Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#1110347
Tänkte dela med mig av lite bilder angående montering av drag på V60

Jag köpte mitt drag, Volvo-org, på skroten 1100kr

Först måste kofångaren bort.
Den sitter med ett antal torx-skruvar i hjulhusen. 2st skruvar sitter under kofångaren längst bak.

Dra sedan loss plasten. Här är det bara själva plasten(skalet) i kofångaren som ska bort. (Jag trodde först att man skulle få med fästet oxå)
7.jpg
7.jpg (1.57 MiB) Visad 46946 gånger
Lossa även gummiplopparna, 2st, som luckan går emot när man stänger bakluckan
Sen är det bara lyfta ned kofångaren, OBS! finns det backsensorer så är det en kontakt som ska lossas under höger baklampa
6.jpg
6.jpg (435.73 KiB) Visad 46937 gånger
Sedan ska krockbalken bort, sitter med 6st skruvar
IMG_2206.JPG
IMG_2206.JPG (476.94 KiB) Visad 46922 gånger
Man behöver även lossa värmeplåten, 4st skruvar längst bak. Vik sedan ned den så att man kommer åt att skruva fast draget.
Lossa sedan 2st fästen, en på var sida, till ljuddämparen. Sänk ned så långt det går. Den vilar nu mot "bakaxeln".

Lägg sen in draget i hålen på bilen.
4.jpg
4.jpg (479.38 KiB) Visad 46935 gånger

Skruva fast draget med de 4st skruvarna.
OBS. se till så att plattjärnen hamnar rätt. Det präglade hålet ska vara framåt.
IMG_2208.JPG
IMG_2208.JPG (1.24 MiB) Visad 46930 gånger
Montera kablaget. Köpte detta på Volvo, 13-polig
drag.jpg
drag.jpg (401.56 KiB) Visad 46923 gånger
Man behöver även en TRM (trailer module) Köpte även denna på skroten (400kr)
En 40A säkring(en specialsäkring jag aldrig sett förrut, fick beställa denna separat från VOLVO) och en 15A säkring ska in i säkringsboxen. Även en orange kabel ska in i samma box Säkrings plats: F4.
Lite meckigt att få in denna kabel. Men det gick tills slut.
3.jpg
3.jpg (1.68 MiB) Visad 46918 gånger
Beroende på om man har avtagbart eller fast drag så måste man såga upp olika stort hål i botten på kofångaren. Detta är redan utmärkt på insidan av kofångaren. (missade ta bild på detta)

Sen är det bara montera tillbaka allt.
5.jpg
5.jpg (1.44 MiB) Visad 46911 gånger
Klart! Detta tar ca 3h, väldigt lättarbetat.

Återstår nu bara att åka till VOLVO och få mjukvaran inlagd så att den 13-poliga kontakten ska börja leva.
8a.jpg
8a.jpg (207.15 KiB) Visad 46908 gånger
Senast redigerad av 1 klovervagen, redigerad totalt 0 gånger.

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]