Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#957851
Som ni kanske känner till så har volvo en "specialsockel" på sina backljus i V70II så det har inte gått att köpa led-lampor till dem, förrän nu.

Vparts har utvecklat en led-lampa med rätt sockel som de nu säljer
http://www.vparts.se/se/led-backljus-ti ... 6000k.html

Sådana måste jag ju ha!

Sagt och gjort, godis fick jag med 8)
Bild

Gamla tråkiga gulan
Bild

Först så måste inredningen på bakluckan bort, sitter med en sån här skruv på varje sida och sedan 2st skruvar i handtaget, inga problem att komma åt eller lossa, sedan när detta är loss så sitter inredningen endast med clips, måste brukas lite mer våld än jag är bekväm med men det var inga problem och det är metallclips så de tål lite mer än plastclipsen så det bör inte vara någon fara.
Bild

Nu hade jag trott att jag var i hamn, men självklart så gick det inte att komma åt lampan nu utan baklyktan var tvungen att lossas, denna sitter med 4st väl synliga och åtkomliga skruvar.
Tyvärr så hade någon varit av med denna tidigare och dragit sönder ett av fästena så denna behövde jag inte lossa utan den snurrade bara och satt kvar och lyktan gick loss ändå.
Bild

Nu var det bara plocka ur lampan och sätta i den nya
Bild

Sedan göra samma sak på andra lyktan och skruva ihop grejerna igen.

Gammal hederlig lampa kontra led-lampa
Bild

Och halogen kontra led på bilen
Bild

Var riktigt svårt att få ett foto som kom till sin rätt på bilen men i mina ögon blev det mycket snyggare, här kommer en bild i mörker samt en bild på ljusstyrkan mot garaget, det blir MYCKET ljus från dem!

Bild

Bild

Sammanfattningsvis så kan jag konstatera att jag tycker volvo borde ha haft led från fabrik!

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]