Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1302341
Model 3 är ju det skruvade valet. Lite udda bil minst sagt. Den hade varit helt osäljbar med dieselbil och kommer vara chanslös mot elbilarna från etablerade tillverkare. Teslas största problem är designen och dom fanatiska ägarna.
Användarvisningsbild
av joel80
#1302349
Men så länge dom är typ dom enda som kan leverera elbilar i mängder nu utan lång väntetid kommer dom sälja bra. Mest sålda bilen (inte elbilen.. Bilen!) i Californien förra månaden!

Kanske VW kommer kunna det när deras ID-satsning kommer igång? Om deras problem med LG Chem är löst... LG Chem hotade ju med att sluta leverera batterier när VW började planera egen batterifabrik.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1302353
Precis vad kag menar. Tesla kommer sälja många model 3 tills det finns alternativ. När nu alternativen börjar visas finns det nog en och annan som sitter kvar i sin befintliga bil nått år till istället. Det krävs ju en speciell smak för att gilla model 3 och framförallt inredningen. Polstar är en biltyp som tilltalar en bredare kundkrets.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1302355
Angående försäljningen i Kalifornien kan vi väl anta att ganska många förhandsbeställare bor just där. 3 års ackumulerad försäljning? Men jag vet inte. Kommer det fortsätta är det mycket märkligt. Men å andra sidan fattar jag inte varför man vill ha en pickup eller groteskt stora SUV som ju historiskt är två andra amerikanska bästsäljare.
av stevvee
#1302359
dfa skrev: fre 01 mar 2019, 17:04 Börjar hetta till nu när Tesla även släppte Model 3 standard range till 468 100kr som gissat svenskt pris på div bloggar. Undrar när den går att beställa i Sverig?. Plötsligt känns Tesla rätt intressant, jämfört med att vänta 2 år på en Polestar eller att köpa en Kia eNiro...hmhm
Men man får komma ihåg att det inte är en Model 3 med kortare räckvidd det är även en Model 3 som är avskalad om jag förstått det rätt.
av para
#1302361
stevvee skrev: fre 01 mar 2019, 21:47
dfa skrev: fre 01 mar 2019, 17:04 Börjar hetta till nu när Tesla även släppte Model 3 standard range till 468 100kr som gissat svenskt pris på div bloggar. Undrar när den går att beställa i Sverig?. Plötsligt känns Tesla rätt intressant, jämfört med att vänta 2 år på en Polestar eller att köpa en Kia eNiro...hmhm
Men man får komma ihåg att det inte är en Model 3 med kortare räckvidd det är även en Model 3 som är avskalad om jag förstått det rätt.
Model 3 Kinetic på volvospråk
Användarvisningsbild
av joel80
#1302363

Fjonsson skrev:Precis vad kag menar. Tesla kommer sälja många model 3 tills det finns alternativ. När nu alternativen börjar visas finns det nog en och annan som sitter kvar i sin befintliga bil nått år till istället. Det krävs ju en speciell smak för att gilla model 3 och framförallt inredningen. Polstar är en biltyp som tilltalar en bredare kundkrets.
Håller helt med. Polestar 2 skulle kunna bli en storsäljare om dom bara ser till att ha kapacitet för att bygga många... Men tyvärr tror jag det inte kommer att bli så det första 1-2 åren när bilen är släppt... Där jag menar att VW kanske har större möjligheter att möta efterfrågan... Om det nu inte ställer till det med LG Chem.


Att det dessutom kostar fånigt mkt pengar för vad vi ser som basfunktioner om man köper en Tesla ger ju också Polestar eller andra en fördel om dom bara lyckas leverera.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1302366
Det måste bli ett business case att sälja dom. Jag tror tillverkarna har bestämt sig för att inte sälja bilarna med förlust. Just nu behöver en model3 eller polstar kosta 6-700' för att gå runt. Ska man krypa i pris behöver man begränsa volymen. Det handlar om att tjäna pengar.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1302367
Man ska komma ihåg att volvo har kapacitetsproblem. Man säljer mer än man kan tillverka och då väljer man att producera bilarna man tjänar mest pengar på.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1302373
Fjonsson skrev:Model 3 är ju det skruvade valet. Lite udda bil minst sagt. Den hade varit helt osäljbar med dieselbil och kommer vara chanslös mot elbilarna från etablerade tillverkare. Teslas största problem är designen och dom fanatiska ägarna.

Tycker du? Teslas största fördel är ändå att de kunnat designa bilen utan ett styrelsemöte i ett dåligt ventilerat kontor där de diskuterat gamla tider och bensinsexor.
Lägst cw, tydlig identitet, och lyckats designa en bil på 2010-talet utan att göra en bmw gt av den.
Old-money-industrin gör allt de kan för att hejda elbilarna tills de är ikapp eller förbi, men ännu idag, 6-7 år efter jag såg första model s på rull är just model s ljusår före allt som kommit och visats....
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 40

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]