Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#465916
Har nu sett ett flertal trådar på forumet där folk frågar om dom kan, hur dom gör och om de är farligt etc. etc. att byta xenonlampa i sin bil.

För att göra det enkelt så nej.. det är verkligen inte farligt om du är försiktig.
Jag har oftast tummen mitt i handen och kan göra små pilljobb med bilen.. och klarar jag av att byta en lampa på max 30 sekunder så klarar nog dom flesta av det. :mrgreen:

Så idag när jag ändå skulle slänga i 4300K lamporna i bilen istället för styling-6000K så passade jag på att ta lite bilder när jag bytte.

Vill tillägga att detta är gjort på en V50 2,4i -06:a och det kan skilja något minimalt på nyare och äldre årsmodeller, fast det är möjligt att det ska se likadant ut med. Kan vara så att det är likadant på V70.

Då kör vi:

------------------------------------------------

1. Upp med motorhuven och leta upp sprinten till lamphuset, markerat med rött på denna bild:

Bild

2. Dra denna rakt uppåt tills du fått ur den

Bild

3. Där jag markerat med rött kan du testa att försiktigt putta lamphuset lite snett utåt

Bild

4. Så ska lamphuset ploppa ur, håll handen emot innan du börjar trycka så den inte åker ner i marken

Bild

5. Dra ur strömkontakten

Bild

6. Dra hakarna åt sidan....

Bild

7. ... så dom släpper locket.

Bild

8. Dra ur kontakten.

Bild

9. Vrid det jag markerat i rött åt de håll som de står på att du ska vrida åt

Bild

10. Även denna markerat i rött vrider du medsols tills de klickar ( kan även varit motsols, du känner det )

Bild

11. Nu ska lampan vara lös, dra den försiktigt utåt utan att ta emot någon kant.

Bild

12. Ta fram dina xenonlampor

Bild

13. Rikta in den i hålet så sticket på xenonlampan hamnar rätt.

Bild

14. Nu ska lampan hamna i rätt spår som du ser i sidan på botten av lampsockeln

Bild

15. Klicka tillbaka hållaren runt sockeln tills den klickar, även denna går bara att få i på ett sätt.

Bild

16. Sätt tillbaka "strömdosan" ( Vad fasiken kallas den ? :P )

Bild

17. Vrid den åt läge "Close" som står på.

Bild

18. Sätt tillbaka strömmen..

Bild

19. På med locket, dra tillbaka hakarna.. Klart ! :)

Bild

Nu gör du likadant på andra lamphuset..

Det jag tycker är de krångligaste med lampbyte är att få tillbaka lamphuset i bilen. Det kan vara lite småpilligt och första gången jag bytte lampa tog de nog mig en halvtimme att få tillbaka båda lamphusen i bilen. Ett riktigt helvete tills man kommer på hur man gör det ! :mrgreen:

Ett tips när ni sätter tillbaka lamphuset i bilen är att se så inte strömkabeln hamnar fel och tar emot så du inte kan trycka tillbaka den.

Någon moderator kanske kan slänga in denna i Tips&Tricks ? :)

Vill även bara tillägga att jag eller JagRullar inte tar ansvar för några personskador etc. etc. som kan uppstå om du gör detta fel.
Känner du att du inte klarar av det, lämna bort det !

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]