Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

av jockedentredje
#55389
använder man någonsin de andra uttagen än 2 och 6?
Finns ju 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 eller om det var fler eller färre, minns inte riktigt.
Borde ju vara till någonting
Användarvisningsbild
av Rirojej
#55390
Går det en kabel in där då ? I annat fall är det inget.. och varför så många .. vem vet kanske för framtiden? :P
av jockedentredje
#55392
var ute nu och pillade lite, det finns 1, 2, 3, 5, 6 och 7.
Pratas ju bara om 2 och 6 hela tiden.
Någon som vet vad dom andra hålen är till?

Givetvis borde hålen vara till någonting, dom är väl inte där bara för att det är snyggt :lol:
Användarvisningsbild
av Rirojej
#55393
Men går där kabel in (under till) och sitter en metall hylsa annars e dem där bara för inget :P
av SMEN
#60647
Om man bytt t.e.x. lmm och startar om bilen skall man tänka på något, skall man starta utan gas eller skall man hålla ett specifikt varvtal så motorn kan ställa in sig
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#72075
SMEN skrev:Om man bytt t.e.x. lmm och startar om bilen skall man tänka på något, skall man starta utan gas eller skall man hålla ett specifikt varvtal så motorn kan ställa in sig
Bort med 1:ans säkring (bakom askkoppen) så bryter du spänningen till styrboxen (så den tappar minnet). Sätt tillbaka säkringen efter en stund (vet ej hur länge men brukar själv slita ut den ca. 5 min.) så styr datorn motorn med sina förprogramerade värden. Sedan kommer datorn att känna av hur du kör och anpassar sig efter dina körförhållanden. vol:-)

Detta är inget som krävs! Men jag brukar göra detta av gammal vana efter alla ändringar/modifieringar av bränsle/tändningssystem.
av Olle S
#80866
En kul artikel om bildiagnostik finns på
http://www.pcmag.com/article2/0,4149,7769,00.asp
(eller googla på "hack your car") I artikeln finns det länkar till mer om ämnet, men jag vet inte om det finns något om just Volvo.

Se även http://www.24.se/ Där finns prylar för bildiagnostik tex "ELM327 Bildiagnostik verktyg" för 1195 kr, som ska funka till bl.a. Volvo. Verkar kunna en hel del. Har någon prövat?
av Hildenborg
#98925
Jag byggde "blink-kods-interfacet" till obd2 kontakten som är beskrivet tidigare i denna tråden, men jag får det inte till att funka... Jag har en 945 96'a med en b230fk motor. Jag har dubbelkollat så att jag byggt kretsen rätt.
Jag gör som så här när jag försöker använda den:
1. Tändning av.
2. koppla in kretsen med brytaren av (lysdiod ej kortsluten). (redan här så lyser lysdioden)
3. Tändning på.
4. Brytare på i ca. 1 sek. (lysdioden slocknar).
5. Här skall felkoderna komma, men lysdioden lyser bara med ett stadigt sken.
6. Tändning av.

Gör jag något fel?
av zoddan
#106338
Får man bara fråga: vad för Bränslesystem har 960 -92? eftersom jag hittar inget i PDF:en om det.


Finns det någon lista på vad varje uttag är till? t:ex "1: AC" osv osv
av I.H.P
#111459
Hej.

960-92 har Motronic 1.8

Lista över de olika uttagen enligt : http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

A1: Elektronisk automatlåda (AW30/40)
A2: Bränslesystem eller Motronic
A3: ABS
A6: Tändsystem (EJ Motronic)
A7: Instrumentpanel
B1: ECC
B2: Farthållare
B5: Air-Bag
B6: Elstolar

//Björn

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]