Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#879575
:evil:

Har KIR-nyckeln gått sönder? (Stilett-nyckeln)

Stillettfunktionen fungerar inte? Typ, fjädern har sluta funka och nyckeln är "sladdrig".

Bild


Det händer tydligen med dessa nycklar lite då och då.

Så här gjorde jag för att fixa min nyckel.
Reservdel inhandlades på VPARTS.

http://www.vparts.se/se/nyckelskal-volv ... 90-04.html

Det finns en enkel reparationsinstruktion på VPARTs sida, men den är lite för enkel.

Börja med att lyfta på locket på baksidan (minsta skruvmejseln, längst ner/bort från nyckelämnet sett). Längst ner sitter batteriet till fjärrkontrollen. Högst upp sitter en liten torx-skruv. Den ska skruvas ur. Den kan sitta ganska hårt för den är fäst med en klick gänglåsning för att inte gå upp.

Bild


Här är en bild på knappen och hur den sitter i nyckeln. Det är fjädern som ligger i spänn inuti/under knappen som vrider ut nyckeln.

Bild



När nyckeln fladdrar löst är det i stort sett två saker som kan ha gått sönder. Antingen är det fjädern som pajjat, eller med mest troliga: De två styrpinnarna som gått av.

Bild



Det två halvorna av nyckel-delen är hårt limmade. Räkna med att tillfoga en hel del våld för att få isär dem. Var försiktig så inte den lilla glaskapseln med RFID-chippet (transpondern) blir skadat.
Reservdelsnyckeln är inte limmad. Men kom ihåg att det sitter en ihoptryckt fjäder i den. Öppna försiktigt och se till att inget sprätter iväg...
Lägg också på minnet på vilken sida av nyckelämnet som den tunna brickan sitter i original-nycken. Den minskar slitaget på plasten, men följer inte med reservdelsnyckeln.


Här sitter RFID-chippet:

Bild


Det finns olika sätt att ta sig in till chippet. VPARTS instruktion föreslår en hobbyfigursåg. Jag vet inte om det är så smart... Själv använde jag en vass elektronik-sidavbitare och tuggade in mig till chippet. I och med att både plasten och cyanoakrylat-limmet som både nyckeln och chippet är limmat med är sprött, men chippets glaskapsel är relativt hårt och slätt, så spricker plasten och limmet. För mig så poppade chippet ut ur plasten när jag kommit tillräckligt nära med tången.

Men var för guds skull försiktiga. Skadas glaskapseln finns det ingen garanti att RFID-chippet inuti överlever...
Glaskapseln är ca 12mm långt och ca 3mm i diameter.

Bild


En droppe Loctite under RFID-chippet får den på plats i den nya mekaniken.

Knappen är lite besvärligare. Hålen i nyckelämnet är olika stora, och pinnarna i knappen har också olika storlek som ska matcha. Använd fjädern som följde med reservdelsnyckel och inte den gamla. Detta för att nyckeln ska fungera bra. Jag började med den gamla fjädern, men det blev inte bra. Den orkade inte svinga ut nyckeln av sig själv.

Leta efter något lämpligt att hålla knappen fjäderbelastat när knappen och nyckelämnet kommit på plats, så du kan hålla den med ena handen, så du har andra handen fri att lägga en klick Loctite i hålrummet mellan RFID-chippet och nyckelämnet. Sedan ska "locket" på.
Har du ingen smal flack-tång som jag, testa att vika ut ett stort gem, det kan också fungera.
Glöm inte att den tunna brickan ska med... Den ska ligga under nyckelämnet i denna bild.

Bild



När "locket" är på är det bara att skruva ihop nyckeln...

Et voila! :-)-)

Bild




Hälsningar,
Doctor Mabuse
8)

PS
Glöm inte batteriet.
Senast redigerad av 2 Mabuse, redigerad totalt 0 gång.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]