Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#468546
Laga stolsvärme 740 och rekonditionera stolar.

Guiden är skriven efter erfarenheterna i en 744 årsmodell 89. Olika varianter på stolar och stolsvärme finns vilket gör att det inte är säkert att guiden fungerar till alla stolar. Författaren tar inget ansvar för problem som kan uppkomma vid användning av guiden. Stolar med automatisk justering är lite mer komplicerade och nämns inte alls.

Fram till 1988 så styrdes stolsvärmen enbart av en termostat, i 1989 och framåt styrs värmen dels av en termostat dels av ett chip som reglerar mängden värme beroende på temperaturen i bilen(full effekt upp till 10 grader, mindre effekt 10-18 grader och ingenting vid högre temperaturer än 18 grader).

1. Börja med att koppla loss multikontakterna till stolen(ligger under mattan precis framför yttersta skenan, om du har svårt att hitta den, följ kablarna som kommer under stolen)
2. Mät med multimeter att du har fram 12-13V i den tvåpoliga kontakten när stolsvärmen(och tändningen) är påslagen. Har du inte ström fram, börja att kontrollera säkringar och ledningsdragningar samt att inte kontakterna trillat ur i konsolen där du slår på stolsvärmen
3. Om du har ström fram är det dags att börja demontera stolen. Lossa på sidofacket(som sitter mot dörren alltså) och därefter bulten som håller fast säkerhetsbältet i stolen.
4. Nu sitter stolen med 4 st bultar och två tappar. De främre bultarna lossas enklast med spärrskaft, ta en skruvmejsel och tryck bak gummibiten som skyddar stolen från att slå i bulten när man drar fram den helt.
5. För att nå de bakre bultarna, dra fram stolen och ta en bred skruvmejsel. Kolla på kåporna över skenorna så ser du två spår där du försiktigt kan bända så kåpan lossnar.
6. Efter att ha tagit bort dessa bultar kan du skjuta stolen bakåt och lyfta ur den, tänk på att om du tar tag i justerspaken flyttar du bara stolen på skenorna.
7. Montera ALLTID ur stol med skenorna kvar, försök att låta bli att flytta stolen på skenorna när den är loss ur bilen, annars kan det bli lite meckigt att få tillbaka den igen snabbt.
8. Personligen tycker jag lättaste sättet att få ut stolarna fram är att fälla ryggstödet så mycket framåt det går och sen lyfta det genom baksätet och ut genom en bakdörr

Nu är stolen loss, du har kopplat loss alla kontakter. Nu förordar jag att du tar med dig stolen in, det är betydligt trevligare att jobba på ett bord i vettig arbetshöjd och i värmen(om du gör detta vintertid alltså)

9. För att demontera klädseln behöver du klippa de ringar(tång eller plåtsax) som spänner tyget över sitsen respektive ryggstödet/in i mitten. Sen är det två fjädrar(sitsen) och två stänger i kläm. Sitter även klips som drar fast klädseln i botten av dynan(ta det lugnt så ser du hur det sitter och kom ihåg hur allting satt)
10. Nackstödet lossas genom att trycka till spärrarna som sitter på baksidan av stolen strax under inbuktningen. Nackstödet ska lossa lätt, inget våld! Får du inte loss det, vänta tills du fått bort klädseln så långt att du ser spärrarna. Svankstödet skruvas/dras rakt ut och ryggjusteringen behövs inte tas loss för att lossa klädseln. Kåpan på andra sidan är bara en skruv för att lossa.
11. Nu när klädseln är av ser du värmeelementen. Det finns olika modeller på värmelement, dels de som är invirade i papper(vilka är jobbiga att felsöka då får man om det inte finns något svett papper vira av pappret fram tills man hittar brottet, laga brotten och vira tillbaka) och dels de på bild 1-3 nedan.
Bild
Bild 1: Värmeelementet i sitsen. En misstänkt brun svedd fläck
Bild
Bild 2: Nog är det en brännskada, dags att pilla isär och kolla
Bild
Bild 3: Japp, slingan är av, dags att ta fram lödkolven. I mitt fall var slingan av så nära anslutningen att jag kortade slingan och drog ner kabeln till stället och lödde på den direkt. Annars går det att skarva slingan.

12. Om du ser en svedd/bränd bit är det ett bra ställe att börja felsöka på, på kortet ovan visas en bränd fläck, efter att ha pillat isär skumgummit slingan ligger i hittades mycket riktigt ett brott där.
13. Fram med lödkolven och skarva ihop där slingan gått av snyggt och prydligt.
14. Fram med multimetern och pipmät värmeslingorna. Du ska ha så mycket kontakt att det piper och samma låga motstånd i båda rygg och sätesslingorna. Givetvis kan du även spänningsätta dessa och testa dem innan du återmonterar klädseln Ta en bit vävtejp och gaffa tillbaka tyget du dragit loss för att hitta brottet.

Men nu när du ändå har klädseln av:

15. Passa nu även på att göra rent klädseln och laga ev. Skador innan du återmonterar. Tvättmaskin rekommenderas inte men handtvätt går bra om man har tid att vänta tills det torkar igen(kan dock krympa så försiktighet uppmanas), Skumgummit i stolen är troligvis ganska trött efter år av sittande. Skumgummi kan limmas med speciallim, sys ihop eller tejpas ihop med vävtejp(silvertejp). Silvertejpen märks inte när klädseln väl kommer på igen(om det inte är riktigt kallt ute då den blir lite stel).

16. Om stoppningen i stolen är väldigt sliten kan man ta stoppningen från en annan stol(hämtad från skroten) eller lägga i nytt skumgummi(billigaste madrassen från närmsta möbelvaruhus och skär till). Tänk på hur passformen ska vara så brukar det gå bra. Om man vill förstärka det gamla skumgummit skumgummit och sy ihop det istället för lim/silvertejp rekommenderas tunna disktrasor(putstrasor) som är starka i ena ledden och dras ut på andra(brukar vara grön/rosa/blå och vitvågrandiga). Lägg dem korsvis om du är osäker hur sträckningen kommer vara.
17. Klädseln är ofta sliten i de punkter där den dras fast under stolen. Här rekommenderas symaskin och de tidigare nämnda disktrasorna eller en elastisk tygbit av något slag. Sy med stora stygn och trestegszigzag samt använd grizzlytråd så håller det bättre.

Så, värmeelementet lagat eller utbytt, klädseln lagad och skumgummit lagat. Då är det dags att börja bakifrån och sätta tillbaka klädseln. Om du inte har tillgång till specialtång och kan trycka ihop dessa clips fungerar buntband bra där de satt. Sen är det bara göra allting baklänges och slutligen ta tillbaka stolen till bilen, skruva tillbaka den och alla kåpor samt koppla in elen igen.

Glöm inte att dra åt bultarna och sätta tillbaka säkerhetsbältets infästning.

Jag hade aldrig tagit ur en stol ur bilen tidigare men är visserligen ganska van vid bilmeck och lödande. För min del tog det 4 timmar att göra ovanstående men då inkluderas ca 1 timme som ägnades åt att laga klädseln, 1 timme att göra rent skräpet och en stunds fikarast i väntan på att det snöblandade regnet skulle besinna sig.

Lycka till!

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]