Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#503992
Hej,

Tänkte berätta hur jag gjorde monteringen av min Calix motorvärmare i min V70 årsmodell 2007.
Gillar denna typ av guider, så jag tänkte ta tillfället att bjuda tillbaka.
Hoppas det kan hjälpa någon.

Calix motorvärmare är i princip samma sak som Volvos, men värmer inte blocket utan vattnet.
Dessutom är det betydligt färre V70 specifika pryttlar eftersom Calix satser är mer generella.
Dock så är det en hel del i instruktionerna från volvosatsen som är användbara.
Här kan du hämta dem (när detta skrivs)

Alla tillbehör
Elektrisk motorvärmare
Kupékontakt

Har länkarna flyttats/upphört, leta efter Anvisningsnummer 30780156 samt 30664329

Vad jag införskaffade:

CALIX:
  • Motorvärmare RE 480 (1818000)
    Monteringssats M15 (1556003)
    Kabelset MKMS 2025 (1762462)
    Grenledningssats GL1.5 (1760015))

Dessutom från Biltema, och andra ställen
  • Låsmutter M10 (19-914)
    Låsmutter M6 (19-912)
    Sexkantskruv M6x40 (19-788)
    Planbricka 6.4x12 (870056)
    Planbricka 10.5x20 (870060)
    Slangklämma rostfri 19-25 (61934, 4st, 2förp.)
    Kort M6 skruv
    Plåtbit ~1mm att bocka.
    Plåtbit ~2mm att bocka/borra
    Volvoglykol 1-2liter.
Steg 1: Kupé uttaget i bilen:
Till kupéuttaget behöver man böja till en ~1mm plåtbit att fästa den i, eftersom jag ville fästa den på samma sätt som volvo's sats gör.
Bild

När den plåtbiten är tillbockad,
Dra tillbaka vänstersätet, ta bort golvmattan och hitta skruven som sitter i framkant av vänstersätet.
Bild

Bild

Vrid 90 grader och dra ut i bakkant och bakåt så lossnar den.

Ljudvallen sitter med två T20 torx:
Bild

Dags för tröskellisten:
Bild

Dra bort den bakåt i framkantoch lossa sen clips för klips bakåt (genom att dra den uppåt):
Bild
En bra bild finns även i volvos orginalinstruktion.

Lossa på ljudisoleringen vid A-stolpen:
Bild

och ta bort delar av tejpen som döljer svetsmuttern, samt skär bort delar av ljudisoleringen:
Bild

Skruva fast konsollen med en kort (~15mm) M6 bult.
Bild
En bra bild med ett 45mm mått finns med i volvos orginalanvisning.

För att få in kabeln till kupen får vi hitta gummibustningen under ljudisoleringen:
Bild
Bild


Ta dig under bilen och skär bort det förstansade hålet i motorrumsisoleringen:
Bild

Här är hålet borttaget och här syns även fästet som vi kommer fästa "grenkontakten" i:
Bild

Putta ut gummibustningen innifrån kupen och skär av den med en kniv på det förmarkerade stället:
Bild

Nu är det dags att trä på elkabeln i gummibustningen. Någon form av glidmedel behövs, silikonfett använde jag,
om det är det bästa att använda kan säkert diskuteras.
Se till att glidmedlet inte hamnar i elkontakterna.

Att pressa i gummibustningen i hålet i torpedväggen är inte så lätt, men använd grenkontakten (och smörjmedel) så är det
betydligt lättare:
Bild

Dra sedan fram kabeln till fästet för kupeuttaget:
Bild

Gör ett lämpligt snitt i mattan, och dra igenom kabeln:
Bild

Nu kan vänta med att skruva fast uttaget, eftersom det är först när man är klar under bilen man
vet exakt hur mycket kabel som behövs vara i kupen eftersom all överbliven enklast göms under mattan.

Vid lämpligt tillfälle skruvar man fast uttaget i konsolen, se till att körna igenom mattan från insidan så blir det lättar att dra skruvarna rätt:
Se också till att sätta dit låsklipset för att fixera elbabeln i kontakten
Bild

Steg två, värmeelementet
Eftersom värmaren sitter på kylvattnet måste detta tappas ut.

På vänster:

Bild
Och höger:
Bild

sida finns skruv för att hålla en luftstyrning i plast.
lossa dessa och fra luftskyddet bakåt genom att trycka in låsningarna (2st, en på var sida):
Bild


På vänster sida kylaren ser man nu en avtappning med slanganslutning.
Genom att skruva på slanganslutningen kan man tappa ur kylvattenet i en hink eller dyl.
(har tyvärr ingen bild)

När man inte kan tappa mer så blir det att lossa slangarna vid oljekylaren:
Bild

De sitter förmolidgen lite fast, och när det lossar så finns det en hel del (1-2liter) kylvatten kvar.
Ha en hink redo....

För att underlätta "slangmokandet" kan man med fördel lossa lite på värmeskölden, röd pil nedan, sitter med en mutter plus några fjäderklammor.

Jag lossade på alla klammor för att försöka få bästa passform för slangarna, jag är inte exakt säker på vilken slang jag satte var,
och åt vilket håll, men det är lätt att prova sig ram. Förmodligen behöver man inte lossa en av slangklämmorna.

Allt fixeras med buntbandet runt kylaren.
Så här kan det se ut när det är klart:
Bild

Glykolen är som vanligt i volvo en unik blandning, jag silade all glykol genom några handdukar och fyllde på med det som var plus lite ny volvoglykol för det jag spillde.
Som vanligt så kan man inte fylla i all glykol från början, jag fick köra två korta körningar (kort stund, 30sekunder var kanske) sedan köra 20minuter, då kom varningen om låg nivå och påfyllning igen.
Sen var allt luft borta.

Steg tre:, Uttaget front samt kabeldragning under motor

Nu behöver vi bocka till lite plåt igen, en 2mm (eller tjockare) plåt, den skall inte vicka av:
Bild
Bredden på 35mm fungerar bra 30-35mm.
Lite målning är inte fel heller.

När denna är monterad så blev det så här:
Bild

Muttern skall dras med 48Nm, och den gamla muttern är tillplattad efter montering, så en ny behövs (M10)

Dra inte åt alla bultar innan alla elkablar och elkabellåsningar är på plats.


Vart man monterar kontakten är förmodligen en smaksak, här hamnade den för mig:
Bild

Det innebar att man på höger sida kylaren (sett frammifrån):
Bild

Fick skära ut en bit plast+gummit för att få ut sladden från luftintaget:
Bild

En jordkabel behöver också anslutas, jag valde att nypa fast kabeln i bustningen till
kylaren, då behövdes ingen extra håltagning, men det blev ändå en fin jordning i "huvudkarossen":
Bild

Sådär, då är var det bara att använda buntband för att få fast alla sladdar eftersom de clips som följer med orginalsatsen inte följer med här:
Bild
Bild


Resultatet/prestanda
Utetemperaturen var ungefär -7 hela testet(se graf), hade en Modernum 1700W fläkt i V70:n.

Jag använde en värmekamera för att mäta temperaturen på motorn, samt
termometrar i kupen för att mäta på två olika ställen, i baksätet och i en hängande bagaget.
Dock missade jag att mäta en varm punkt i motorn i starten av testen:
Bild


Motorn efter 1h, termostaten varmast 11.9grader
Bild


Motorn efter 2h, termostaten varmast 20.4grader
Bild

Lite långsam tyckte jag den var på att få upp värmen, självcirkulationen är nog inte helt optimal.

Det var det, hoppas det är till hjälp eller i vart fall var lite skoj läsning!

/Mikael

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]