Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
#525268
Det stora besväret när man ger sig på styrservopumpen är att komma åt fästbultarna och ofta måste man montera bort annat som är ivägen innan man kan komma åt pumpen. Det kanske är onödigt att säga att det är viktigt att hålla koll på hur drivremmen går men att få av och på den är inte särskilt svårt. Det sitter flexibla spännrullar som underlättar att få av remmen.

När pumpen går sönder är det inte sällan den läcker. Det händer ofta att generatorn går sönder på grund av att den blir indränkt i hydraulolja så misstänker man att servopumpen läcker bör man skydda sin generator med en plastpåse fram till dess att man kan åtgärda pumpen. Sedan när man skall åtgärda pumpen får man se till att rengöra generatorn från eventuell hydraulolja som kan ha droppat på den.

Hydraulrör och slangar kan till skillnad från bromsrör vara oerhört dyra så dem vill man inte gärna skada så att man blir tvungen att byta ut dem. Ofta är det trångt att komma åt men det finns ett bra verktyg som kan vara till god hjälp:

Bild

Den har samma utförande som en blocknyckel men den har ett fyrkantshål som gör att man kan sticka in en förlängare och en spärrdragare. Man kan då lossa nippeln rakt ovanifrån utan att behöva ha handtaget inne i motorutrymmet. Jag har fått tips om att man kan köpa en sats med sådana nycklar på Jula för en hundralapp men jag har själv inte hittat något där.

Ofta händer det att nippeln fastnar i konan på röret. Om man är oförsiktig så kan man dra sönder både rör och nippel. Så proceduren är följande om man vill få loss nippeln utan att skada något:

Värm med en gasbrännare på stycket och spraya med rostlösare på nippeln. Rostlösaren blir aggressivare när det är varmt vilket vi vill. Tag ovan nämna verktyg och vrid fram och tillbaka försiktigt tills den börjar lossna. Varva dessa tre moment; spraya, värm, vrid/lirka - tills nippeln börjar släppa. Kolla sedan noga om nippeln är fri från röret eller om röret rör sig med nippeln. När nippeln är fri från pumpen så är det inte längre så nödvändigt att värma med gasen. Lossa nippeln lite grann och lirka tålmodigt med en vanlig nyckel (om verktyget ovan är för bökigt och du kommer åt med en vanlig blocknyckel) tills nippeln släpper från röret/konan. När detta är gjort är det fritt fram att skruva ur röret.

När man köper en ny pump så brukar det inte medfölja remskiva. Antingen lägger man ut ett par hundringar till för den nya remskivan eller tar den gamla vilket egentligen kvittar. Problemet är att få på remskivan på den nya pumpen oavsett om remskivan är ny eller gammal. Den gamla remskivan får man enklast ut från den gamla pumpen med ett pressverktyg och lämpliga bussningar/drivdorn så att man inte skadar remskivan i onödan.

Det är oerhört frestande att ta pressverktyget och pressa på remskivan på den nya pumpen med pressverktyget men det skall man inte göra. Pumphuset är inte gjort för att klara de påfrestningar från pressverktyget när man pressar ner remskivan mot pinnen. Förseglingar i pumpen försvagas och sedan när pumpen arbetar kan den spricka upp som en ballong fylld med olja och sprinkla ner hela motorutrymmet. Tro mig, detta har hänt efter att en klåparverkstad har bytt ut pumpen utan att tänka sig för. Pumpen kan hålla i allt från ett par veckor till ett par år innan det är dags att byta pump igen. En styrservopump som är korrekt monterad går väldigt sällan sönder och håller i många år.

Det korrekta sättet att driva remskivan på pinnen är således att göra det utan att pressa på pumphuset. I många fall är pinnen gängad på insidan så om man hittar en bult med rätt gängor och lämpliga brickor/muttrar så pressar man ner skivan på pinnen med muttern. Man kan smeta på lite grafitfett på pinnen så att skivan lättare kommer på.

Att montera dit den nya pumpen är inte svårt. Det kan vara en idé att även byta remmen. Om remmen sitter rätt så lär den inte göra så mycket väsen av sig. Se även till att remskivorna är rena, torra och fina, särskilt på den yta som remmen ligger. Det är inte ovanligt att man hittar gummirester i fårorna på remskivorna och de skall bort. Det skadar inte att kolla att det inte är något som är slitet och behöver bytas.

Man toppar med olja, vanligtvis Dextron III/ATF olja men det kan variera bland tillverkare. Man luftar systemet genom att göra fullt rattutslag vänster och höger och fylla på i kärlet tills nivån inte längre sjunker när man gör rattutslag. Detta gör man givetvis när motorn är på.

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]