Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#283661
Har man en sprucken bromsslang som ska bytas kan man lika gärna ta isär
oket på samma gång, när det ändå måste luftas. Mått mm gäller V70 med
Ate-ok.

Bild
Verktyg som behövs:
Öppna ringnycklar 11 och 14 mm, stålborste
7mm insex
Kanske: honingsvertyg, slipduk, tång, mejsel, gasolbrännare eller
varmluftpistol

Material: Rostlösare , bromsvätska, ny bromsslang, kopparpasta, repsats ok
och bromscylinderfett

Bild

Spreja rostlösare på bromsslangens gängor och luftningsnippeln.

Bild

Tryck ur ABS-sladden ur sin hållare så att du kan värma på bromsslangens
kopplingar ordentligt.
Varning: Bromsvätskan är brandfarlig !
Värm och låt svalna flera gånger, spreja mer . Räkna med att det kan ta
timmar. Sitter volvos orginalnippel kvar på bromsröret så är den av mässing
och tål inte att dra hårt med nyckeln. Mässingen får inte glödgas då blir
den mjuk och blir lätt runddragen. Mässingen utvidgar sig mer än stålhylsan
och går bara att gänga ur när den kallnat. Man värmer för att materialen
ska röra sig och förhoppningsvis släppa varann i gängan. Glappar nyckeln det minsta så kläm ihop den lite i ett skruvstycke.

Bild

Var försiktig. Blir nyckeltaget runt måste bromsröret bytas med.
Det kan ibland gå att kapa intill nippel och trä på en ny nippel och kona
om, men här blir det lite väl trångt.
Bromsslangens nippel (14mm) sitter i ett tolvkantigt hål i plåtfästet och
kan inte vridas, det är bromsrörnippeln (11 mm) som ska vridas.

Bild

Passa på att pumpa ut bromkolven med bromspedalen innan du lossar
bromsslangen. Ha en rejäl balja underför att samla upp spillet. Den här
kolven var så kexig utanför damaskspåret att damasken knappt fick plats när
kolven var helt intryckt ( Klossbyte) Observera hur skitig kolven är
innanför damasken trots att damasken är hel. Sitter slangnippeln hårt i bromsoket kan man klippa av slangen för att få på en ringnyckel.

Bild



Håll bromspedalen nere med en brädbit så slipper du att hela
bromsvätskebehållaren töms.

Bild

Skrapa bort all gravrost från kolven . Är den porig innanför damask spåret
är den nog kass, Ytan är kromad för slitstyrkans skull tror jag.

Bild

Spåren i oket kan köras ur med en gammal frästrissa. Putsa cylindernom det
behövs med honingsverktyg eller fin putsduk.
Provmontera kolven, den ska glida LÄTT ända in.

Bild

Rensa ur gängorna för luftnippeln och bromsslangen, bägge är M10x1 fingäng.
Tvätta allt med T-röd och blås rent med tryckluft.
Smörj in tätningen med bromsfettet och lägg in den i sitt spår. Smörj in
dammskyddet (särskilt på insidan) och sätt den på plats i oket. Kolla med
fingret runt hela kanten att den sitter ordentligt på plats.

Bild

Använd en uppklippt engångsmugg som tratt och tryck in kolven.

Bild

Smörj in luftnippels och bromsslangens gängor med kopparpasta. Då finn det
en chans att det går att få isär om ett par år. Inte för mycket fett för
det får inte följa med bromsoljan in i oket. (Gummitätningarna tål inte
petroleum-fetter). Dra fast bromslangen ordentligt i oket.

Bild

Skrapa rent och smörj okets och klossarnas glidytor med kopparpasta. Sätt
oket på plats. Smörj in glidpinnarna med bromsfett och deras gängor med
lätt gänglåsning (Tex. blå Loctite 242) och dra fast med 30 Nm. Behöver
deras hål rensas så är det M9x1,25. Tryck dit täckpluggarna.
Bild

Räta ut clipset lite med en tång så att det får spänst när bromsrörsnippeln
är dragen med bromsslangen. Smörj in gängan med kopparpasta. (Är det en
mässingsnippel ska det vara aluminiumpasta. Koppar är ädlare än mässing –
galvanisk korrosion)

Bild

Kolla att slangen inte är tvinnad, den brukar ha en vit linje så att det
går att se om den vridit sig. Stick in slangänden i plåtfästets tolvkantiga
hål och gänga i bromsrörsnippeln från andra hållet. Glöm inte clipset.
Annars sitter bromsslangen och skramlar. Även nu är det alltså Slangnippeln
som ska stå still och bromsrörsnippeln som ska skruvas. Det är koniska
tätytor så de ska inte behöva hårddras.
Ta bort brädan från bromspedalen och lufta bromsarna. Det går smidigt med
en ”Luftman” från mekonomen. Det är ett extra lock till
bromsvätskebehållaren med en slang som man kopplar till ett bildäck med max
1 bar (Kg/cm2) i. Då är det bara att öppna luftnippeln till det bara kommer
bromsvätska och stänga. Se till att bromsvätskan inte tar slut i behållaren.
Sätt tillbaka ABS-sladden i plåtfästet.

Bromsa med pedalen för att få ut kolven mot beläggen. Tryck hårt en stund
för att se att det inte läcker nånstans. Sen är det bara att spreja på
underredsmassa på alla anslutningar.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]