Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torwald
#324990
Så här gjorde jag för att få bort mina torr sprickor. Denna "guide" är till för dem som vill avsevärt fräsha upp sina slitna skinn stolar. Desto mer nogran du är desto bättre lär det bli. Är du ute efter perfektion och nyskick och inte har någon tight budget bör du i stället åka till en "möbeldoktor" som gör samma sak som guiden, men spryar i stället och har detta som yrke. Själv hade jag aldrig vågat hoppas på ett så bra resultat som när jag gjorde det själv och ger mig 5 av 5 :P
Så här gjorde jag
Bild
Jag började med att noga dammsuga stolarna, tänk på att ta ordentligt i springorna och sömmarna.

Bild
Därefter var det dags för att göra rent stolarna på riktigt. Detta gjorde jag med hjälp av pingens skinnvårdskitt: http://www.pingens.se/product_info.php? ... cts_id=102 Kanske lite dyrt, och jag vill inte veta vad jag betalde för den lilla penseln och trasan som följde med i paketet. Men medlet gjorde rent ordentligt i alla fall och svamparna som följde med vad bra. En idé kan vara att köpa några extra sådana om man tänkte ta hela bilen.


Nytt: Jag har använder nu i stället det rengörningskittet som finns att köpa hos leathermaster, det är mycket bättre. Fettet som jag tidigare använde mig av gjorde att sätena blev sträva och lätt "sög åt sig" skit. Tex så var det lätt att se att jag ofta hade svart byxor (på förarstolen) och tjejen satt med blåa jeans på passagerarstolen.

Börja med att spruta på lite medel på ett ställe som inte syns så tydligt och gnugga försiktigt med svampen. Håll dig till ett område i taget. Det är mycket lättare att veta var man är då. Själv delade jag in stolarna i "rutor" efter hur sömmarna går. När du ser hur mycket medel du behöver och hur hårt du behöver gnugga är det bara till gå över hela stolen. Använd sedan den fina trasan du fick med i paketet och torka av överflödigt medel och skit.

Själv fick jag gnugga ganska hårt och använda mycket medel. Jag använde taktiken "runda cirklar" a la vaxning, med rotborsten som följde med i paketet, torkade av, mer medel och sedan svampen och torka av igen. Körde extra noga i de stora sprickorna på framsidan av stolen, men var ändå försiktig där lädret är mer eller mindre bortslitet så man inte förvärrar det. I baksätet där skinnet var i bra skick använde jag bara svampen.

Bild
Bild
Bild
Man ser tydligt att färgen i stolen blir mycket fräschare, kanske inte som nytt men nästan :) Du kommer se stor skillnad när du håller på. Det är svårt att fånga på bild.

Nu kommer det riktigt roliga! Har du inga grova sprickor är du kanske redan nöjd och behöver inte fortsätta. För min del försvann många små sprickor. Men för att bli av med de djupa sprickorna behövs iläggande färg och utfyllnad. Detta är en färg eller massa (vet inte vad det innehåller eller vad det är) som har samma färg som skinnet. Det är inte samma som man kan köpa på volvo eller ikea (om jag har fattat saken rätt är det bara färg eller toning). Utan jag köpte detta från Lethermasters http://www.leathermaster.se/default.asp (eller en återförsäljare i Göteborg som jag gärna rekomenderar när jag kommer i håg vad det hette). För att få den exakta färgen som du har i bilen, måste du ta med dig den till dem eller en provbit. Själv skruvade jag av armstödet mellan förarstolen och passagerarstolen och gav till dem då de blandade till den rätta kulören.

När du väl fått ifyllnadsfärgen (jag kom på morgonen och färgen var klar på eftermiddagen) behöver du en svamp. Jag använde mig av en svamp som inte var lika kompakt som de som följde med i paketet, men jag tror att även de skulle funka. Eftersom att jag var lite oroligt att de inte skulle bli jämt (när man inte sprayer på det) tog jag det försiktigt och hällde på lite färg på svampen och duttade i sprickorna. Smeta även ut ett tunt lager färg över hela stolen för att få samma nyans över hela. Sedan så fort det börja torka, efter någon minut (om man lägger tunt) duttade jag på mer i springorna. Sedan repeterade jag detta flera gånger med tunna lager för att det inte skulle bli flammigt. (Jag antar att man teoretiskt skulle kunna lägga ett tjockt lager, men då tror jag att det blir flammigt)

Själv stannade jag efter varje tre-fem tunna lager och lät det torka i ca 20-30 min för att kontrollera att det inte skulle bli för glansigt. Jag hade kännslan av att de kunde bli det om man lägger på för mycket där det inte behövs. Men det gick bra!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Låt det nu torka över natten, sätt dig inte i sätet.

När sätet har torkat skall du fetta in det med fettet som följde med i lädervårdspaketet från pingens. Detta görs enligt Pingens bäst med en gammal strumpa. Det behövs ganska lite. Även här körde jag med cirkel tekniken a la bilvaxning :)

Nytt: Se ovan. Jag fetter inte längre med detta fett, utan det som följer med i leathermaster rengöringskitt. Det är mycket bättre!

Nu är det klart! Enligt möbeldoktorn jag var i kontakt med sa hon att det åtminstone skulle hålla ett par år. Har man riktigt djupa sprickor som kräver mycket ifyllnad kan de bli sprickor mellan lagningen och skinnet. Därav tror jag inte att jag kommer att i dagsläget kommer att fylla mer i mina djupaste sprickor. Väntar lite och se hur det artar sig. Dessutom är jag ganska nöjd redan.
Är det något som är oklart får du gärna fråga eller om du har kommentarer ang. hur jag gjorde det får du gärna skriva om det är något som kan göras annorlunda.

Ett tips kan vara att kolla på Pingens egna guide, jag har gjort enligt den mer eller mindre, förutom färgningen.

Kostnad: Ca 700:- (+/- någon hundring)
Tid: Ca 1,5h per stol plus 1h för baksätet (mitt var i bra skick)

Nytt: När man gör det själv på detta sättet och bara lägger på relativt lite får man räkna med att göra det ca 1ggr per år för att det skall hålla samma klass. Jag tror dock att det lär dröja många år innan det blir lika illa som innan.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]