Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#484861
Har du problem med att lamporna till instrumentbelysningen slocknar ibland?

Här är en liten guide hur du felsöker reostaten som styr spänningen ut till
belysningen. Det här gjordes på min 850 GLT 97a efter att belysningen
då och då blivit svart.

Jag tar inget ansvar för vad som händer om du följer denna guide.

Börja med att kontrollera att reglaget för belysning står i läget för halvljus
och att reostaten står på max.

Säkring nummer Nr35 ska va till Askkoppsbelysning, Instrument - och reglagebelysning,
Reostat, Cigarettändarbelysning, Elektriskt soltak.

Är säkringen hel så får vi mäta lite på kontakten till reostaten.
Mät med reostaten inkopplad och tändningen i läge 1.

Bild

Så här ser numreringen och färgerna ut på stiften/kablarna:
Stift 1 +12 Volt från batteriet via tändningslåset. (Brun-Orange)
Stift 2 0V Jord. (Svart)
Stift 3 Signal från brytate för belysning. (Vit)
Stift 4 +12V till instrumentbelysningen(vid reostaten på max). (Rosa)
Stift 5 Signal från brytare för belysning. (Vit-Svart)

Mät först mellan stift 1 (+12V) och 2 (jord).
Här ska vi ha cirka 12V, om inte så kontrollera säkring Nr35 igen.

Mät från en jordpunkt och på säkring Nr35 med tändningen i läge 1.
Har du inte 12V här så är antingen tändningslåset trasigt eller
så har du avbrott på en ledning.

Har vi nu 12V mellan stift 1 och 2 så mät mellan stift 2 (jord)
och stift 4 (+V från reostat). Här ska vi ha runt 12V om reostaten
står på max. Har du det så är antingen samtliga lampor trasiga eller
så är det kontaktfel på väg fram till belysningen, börja leta.

Har du inte 12V från reostaten på den rosa kabeln så prova att göra såhär.
Koppla loss reostaten och klipp en liten bygel av en gammal kabel.

Bygla nu mellan stift 1 (+12V) och stift 4 (+V från reostat).

Bild

Vrid om tändningen till läge 1 och kolla om instrumentbelysningen lyser.
Gör den det så är med största sannolikhet reostaten trasig.

Jag gjorde så att jag pillade isär reostathuset och lödde om diverse lödpunkter
som jag tyckte såg misstänkta ut.

Kallödningar är en av dom vanligare orsakerna till att elektronik går sönder.

Efter att ha satt ihop reostaten igen så fungerar belysningen men tyvärr är
det svårt att dimmra belysningen lika bra som innan den gick sönder.

Troligen har jag fått in flussmedel på kolbanorna i skjutpotentiometern
när jag tvättade kortet efter lödningen.

Slutsattsen är alltså att misstänker du att reostaten är problemet så köp
en ny på skroten. Inte värt att hålla på och försöka pilla isär och laga om
man nu inte gillar att löda.

Bild
Bild

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]