Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#254697
När jag köpte min V50 ville jag givetvis ha Silverrails och kromlist på bakluckan, vem vill inte det?..
Men att punga ut 15lök till för att få de prylarna tyckte jag var lite väl. Därför beslöt jag mig för att byta delarna själv och tänkte visa er andra hur ni kan göra. Jag passar på att dela upp tråden i delar för att det ska bli enklare att läsa. Skiver även flera gånger så det inte raderas som sist.

Inledning
Bild

Till det här behövs.

. Silverrrails Art nr: 31276 078-8
. Handtag Art nr: 30753757 eller 39885025 Levereras grundmålad.
. Prydnadslist kromlist Art nr: 30784939
. Tätning Art nr: 30753952 behövs enbart till bilar -08

Bild
Klicka här för större bild http://www.webbplatser.com/~scanner/V50 ... ngstor.JPG

Bakluckehandtag demontering.
Själva handtaget är en helt komplett modul som är färganpassad med microbrytare och belysning för nummerplåten. Att byta den är inte speciellt svårt, Det som däremot är svårt är om man som jag hittar en på skorten. Allt måste plockas bort för att detaljen ska kunna lackeras i bilens färg (färganpassning).

Här är objektet.
Bild

Prydnadslisten är infälld i det färganpassade handtaget, därav går det inte att enbart klistra på listen.
Bild

Eftersom just det här handtaget ska sitta på en svartmetallic bil så måste det lackas, Nää gör det inte själv med volvo sprayfärg utan lämna in det till någon som kan. Det ser skit ut i efterhand annars. Alla detaljer måste plockas bort så att det blir snyggt. Det finns ingen genväg, maskera går helt bort.... :-)-)
Ta bort volvoemblem genom att värma bort det med en hårfön eller liknande, Lyft försiktigt med en kniv så klistret släpper. Spara emblemen.
Bild

Plocka bort alla torxsskruvar från handtaget. Lyft ut skyltbelysningen. Ta bort microbrytardelen. Var rädd om den lilla hävarmen så att den inte böjs.
Bild

Nu till det roliga. Prydnadslisten eller kromlisten ska tas bort. Tänk på att listen är i plast med en metallelgering utanpå.
Det enklaste sättet att ta bort denna är att skära bort den. Lyft upp den en bit o skär igenom tejpen. Den här sitter så in i helvete så var försiktiga så att den inte knäcks. En ny kostar 600kr :!: . Akta plasten så ni inte skär i några synliga delar.
Här syns den klibbiga massan som håller fanskapet.
Bild

Spara alla delarna på ett lämpligt ställe, tex i en plastpåse så att de inte försvinner. Nu ska hantaget på lack.
Bild
Senast redigerad av 5 FiddeUBC, redigerad totalt 0 gång.
#254706
Backluckehandtag montering.

Efter ett par sömnlösa nätter så ringde äntligen lackeraren. Betalade 600kr för jobbet och det är det värt.
Här syns tydligt var kromlisten ska fällas in.
Bild

Tvätta rent listen från gamla tejprester. All ska bort. Ta bort klistret med T-sprit. Läkarsprit går kanske också bra om nu någon har sådant hemma.. :mrgreen: Eftersom listen satt med kraftig tejp måste ny införskaffas. Fixade detta hos plåtverkstan på BMW i Krsitianstad, tack Lars! Tejpen kommer från märket WÜRTH. Tjepen reagerar med syret i luften och ska sitta 24timmar innan den har härdat.
Tejpa hela listen runt styrpinnarna.
Bild
Bild

När hela detaljen är tejpad vänd på den och skär bort det överflödiga.
Bild

Rengör anläggningsytan med t-sprit på handtaget så att fett mm försvinner.
Här syns det klibbiga.
Bild

Nu har man bara en chans på sig att sätta det hela på plats, Lägg handtaget på ett lämpligt ställe med mycket plats.
Låt styrpinnarna gå ner i hålen på handtaget först, Centrera listen något sådär och tryck till.
Tejpa ändarna så att inte de lyfter sig. Värm med en hårfön så att det hela fäster ordentligt. Låt härda i 24timmar.
Bild

Nu ska handtaget få emblem. Det finns två olika varianter. Båda har dock lika stora bokstäver fast med annan spärrning.
Emblem -08 Art nr: Okänt
Emblem 09- Art nr: 31253102

Om man har tejp över från listen kan det användas till att sätta dit de nya bokstäverna, Jag har dock inte måtten mellan bokstäverna. På S40N behövs inget emblem. De sitter klistartde på karossen.
Tejpa upp måtten på var sida. Emblemet ska sitta 144mm från vänster sida mot bokstaven V och 146 mm från Höger sida mot bokstaven O.
Måttet från bokstaven Ls underkant till överkanten på handtaget skall vara 26mm detta enl VIDA.
Bild

Tejpa dit emblemen. Är ni ösäker på måtten som jag var så åk till en volvohandlare och titta och måtta på en bil i hallen. Ja det var många som tittade på vad jag höll på med men vem fan bryr sig??? :wink:
Montera i skyltbelysning och microbrytare tvärtom mot demonteringen.

Här sysn skillnaden. Tada! :lol:
Bild

Montering på bil

Skurva ut de 4 torxsskruvarna under bakluckan.
Bild

Lyft försiktigt ut handtaget, lossa kontaktstycket till handtaget. I detta fallet ska det vara infettat.
Bild
Skruva dit det nya. Nu har du summumlist på bakluckan. :twisted:
Bild
Senast redigerad av 1 FiddeUBC, redigerad totalt 0 gånger.
#254712
Silverrails
På V50 Summum 08- sitter det rails i pulverlackad aluminium. Dessa är lackade i en färg som heter kromfärg. Finns inte heller någon färgkod på dessa.
Ett par nya silverrails kostar 4200kr på volvo men har du tur kan du hitta ett par på skroten som jag gjorde för ett par tusen. Även de svarta orginalrailsen går att få lackade men glöm då inte att plocka bort de vita plastplupparna i railsen som håller locken. Lackerarens ugn på 80grader fördärvar dessa annars.

Till det här behövs två personer. (jag vet, låter lite Volvo)
Börja med att lägg plast på taket så du inte repar lacken.
Bild

Använd ett falsben för att lyfta locken. De öppnas precis som en lucka med gångjärnet mot metallrailset. Lyft ca 2cm och dra locket bort från railset så styrpinnarna inte går av. I mitt fall satt ett inte ens fast (Belgier!). Skruva ut torxskruvarna på var sida. En man håller motsatt sida.
Bild

Lägg railset på platsen på taket. Flytta över gummitätningen från det gamla till det nya railset.
Torka bort ev skit i hålet och på tätningen.
Bild

Skruva dit det nya railset på samma sätt, lagom hårt!!!!! Vet ej vilket moment :!:
Stick in tapparna på locket i railet och fäll ner det och tryck till.
Bild

Gör lika dant på motsatt sida.
Klart. Ca 10 000Kr rikare och en exteriört fullutrustad bil. :twisted:
Bild
Bild
Ev frågor kan besvaras per PM. :mrgreen:

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]