Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#962149
O B S!! Guiden är gjord av Användare chrippa1. Jag bara hjälpte lägga upp den på tips och trix/ Nexus

Denna guide visar hur man enkelt och snabbt kan få tillbaka spänst i växelspaken på en som känns sladdrig och oprecis.

1. Nedan syns distanser i av vanligt A4 papper som är tillklippta inför justeringen. Måttet på dessa skall vara: yttermått 45mm, innermått 35mm. Samt att ringarna är klippta i för att kunna träs igenom växelspaken.

Bild

2. Själv använde jag mig av en äggkopp med rätt mått, samt ett lock från en medicinflaska som mall.

Bild

3.Rita upp med mallarna c:a 10-12 stycken på pappret. Kan vara olika många som behövs samt på papprets tjocklek. Finns säkert annat man kan använda men med dessa kan man justera så att det passar just dig, väldigt precist.

Bild

4. När distanserna är klara är det dags att lossa lite i bilen. Ta tag baktill i plastkonsollen runt växelspaken. Dra rakt uppåt en bit tills snäppena lossar. Drag sedan hela konsollen bakåt så att den frigörs från kanten under ACC:n.

Bild

5. Nu när konsollen är lös, lossa själva växelspaksdamasken genom att trycka in snäppena på undersidan samtidigt som du lägger lite tryck nedåt på damasken. Finns ett snäppe i varje hörn.

Bild

6. Skruva upp de tre skruvarna som håller fast den svarta ramen runt växelspaken. När den är lossad, pressa upp den lite på damasken så den är ur vägen till nästa steg.

Bild

7. Tag distanserna, typ 8-10 stycken och lägg enligt bild nedan.

Bild

8. Tillse att du får så centerat som möjligt. Nedan visar c:a 14 distanser som lagts på plats. Dessa kommer tryckas ner när man sätter tillbaka så det handlar bara om ett par millimeter distans i ihoptryckt läge.

Bild

9. Skruva tillbaka den svarta ramen över distanserna och skruva fast de tre skruvarna. När skruvarna sitter fast kan man känna om växelspaken känns bra. Om det fortfarande är för slappt, lossa skruvarna och sätt dit fler distanser.

Bild

10. Tag plastkonsollen som skall sitta runt växelspaken och tryck tillbaka damasken så att de fyra snäppena håller den på plats.'

Bild

11. Styr in plastramen under ACC:n. Pressa framåt så att den går in ordentligt.

Bild

12. Tryck sedan ner den bakre delen av plastramen så att den snäpps fast.

Bild

13. Nu är det klart. Detta får bilen att kännas mera tajt en växelspak som är justerad enligt hur du själv vill att det ska kännas.

O B S!! Guiden är gjord av Användare chrippa1. Jag bara hjälpte lägga upp den på tips och trix/ Nexus
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!