Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#462117
Hallå kamrater!

Nu kommer det en ny guide, denna gång om xenonkonverting. Jag är själv bara amatör, men tycker sånt här är intressant och kul att fixa med och tänkte dela med mig lite om det.
Om det skulle vara så att det finns någon som läser guiden och vill komplettera upp med info eller rättningar, skicka mig ett PM.
Guiden riktar sig således till dig som är nybörjare och undrar lite om xenon.

Varför ska man ha detta då? Duger inte bilens orginallampor?
Jovisst gör dom det, många nyare bilar har redan xenonljus orginalmonterat. I det fallet är det väl kanonbra, men nu är det så att många bilar INTE har xenonljus. Och då är det vettigt för att man får ut en jäkla massa mer ljus ur reflektorn.
I mitt fall åker jag 940. Jag anser att den tillhör dom bilarna som har bättre helljus, men jag har sedan en tid funderat på lite mer. En lösning med stora extraljus tilltalar mig inte rent stilmässigt, dessutom är det stöldbegärligt där jag bor.
Nu säger jag inte att det inte är den bästa lösningen om man vill ha mycket ljus, det är det säkert, jag menar bara att lösningen inte passar i mitt fall, jag vill ha något mer diskret och "lättmonterat".
I 940ins strålkastare sitter det helt vanliga H4 lampor i den stora reflektorn. Denna lampa ger både hel & halvljus. Dessutom sitter det en extra H3 lampa i en egen reflektor för helljus, och en till. Fast denna för dimljus.
Jag har valt att xenonkonvertera denna H3 helljuslampa, detta pga av att någon annan laglig lösning finns inte. Rent tekniskt är det inget hinder att byta ut halvljuset, dvs H4 lampan. Men det är inget jag tänker göra iaf.
Resultatet efter min xenonkonvertering är som dag och natt, efter ett par dagars provkörning i totalt mörker så undrar jag hur jag klarat mig utan!

Lagen då? Vad säger den?
Ja, det är lite knepigt detta. Men i dagsläget är det bara tillåtet att xenonkonvertera hel eller extraljus. Detta om man bortser ifrån helfordonsgodkännandet.
Som tidigare nämt, så är det rent tekniskt inget hinder att byta ut de andra lamporna. Men, då misstänker jag att du riskerar böter.

Kelvin och Lumen.
Bilar som säljs mer orginalmonterat xenon har en färgtemperatur (kelvinvärde) på 4300. Det är detta värde som ger absolut mest ljus (och det är ljuset som mäts i lumen, inte färgen.
Går man ner till ca 3000K, så är det ett märkbart gult sken ur lampan. Går man upp mot 6-8000K så får man ett blåaktigt sken.
Jag har sett bilar med xenonlampor i halvljusen som är uppmot 14000K, då är det knallblått om inte på gränsen till lila. En riktigt snygg effekt faktiskt, men ur rent ljussynpunkt så är det långt ifrån optimalt.
Jag klistrar inte en bild här nedan så kan du kika själv på hur skalan ser ut.
Bild

Jättesvårt, eller?
Det är nog en vanlig missuppfattning. Ett sånt här xenonkit tar omkring en halvtimme att montera i bilen, beroende på hur petig man är. Jag skulle faktiskt vilja påstå att tillochmed du som är helt totalt ovan med verktyg och mekande fixar detta utan någon som helst hjälp.
Man ska väl ta i betraktande att eftermarknadsprylar är aldrig "plug-n-play". Men detta är nära nog. Det krävs inga specialverktyg för en sån här montering, inte heller några specialkunskaper.

Var köper man xenonkonverteringar?
För ett par år sen när dom har kiten kom, så var dom svindyra. Idag så är dom vanliga i de flesta internet webshopar och för en rimlig peng.
Marknaden är full av kina-kit (och kinaskit). Vad som är vad får du själv klura ut, det känns inte speciellt opartiskt att rekomendera en speciell affär så jag säger såhär: googla.
Jag har gett ca 500kronor för mitt 55W helljuskit, jag har valt 6000K som en kompromiss mellan utseende och funktion.

Dåså, då kikar vi lite närmare på hur jag gjort på min 940. Min förhoppning är att jag tydligt visar hur man gör, skulle det behövas en till bild på något moment eller en bättre beskrivning, så PMa gärna mig så får jag komplettera.
Två saker ska du som läser vidare dock tänka på. För det första, detta är skrivet av mig och bilderna är tagna av mig. Vill du lägga upp dom någon annanstans eller använda dom i något annat sammanhang så skall jag PM:as och frågas innan. Det är inte tillåtet att kopiera bilderna hur som helst.
För det andra, när du följer min guide så gör du det på egen risk. Detta har fungerat kanonbra för mig men detta är ingen garanti att det gör det för dig. Har du sönder din bil, lite eller mycket vid monteringen så har du dig själv att skylla och jag kan inte hållas ansvarig på något sätt.

Då börjar vi. Det första vi gör är att sprätta upp lådan och inventera den. Kolla så du fått alla prylar, ett xenonkit ska innehålla 2st xenonlampor med ett litet kablage, två st såkallade ballaster/tändare, eventuellt något buntband, ett par skruvar och någon liten manual.
Dom stora vita behållarna på bilen är lamporna med ett skyddshölje över sig.
Bild

Och här har vi min 940. Den lilla reflektorn uppe till vänster på bilen är helljuset, där inne sitter det en liten H3a. Den ska vi byta ut!
Bild

När du öppnat huven och tittat ner så borde det se ut såhär. Det sitter ett litet lock på baksidan av lamporna. Detta lock täcker helljuset & dimljuset. Vi är bara intresserade av helljuset.
Bild

Tar bort locket genom att trycka ner där jag pekar och samtidigt trycka locket bakåt.
Bild

Dra det rakt upp, lägg det åt sidan för tillfället.
Värt att veta är att det sitter en gummipackning på varje lock, den följer normalt med när man drar bort locken, skulle den inte göra det så är det bara att peta den på plats.
Bild

Kanonbra va?
Bild

Dåså, locket är av och vi kikar in bakom lampan. Det är egentligen bara två st kablar vi är intresserade av här. Den vita som går från lampan sitter till en kabelsko i bilen. Det är våran plus.
Den bruna till höger, det är minusen.
Bild

Ta bort orginallampan genom att vika undan metallbågen som jag pekar på. sedan drar du lampan rakt bakåt.
Bild

Koppla ur lampan, lägg den åt sidan.
Bild

Som sagt, den vita som lampan satt i är plus. Den bruna är minus. Dra loss den också.
Bild

När kikar på xenonlampan som följer med i kitet så ser vi att det sitten en gummiring mitt på kablarna, på sidan med lampan har vi även en röd och en svart kabelsko-hane. Dessa ska senare till den vita och till den bruna som visat ovan.
Bild

Den här gummiringen måste vi ta upp ett hål för i locket. Det ska bli våran kabelgenomföring till lampan. Borra som jag visar nedan, i mitt fall ska hålen vara 23mm, men det kan ju variera på olika fabrikat / kit. Läs dig till vad som står i just dina instruktioner som följer med ditt.
Bild

Borrat och klart.
Bild

Såhär ser xenonlampan ut, notera att sockeln på den är av H3 typ, så den passar rakt i bilen orginalhållare.
Bild

Här har jag stoppat in lampan genom hålet och dragit i gummigenomföringen. Såhär ska det se ut när man sätter det i bilen.
Bild

Som sagt, xenonlampans svarta går sätter du ihop med bilen bruna. Den röda till bilens vita. Montera i xeonlampan precis som du tagit bort glödlampan. Vik upp metallbygeln och lås på så sätt fast lampan.
Tänk på att en H3 lampa passar bara på ett sätt.
Bild

Stiligt va?
Bild

Sådär, locket på plats, nu får vi tre st kablar att lattja med. Den till höger på bilen ska direkt in i ballasten. Dom två andra ska kopplas ihop med kablarna som sticker ut från ballasten, dom passar bara på ett sätt.
Bild

Här ligger ballasten, alla kontakter passar bara på ett sätt.
Bild

Bara å koppla ihop ;-//
Bild

Var man nu placerar den här ballasten finns det ingen rakt besked om. Du får helt enkelt välja själv hur seriös du vill vara. Antingen så buntbandar du fast den i något eller så skruvar du fast den någonstans.
Det är bara att sätta dit den, sätta fast den och dra kablarna lite snyggt och buntbanda fast dom så dom inte hänger runt och fladdrar.
Bild

Här ser du båda monteringen av xenonlampan och ballsten, kablarna har jag dragit lite diskret och buntbandat fast i bilens orginalkabelhärvor.
Bild

Resultatet då? Nu har min kamera svårt för att fånga ljuset, men jag kan säga såhär. Jag klarade inte att titta rakt mot bilen med ljusen tända. Gissa vilken sida som är obytt.
Bild

Skillnad?
Bild

Båda sidor ombyggda.
Bild

Lycka till med mekandet!

/Ticken

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]