Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

av Janne_L
#354674
Hej!

Det saknades lite info om detta till denna bil så jag tänkte berätta hur jag gick till väga och vad det kostade.


Jag började med att kolla med volvo vad de tar. från 6044kr+regbes 700.

Jag var inne på bildelsbasen och hittade en komplett(Drag+TRM+kabelsats) för 1650 kr på JB i Jönköping.

Före Montage:

på dragkroken man äger står ett part nr(högst upp på brickan från volvo)

skriv av det och sök på:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/

Skriv ut manualen i två ex.(ett tips då en ska med till bilprovningen) man kan söka på bilmodell och årsmodell oxå.

Montaget:

Följ manualen:
4 st torxskruvar i båda hjulhusen bak, vik undan plasten i huset och det sitter en till skruv rakt upp ca 4 cm in på kofångaren. Ta bort Gummiduttarna på varje sida av bakluckan(när den är öppen), ryck inte gummit, ner med samma torxmejsel i hålet istället. Ta bort två plastmuttrar storlek 10mm om jag kommer ihåg rätt. Börja nu på ena sidan vid hjulhuset dra försiktigt ner stötfångaren, plastlåsningar visar sig, använd försiktigt en flat mejsel. Börja på sidorna och ta dig mot mitten från båda håll. Kofångaren i handen!

Nu blottas krockbalken. Innan den tas bort öppnar man luckan till reservhjulet, viker upp förvaringslådan och häner den med sin rem. Ta ut reservhjulet. På väggen bakåt sitter två bultar som håller plastlisten till tröskeln(storlek 10 mm tror jag), ta bort dessa. Ta tag om plastlisten, den sitter med 6 st plastclips dra försiktigt den från en sida till en annan, hjälp till med den flata mejseln.Plastlisten i handen.

På Höger sida i bagageluckan sitter en tygbil som täcker plåten, under denna sitter gängan för bogserögglan, släpp bulten från insidan(13mm nyckel, akta kabelmattan som går där), skruva inte ut helt, lossa bara.
På utsidan sitter krockbalken med tre bult(15mm nyckel) på varje sida, en under och två uppe. höger sida sitter de två övre i fästet för bogserögglan. Dra balken neråt så du inte stukar plåten där ögglans fäste hänger kvar.

Dragkrokens hål blottas nu(ett fyrkantigt på varje sida)

Släpp Ljuddämparens yttersta upphängning(15mm nyckel)

Min bil hade en ljuddämpare, men kan inte tänka mig att man behöver kapa avgasröret som det står i manualen även fast man har två!(AWD har jag ingen koll på)

Släpp värmeskyddets två plastmuttrear som sitter längst in mot mitten på bilen, vik ner skyddet.

Skär loss skyddet för stänk och smuts i bulthålen på undersidan av bilen, spara ca 5 cm mot fronten på bilen, onödigt att öppna för mycket.

Stoppa in dragkroken i sina hål, nu ska bultarna(15mm nyckel, spärrskaft är väldigt trångt)till dragkroken in(ta hjälp av en kompis som styr kroken om du kan, den är tung), glöm inte att sätta på plats brickorna(järnen om du så vill ca 10x3cm)

Innan ljuddämparen återmonteras, ta bort gummit där kabeln sitter.upp med kabeln där när du monterat konakten(torx+ 8mm nyckel) till kroken.
Nu, tillbaka med plåten och upp med ljudämparen.

Tillbaka med krockbalken, dra bogserögglefästet, glöm inte insidan. släpp jordbulten(10mm) i reservhjulsbaljan, montera jorkabeln till kroken(den med kabelsko).
Återmontera inredningen, glöm inte rätta till gummilisten så de sitter rätt runt kanten på plasten.
Återmontera kofångare(tips är att hänga upp den med gummiduttarna först).

Ta nu buntband och klamma fast kabeln vid den befintliga kabeln på vänster sida vid reservhjulsbaljan.
På det 4-kantiga plasthöljet sitter snabbkontakterna med eltejp, skär loss dessa, montera TRM med alla tre kablar(2 stift grön och 5 stift grå i sidan på TRM och dragetskontakt i gaveln) sladdarna till dragkontakten enl. bruxen.
In med TRM under inre isoleringen vid i framkant på baljan.(kardborrband med klister)

I med reservhjulet, in med inredningen.

I satsen om man köper kroken från volvo(ingår inte från skroten, volvo har den inte hemma utan måste beställa den så var ute i tid) ingår en 4-kantig 40A säkring(grön) den ska sitta i säkringshållaren till vänster i bagageluckan, under svarta skyddet högst upp. En vanlig säkring monteras i samma säkringhållare, är du osäker så står det i instruktionsboken med tydlig bild.

Programvara måste laddas från volvo(oavsett om TRMen är från skroten), man väljer mellan Back/dim/laddström på sista stiftet.

Regbesiktning sker med medtagen monteringsmanual som oavsett vilken bil du har följer numret på skylten på kroken. Det är viktigt( Min manual var för en S80(den kom -07), men kroken passar på V70.)
Boxen behöver inte vara programmerad för regbesiktning.


KLART!!!

Kostnader:

1650:- för kroken
380:- för regbesiktning
619:- för programmering
262:- OKQ8 GDS

Total tid för montage för en förstagångsmontering 2 timmar och 23 minuter inkl inkörningstid på GDS, betalning.


Detta var montaget av dragkrok för min V70 2.4D -09


Hoppas denna hjälper någon, jag saknade nämligen infon.

LYCKA TILL

Janne

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ja alltså den där svarta grejen/ plastl[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]