har man uttag både med konstant ström och frånslagsfördröjd ström.

Jag har dock lyxat till det lite med brytare, indikering och eget separat frånslagsfördröjt uttag. Jag har också kompletterat med USB-uttag för 3G-modem för dold monterad 3G-router med WLAN. Brytare och uttag är monterade i luckan för åtkomst av bakljuset på höger sida. Även detta går att återställa till originalskick om ersättningslucka införskaffas.

Bild på hur man kan göra:

Bild

Mer info finns i följande tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=67959

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]