Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#384747
En liten guide till hur man lokaliserar och tar bort styrenheten för ABS/EBD och TRACS.

Första bilden är en överblick över bromssystemet och dess komponenter.
16 och 17 är Hydraulaggregat och ABS-styrenhet.


Bild

Andra bilden visar vart i motorrummet Hydraulaggregat och Styrenhet sitter

Bild

Tag bort kontaktstycke med kablar (SVART pil) samt huvudströmmen (RÖD pil)

Bild

Skruva sedan bort de fyra Torx (utvändig E5) som håller fast styrenhet i Hydraulaggregatet. Denna biten kan vara jävligt jobbig och löses på bästa sätt med ett litet verktyg. Sista bilden visar min hemmagjorda nyckel med en 4mm hylsa som jag änvände.

Bild

Mitt hemmaknåpade verktyg som funkade väldigt bra vid borttagning av ABS-styrenheten.

Bild

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon!
En fortsättningsguide till hur boxen skall lödas om finns här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&p=346792 (Credit till "ibo")

Mvh MrPettersson
#384876
Nu förstår jag inte riktigt hur den skall användas och varför... Fungerar ju kalasbra med ett litet spärrskaft och torxhylsa? Tar bara någon minut å lossa...

Men alltid kul när folk får snilleblixtar å skapar egna lösningar.
#384878
MrPetterssonC70 skrev:
ketto skrev:Ja tycker den borde ligga i Tips & Trix, många som just frågar om ABS om var den styrenheten finns!
Ja, det borde den =) Det var där jag skulle lägga den men hittade ingen knapp för "Ny Tråd" och gör fortfarande inte det.

Moderator får gärna flytta tråden!

Mvh MrPettersson
De fixar en moderator ska du se!
De va de ja glömde skriva i mitt inlägg :lol:
#384884
timebandit skrev:Nu förstår jag inte riktigt hur den skall användas och varför... Fungerar ju kalasbra med ett litet spärrskaft och torxhylsa? Tar bara någon minut å lossa...

Men alltid kul när folk får snilleblixtar å skapar egna lösningar.
Det gick absolut inte på min,. Jag körde med 4mm för jag inte hade några utvändiga torx. Det blev till och med tajt med den där lilla specialaren jag knåpade ihop.. Så jag vet inte hur mycket plats du har i din bil =) Men som sagt, det där var min lösning och det var ett tips om någon annan hade problem. =)

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]