Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
#871399
Bytte till sportratt idag och hade Volvos instruktion till hjälp, hittade dock ett par genvägar och lite som borde förtydligas.
http://accessories.volvocars.com/Access ... V50%202010

Volvo tycker man ska lossa batteriet först innan man ska vrida ratten ett kvarts varv så att ett av de två hålen på rattens baksida blir åtkomliga och man kan lossa låsfjädrarna till airbagen. Vet inte om det beror på att jag har keyless men mitt rattlås gick i när jag började vrida på min ratt så enklast var att med motorn igång lossa ena sidan först (hålet rakt upp - kl12:00), sedan vrida ett halvt varv och lossa andra sidan, airbagen sitter snällt kvar i rattcentrum - sedan vred jag ratten rätt och lossade batteriets minuspol. Vänta sedan minst 5min innan några kontaktdon lossas.
Bild

Tryck sedan in de svarta plastvingarna på sidan av kontakterna till airbagen, man ska inte pilla loss de gula clipsen som man kan tro! Lossa kontakterna från airbagen och lägg undan den.
Bild

Byter man sedan till en komplett ratt är det bara att lirka ur de orangea sladdarna till airbagen genom gummiöglan (röd pil) och lossa grönt kontaktdon (blå pil)
Bild
Sedan lossas centrummuttern med en 15mm nyckel och man lirkar ut sladdarna genom hålet i ratten. Kvar blir följande:
Bild
Volvos instruktion säger att man ska ta en skruv som sitter ingängad längst ned till höger i ratten och skruva fast vid röd pil för att låsa kontaktrullen i position, men det kändes som ett onödigt steg.

Jag ville lyfta över mina rattkontroller och tutkrans från den gamla ratten då jag inte visste funktionsstatus på kontrollerna i sportratten, då fick man lossa de tre torx skruvarna i gul cirkel på bilden (se ovan), dra isär röd sladd i rosa cirkel samt lossa svart jordsladd vid svart pil. Grönt kontaktstycke skjuts till väster för att lossas från sin plats (vit pil).
Därefter kan tutkransen lyftas upp.
Kvar blir rattkontrollerna som sitter i mjuk skumplast med tre plastknoppar, jag böjde dem inåt rattcentrum med handkraft tills jag kände att de lossnade.
Bild
Kablarna ligger tvinnade i en gummikanal och kan lätt pillas loss, sedan flyttas dessa först över till den tomma ratten, därefter tutkransen och kontakterna återmonteras, dit med ratten i bilen, anslut centrumbulten och pilla ditt kontakterna i airbagen innan den trycks på plats.
Kom ihåg att vrida nyckeln till läge II innan batteriet kopplas in igen.
ca 15-30 min arbete!
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]