Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
#387144
Bytte kylen på min 850 för den pumpade in motorolja i kylsystemet. Teorien var att oljekylaren i kylen pajat och fått kontakt med vattenkylen.
På min gamle 240 tog det 15-30 minuter att byta kyl.
På denna tog det 8 timmar för 2 man :wink:
Jag hade iofs den mest komplicerade bilen för kylarbyte.
Det finns 3 "paket" i kyl-fronten.
AC kondeserare längst fram om man har AC.
Intercooler bakom den om man har turbo.
Sen "vanliga" kylen.

I vanliga kylen finns det olika anslutningar.
2 slang till kyl av växellådsolja om man har automat
2 slang till oljekyl om man har turbo.
2 slang till vanliga kylvattnet.

De 8 timmarna gick åt pga en del problem under vägen. Nedan en snabb-guide för er som behöver göra det för första gången.

Inhandla ny kyl. Min gick på 2400 på Mekonomen.
Inhandla klammor och o-ringar på Bilia. Totalt 450 kr.
Haynes hade jag redan ...
Skaffa en polar att hjälpa till.

I princip stämde det hyfsat med instruktionen i Haynes. Det som inte funkade var att skruva loss kylaren från intercooler och AC kondenseraren enligt boken.
Jag gjorde det EFTER att jag släppt de 2 stora bultar som håller hela paketet uppe. Då kunde jag komma åt 2 bultar på var side upptill, genom att vika överdelen av kylen bakåt i bilen. Om man inte gör det så kan man bara komma åt dem framifrån genom grillen. Vår AC expert på forum säger att han klarar av det. Jag gav upp .... verkar helt omöjligt även med hela verktygs-kitet till hands. Hur som helst spar man nog tid ifall det är första gången man gör det genom att använda min metod.

Det stora problemet var att ta loss de 2 stora bultarna för upphängningen av kylen. Första försöket när jag var ensam gick bulten loss ok. Sen mer och mer trögt .... tills den RUNDA, i chassit svetsade, "muttern" släppte ur chassit. Svårt att komma åt med t ex svetstång för att hålla emot på ovansidan. Så jag gav upp första försöket.

Försök 2 var vi 2 gubbar. Hade köpt en ny svetstång som passade i storlek till den runda muttern. Vi slet ett bra tag med den men lyckades inte hålla emot så det räckte. Svårt att få bästa läge för svetstången att hålla mot. Detta var vänster bilsida. Vi plockade väck batteriet och batteri-plattan. Nu fick vi bättre grepp med svetstången. Slutligen fick vi väck FÖRSTA bulten :mrgreen:

På bulten på högersidan. Precis samma fenomen .... Gick bra i början, sen mer och mer trögt tills muttern släppte i chassit igen :evil: Problemet är väl att den del av bulten som går ovanför muttern rostar, så det är den delen som går trögt. Den tröga delen är ca 4-5 cm så det vill till att man kan hålla emot hela den vägen.
Denna sida är mycket mera trångt att komma åt med svetstång eller annat för att hålla emot muttern. Nära att vi gav upp här ....
Till slut kom vi på den ljusa ideen att hugga sönder hela fästet i kylaren, typ hårdplast, men en rejäl mejsel. Äntligen fick vi väck kylaren. I detta moment är det mycket enklare med 2 man. Man ska ju lyfta ur vanliga kylen. Men intercoolern och AC kondensaren ska ju hänga kvar i bilen. De sitter ju skruvade i vanliga kylen så när den plockas väck får man ta spännband eller liknande för att binda upp det så det inte rasar i backen.
Nu kunde vi komma åt bättre att skruva loss bulten till fästet.

Nu var vi i stort sett "hemma" och rätt nöjda. Glöm inte att flytta över mutter-clipsen från gamla kylen till den nya som vi gjorde. Lättar om man gör det medans båda kylen är loss från bilen. Plastramen till kylen flyttar man också över när båda kylen är loss. Fick hacka sönder plast-tryckknappen som håller detta. I så fall behöver man skruv/mutter att skruva fast det med i nya kylen. Det var typ M3 tror jag, längd 30-40 mm.

Det jag var lite fundersam över var spännringarna som håller fast slangarna från oljekylet från motor och växellåda (4 st ). Jag köpte ju nya (70 kr st. för en simpel plåtbit :twisted: ). Men det är nog värt det. Man vill inte att det lossnar under färd . Två såna fanns med till den nya kylen från Mekonomen. Så jag hade kunnat spara 140 spänn ifall jag vetat det.

Plocka ihop det sen var ju inga större problem . Fick köpa nya muttrar (icke RUNDA !!! ) till de två fästbultarna för kylen. M5.

Slutsats: Rätt bökigt att byta kyl på en sån här bil första gången.
Löste problemet i alla fall .... Ingen mer olja i kylen :mrgreen:

Bytt bakfjädrar på min XC60, enkelt.

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]