Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#194829
Hur vet jag om jag har fördraget?
Om du har elhissar fram samt elspeglar så har du fördraget bak! är du ändå inte säker så lyfter du bara på förardörrens styrplatta och tittar ner där, då ska det ligga 3st lösa kontakter där.

Vart ligger det fördragna kablaget?
Hä finns inge fördraget kablage ;)

Vart är det då?
1. Ta loss ena B-stolpen, ta sedan loss gummikåpan som sitter framför hålet som går ut till dörren
(OBS RIV INTE SÖNDER "MASKERINGSTEJPEN" om du inte vill att dina bälten inte ska rulla in sig nå mer ;))
bakom denna kåpan ser du en vit kontakt som sitter ihop med en svart kontakt, den svarta leder alltså till dörren.
Kablarna som går från den vita kontakten följer du ner till golvlisten och där skarvar du på ett lämpligt ställe.

Har du komplett kablage hoppa över detta steg och fortsätt läs från steg 3

2.
Nu ska vi hitta vad som är vad!
HÖGER BAKDÖRR
Gul->röd
Brun->brun
Rosa->rosa

VÄNSTER BAKDÖRR
Grå->röd
Grön->brun
Rosa->rosa

Alltså röd, brun och rosa är de tre kablarna som går från knappen! och gul,brun,rosa,grå,grön kommer från förardörren!

Är du inte helt säker kan du helt enkelt kika in i den svarta kontakten och se om det finns kontakter till samtliga 3 kablar.
Bild

3. DEMONTERING.
Ta en tians nyckel och lossa på de 4 muttrarna som håller i veven, sen tar du bort de 2 clips som håller i rutan, sen sist clipset som sitter lite åt sidan som håller i elhissens 3dje stag. (Rekomenderar er att veva ner rutan 3/4 delar eller där det känns ok att ha handen under så du når clipsen)
Håll i rutan medans du pular ut vevens mekanism och sätt en skruvmejsel i rutans ena hål så den inte glider ner nå mer.
Bild


4.MONTERING

gå till bilens batteriet (eller skarva på kablaget i b-stolpen)och gör så att elhissen "drar upp rutan" när det tar stopp så vänder du bara på kablaget och gör så att rutan åker ner en bit (för att matcha ungefär samma höjd som rutan är på)
Nu gäller det! :) lirka in elhissmotorn i underkant på dörren, och ha som mål att få ena fästet längst upp att hamna i hålet precis bakom dörröppningstaget, sen gäller det att vinkla motorn tills "piggarna" matchar dörrens hål!.
Montera i omvänd ordning ;) och glöm inte dra kablaget! ;) jag använde krokodilklämmor till kablarna i b-stolpen
Bild

VIKTIGT!
1.Rosa kabel=barnlås, kopplar du ej in denna kan passagerare bak ej använda knappen bak
2. ALLA knappar i förardörren måste va ikopplade för att elhissen bak ska fungera! kopplar du ej in styrplattan kommer du ej få elhissen/arna att funka!
240in skrev:Kan även påpekas att nyare el-hissar från 940 sitter nitade. Så ta fram gamla skruvdragarn och sen borr ur nitarna. Använd 4mm stor borr. och sen köp biltemas nitsats med tång. :wink: Så gick det till på min bil.

Är det något som är oklart så får ni säga till ;)

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]