Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1518743
Hisingspaddan skrev:
Derank skrev:Alltså Volvo måste ju bara vara sämst i detta elbilsrace som pågår, vad har de idag av ren elbil ? 1 bil.....
Nu är ju fortfarande långt över hälften av de bilar som säljs i världen försedda med förbränningsmotorer så jag tänker att det kan vara bra att kunna erbjuda sådana en tid framöver...
Jag kan hålla med om att Volvo kommit efter, varit för sega i starten med elbilar. Men nu händer det ju grejer. Nu finns C40, XC40 och EX90. Att ledtiden är 14 månader på en EX90 är ju inget märkvärdigt, det är det ju jättelång ledtid på i stort sett alla bilar nu.
Volvo har också bland de bättre laddhybriderna på marknaden.

Det är väl också mer eller mindre bekräftat att nästa elbil från Volvo presenteras under nästa år och kommer vara mindre än XC40, troligt namn EX30. Sen kommer det en ny elbilsmodell varje år.

Personligen hoppas jag på en EV90, men om det inte kommer kanske en EX60 baserad på SPA2 kan bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
av sewen
#1518860
Hoppas att det kommer en "EV90 CC" men verkar ju rätt osäkert. Däremot borde väl en elektrisk kombivariant komma så småningom.
Finns några bra argument för att göra en sån bil tycker jag:
-Volvo är förknippat med kombibilar världen över. Man borde vårda det arvet.
-En lågbygd bil passar med eldrift då det är betydligt lägre luftmotstånd än SUV utan att utrymmena blir så mycket mindre.
-Cross Country-konceptet har varit en framgång för Volvo i synnerhet men även för branschen i stort. Många tillverkare som numera gör egna ruggade kombivarianter med högre markfrigång.
av Lockis
#1518864
sewen skrev:Hoppas att det kommer en "EV90 CC" men verkar ju rätt osäkert. Däremot borde väl en elektrisk kombivariant komma så småningom.
Finns några bra argument för att göra en sån bil tycker jag:
-Volvo är förknippat med kombibilar världen över. Man borde vårda det arvet.
-En lågbygd bil passar med eldrift då det är betydligt lägre luftmotstånd än SUV utan att utrymmena blir så mycket mindre.
-Cross Country-konceptet har varit en framgång för Volvo i synnerhet men även för branschen i stort. Många tillverkare som numera gör egna ruggade kombivarianter med högre markfrigång.
Volvo är känt världen över för säkerhet. Kombibilar är något vi i europa gillar.
Men sist jag kollade var det SUV's volvo sålde mest av.
Användarvisningsbild
av sewen
#1518882
Absolut @Lockis, .Men vadå, menar du att Volvo bör släppa marknadsandelar till Audi, Merca, Subaru mfl och bara sälja det som går bäst för tillfället (SUVar)?
Nä, jag tror det är smart att ha en bred produktportfölj. Har man redan lag massa utvecklingspengar på en plattform för en stor SUV är det inte så kostsamt att även sätta en kombikaross på den. Just kombibilar eller 'wagons' som man säger i nordamerika är även det starkt förknippat med Volvo utöver hög säkerhet och skandinavisk design. Det kommer alltid finnas de som inte vill ha en klumpig suv och jag tror den andelen kommer öka igen.
av Lockis
#1518900
sewen skrev:Absolut @Lockis, .Men vadå, menar du att Volvo bör släppa marknadsandelar till Audi, Merca, Subaru mfl och bara sälja det som går bäst för tillfället (SUVar)?
Nä, jag tror det är smart att ha en bred produktportfölj. Har man redan lag massa utvecklingspengar på en plattform för en stor SUV är det inte så kostsamt att även sätta en kombikaross på den. Just kombibilar eller 'wagons' som man säger i nordamerika är även det starkt förknippat med Volvo utöver hög säkerhet och skandinavisk design. Det kommer alltid finnas de som inte vill ha en klumpig suv och jag tror den andelen kommer öka igen.
Merca kommer, om jag inte missminner mig sluta helt med kombi. Audi kommer behålla A6 och släppas som elbil.
Subaru? Har dem ens gett sig in på elbils marknaden? Och Subaru är väl närmast CrossOver och SUVar.

Vi i Europa kommer sakna kombin, men vi är ganska ensamma om det. SUV och Sedan är det som säljer. Så det är nog där man kommer fokusera.
Själv hade jag gärna sett både V60 och V90 som elbil, eller något liknande åtminstone.
Användarvisningsbild
av sewen
#1518922
@Lockis, Subaru, merca, audi och alla andra som wv, skoda, ford, bmw osv osv. Det är väldigt många tillverkare som har kombibilar i sitt modellutbud. Jag tog bara några exempel på andra varumärken som gärna tar över om Volvo (inte troligt) skulle sluta tillverka kombibilar.
Och jag tror inte alls vi i europa kommer sakna kombin för den kommer inte att försvinna. Precis som du säger har den en stark ställning här och därför kommer man fortsätta sälja och utveckla nya kombimodeller.
Men vad tror du, kommer volvo sluta utveckla nya kombivarianter? Jag tolkar ditt inlägg som du tycker det vore ett smart drag av Volvo.
av Lockis
#1518954
sewen skrev: fre 11 nov 2022, 18:15 @Lockis, Subaru, merca, audi och alla andra som wv, skoda, ford, bmw osv osv. Det är väldigt många tillverkare som har kombibilar i sitt modellutbud. Jag tog bara några exempel på andra varumärken som gärna tar över om Volvo (inte troligt) skulle sluta tillverka kombibilar.
Och jag tror inte alls vi i europa kommer sakna kombin för den kommer inte att försvinna. Precis som du säger har den en stark ställning här och därför kommer man fortsätta sälja och utveckla nya kombimodeller.
Men vad tror du, kommer volvo sluta utveckla nya kombivarianter? Jag tolkar ditt inlägg som du tycker det vore ett smart drag av Volvo.
Jag säger inte emot dig. Det finns en hel del kombis i eu. Framförallt Sverige och tyskland. Men tittar man på andra större marknader som kina och usa är kombi inte särskilt populärt. Tror väl tom Volvo slutat sälja v90 i usa.

Jag har faktiskt ingen aning om hur Volvo tänker kring kombins framtid. Personligen ser jag gärna en Volvo kombi som elbil. Men det kan vara svårt att motivera i dagens läge. Delvis då SUV och Sedan är det som säljs mest. Men även för att om man plockar bort kombi från sortimentet blir processen att tillverka bilarna snabbare och lättare (gissningsvis). Vi får helt enkelt se vad som händer.
Användarvisningsbild
av sewen
#1519070
Tycker som sagt att det borde finnas en plats för Volvokombis även i framtiden rent marknadsmässigt men Volvo kanske gör klokt att strunta i mig. Anser tex att det borde våras för minibussar igen. Och att en lyxigare pickup av europeiskt snitt är en bra idé. Tänker att det numera finns många nyrika i byggsvängen och folk med skogiga fritidsintressen (jakt, båt, häst, outdoor osv) som skulle kunna tänka sig att betala lite extra för mer komfort i en pickis men vi vet ju hur illa det gick för Mercedes X-klass som ju la ner efter bara tre år..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1519073
Volvo är ju en liten tillverkare, de har inte musklerna att chansa. De kör på säkra kort, de modellerna de kommer sälja mest av och tjäna mest på. Kan ju jämföra med Alfa som jag kör, de satsar på 2 SUV:ar och en sedan. Dessutom får modellerna leva lääänge
Användarvisningsbild
av V9097
#1519148
Jag var och kollade på EX90 i Kungsträdgården. Intrycket består. Designen är verkligen tråkig. Fronten ser ännu mesigare ut i verkligheten än på bild.

Man fick inte provsitta, så jag kan inte uttala mig om insidan på bilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]