Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

#1503226
valln skrev:Subaru har en elbil på gång. Markfrigång på 21 cm precis som min V60CC. Låter intressant, tyvärr lite slö men man får inte allt.
Subaru solterra
https://www.subaru.se/modeller/solterra/

Vad tror ni?
Det är väl samma som Toyota bz4x, som presenteras hos handlarna förra helgen?
#1503263
valln skrev:Det är likadan plattform men nog tror jag det skiljer en del.
Nog ganska mycket gemensamt. Bägge har utfärdat en återkallelse på grund av att hjulen kan ramla av!
#1503276
Det jag tycker är konstigt i Volvos strategi är att man "gav bort" en färdig elbil till Polestar, utan att själva dra nytta av det hela. Polestar 2 var ju tänkt att bli en S40 P8...
Volvo hade relativt enkelt kunnat göra en liten snygg kombi av Polestar 2, typ Volvo V50 P8. Eller så hade Volvo och Polestar kunnat dela på modell 2, där Volvo gjorde de framhjulsdrivna och Polestar de starkare fyrhjulsdrivna. Samma koaross men lite olika styling, effekt och prislapp.

Nu är resultatet helt klart att Volvo halkat lååååångt efter på elbilsmarknaden. Jag kan bara komma på Alfa Romeo som ligger efter Volvo, men det kanske finns någon mer.
#1503277
Konstigt och konstigt.

Med Polestars värdering på cirka 275 miljarder kronor (mer än Volvo Cars...) så förstår jag varför Volvo Cars bidragit med teknik till bolaget.

https://www.di.se/nyheter/kraftigt-lyft ... i-debuten/

Volvo har inget som helst intresse för billiga bilar för vanligt folk. Det får någon annan tillverka. Volvo försöker producera bilar som folk är villiga att betala mer för. För deras skull hoppas jag att de kommer att lyckas.

Den gamla folkhemsvolvon är död. Det som nu designas och tillverkas kommer att kosta. Rätt eller fel kan diskuteras, men det är troligen den bästa vägen för långsiktig framgång som Volvo har. De har svårt (för att inte säga omöjligt) att tillverka bättre och billigare bilar än t.ex. Kia.
#1503279
Malmstroem skrev:Den gamla folkhemsvolvon är död. Det som nu designas och tillverkas kommer att kosta. Rätt eller fel kan diskuteras, men det är troligen den bästa vägen för långsiktig framgång som Volvo har. De har svårt (för att inte säga omöjligt) att tillverka bättre och billigare bilar än t.ex. Kia.
Den "nya V70", dvs det som medelsvensson köper i stora mängder, är numera Kia Niro.
#1503286
Malmstroem skrev: Med Polestars värdering på cirka 275 miljarder kronor (mer än Volvo Cars...) så förstår jag varför Volvo Cars bidragit med teknik till bolaget.
Vilket är en annan konstighet här i världen. BMW handlas till p/e 2,3 och Tesla har p/e 87. Skulle Tesla vara 40ggr mer värt per tjänad krona än BMW? Polestars p/e är väl inte tillgängligt ännu, men Volvos är kring 16, vilket väl är rimligast bland dessa exempel.
Malmstroem skrev:Den gamla folkhemsvolvon är död. Det som nu designas och tillverkas kommer att kosta. Rätt eller fel kan diskuteras, men det är troligen den bästa vägen för långsiktig framgång som Volvo har. De har svårt (för att inte säga omöjligt) att tillverka bättre och billigare bilar än t.ex. Kia.
Onekligen är det så. Ännu allvarligare då att de ligger så långt efter med att lansera elbilar, det behövs mer för att hålla varumärkets värde uppe. Vi får hoppas att nya XC90 "Embla" blir lyckad.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]