Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#21486
Installation av PA11-VOL
Skrivet av Fredrik, [email protected]

Bild
Alla delar som låg i förpackningen. Uppe till vänster: Kabel från vita dosan till baksidan av stereon. Nere till vänster: Kabel från vita dosan till iPoden. Den vita dosan (PA11-VOL) är den som ”lurar” stereon att iPoden är en CD-växlare.

Bild
Stereon innan jag satte igång. Jag har en HU-603 som sitter i en V70 2.4T –01.

Bild
Börja med att ta bort pennhållaren. Bänd på höger och vänster sida på pennhållaren. Skruva ut skruvarna (markerade med gul cirkel).

Bild
Drag ut nederdelen av klimatpanelen. Ta tag i sidorna och dra sedan rakt ut. Min panel lossnade lätt men har hört att vissa fått slita en hel del.

Bild
Här ser man de plåttungor som håller klimatpanelen på plats. Vira in panelen i en handduk eller liknande och lägg åt sidan. Ta inte bort några kontakter för vad jag förstått kommer det bli en massa felkoder då. Problemet för mig var att kablarna var korta så min panel var lite i vägen hela tiden jag fortsatte med arbetet. Trångt och krångligt…

Bild
Skruva ut skruvarna. Lägg något under ifall ni tappar skruven. När jag skulle skruva tillbaka mina skruvar så tappade jag givetvis en skruv. Det är ganska trångt och svårt att komma åt att både skruva och se vad man gör. Skruven jag tappade ligger någonstans långt nere i bilen och jag har inte hittat den än…

Bild
Stereon ute från sitt fack. Det var inte helt lätt då aluminiumlisten skulle ner om kanten. Vinkla ut stereon i nederkant och dra neråt/utåt.

Bild
Via en site http://www.geocities.com/scotjo/ipod/ipodinstall.html fick jag veta att den gula kabeln skulle anslutas till den grova röda kabeln. Jag skalade av några millimeter,utan att kapa den röda kabeln, och lödde fast den gula kabeln. Virade sedan vulktejp runt.

Bild
Sladden från CD-växlaringången och PA11-VOL är streckad med gult. Den sticker upp bredvid växelspaken på bilden men drogs ner mot passagerarsätet innanför panelen.

Bild
Svarta jordningskabeln fäste jag på stereon.

Bild
Kabeln kommer ut bakom panelen vid passagerarsätet. Det är en skarv mellan två mattor precis vid kabeln så den dolde jag senare. Kabeln gick precis att få under stolens skena utan att lossa denna från golvet.

Bild
Min iPod ska förvaras i facket under armstödet. Kabeln som ansluts till iPoden drog jag enligt bild. Jag monterade bort telefonluren med dess hållare. Kabeln gick att pressa mellan matta och mittkonsolen utan att lossa någonting.

Bild
Jag stoppade kabeln genom samma hål som telefonlurens sladd går genom. Dock behövde jag borra ett litet hål vid gula ellipsen för att kabeln skulle få plats.

Bild
PA11-VOL får perfekt plats under passagerarstolen och behöver inte fästas på något vis. Bakom mattan i gula ellipsen är de båda kablarna till PA11-VOL dolda.

Bild
Plastdetaljerna till telefonluren är återmonterade. Kabeln till iPoden får precis plats när luren är i sitt läge.

Bild
Allt färdigt och musiken är igång!

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]