Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1408144
pellemando skrev: tis 20 okt 2020, 08:45
mikebike skrev:Enyaq med AWD och stora batteriet lär kosta 650 000...
SKODA ENYAQ iV 60 Pris från 448 500 kr inkl moms
SKODA ENYAQ iV 80 Pris från 547 700 kr inkl moms
De är bakhjulsdrivna.....AWD går att beställa i vår, leverans nästa höst?
av Lövet
#1408507
SebSE skrev:Audi får 12V att framstå som något nytt och exotiskt i bilar. Som kommit på senare tid genom metallen Unobtanium :D
Nu har jag kollat min egen manual och nej det verkar inte skitsmidigt att lämna sin elbil långa perioder. Högvoltsbatteriet kan man ju lämna sladden i men 12v kräver verkstadsbesök 1 gång i månaden om man lämnar bilen oanvänd :-o Känns också lite som ett Moment 22 för om man lämnar bilen kan man ju inte åka till verkstad med den och använder den behöver man inte åka till verkstad. Det här är ju riktigt spännande hur andra elbilar hanterar?
Skärmavbild 2020-10-21 kl. 23.42.39.png
Skärmavbild 2020-10-21 kl. 23.42.39.png (262.6 KiB) Visad 2701 gånger
Skärmavbild 2020-10-21 kl. 23.42.53.png
Skärmavbild 2020-10-21 kl. 23.42.53.png (290.66 KiB) Visad 2701 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1408509
Man blir nyfiken på vad som gör att man inte kan ladda 12-volts batteriet med en avancerad smartladdare. Vad och hur laddar dom på en auktoriserad verkstad?
av Malmstroem
#1408510
Ett sätt att tvinga in eftermarknadsintäkter?

Prognosen är att i framtiden kommer eftermarknaden att generera mindre pengar för biltillverkarna. Då kan det behövas sätt att "tvinga in" kunder. :x
av Lövet
#1408512
EbbevonVolvo skrev:Man blir nyfiken på vad som gör att man inte kan ladda 12-volts batteriet med en avancerad smartladdare. Vad och hur laddar dom på en auktoriserad verkstad?
Själva laddaren tror jag inte är annorlunda men man kanske måste "berätta" för bilen att den ska ladda? Det jag undrar över är hur 12v systemet laddas generellt? Är det nåt som "snurrar" när man kör bilen eller vad är det som laddar 12v systemet? Det jag menar är - varför kan inte 12v systemet laddas när man har Typ2 laddare i? Eller gör det det? Dvs om man lämnar bilen med Typ2 kontakten i kanske det är lugnt. Vore kul att få veta. Skulle gissa att de flesta elbilar funkar likadant.

För mig är det inget problem. Bilen används varje dag så jag förväntar mig inga 12v problem.
Malmstroem skrev:Ett sätt att tvinga in eftermarknadsintäkter?

Prognosen är att i framtiden kommer eftermarknaden att generera mindre pengar för biltillverkarna. Då kan det behövas sätt att "tvinga in" kunder. :x
Det är rätt mycket en myt det där. Verkstäderna är fristående så märket tjänar inga pengar på servicar. Sen finns det absolut vissa verkstadskedjor som är ägda av tillverkarna men det finns inget systematiskt tänk att finansiera biltillverkarna på det sättet.
av Malmstroem
#1408542
Om du vill hävda att märkena inte tjänar pengar på eftermarknaden så får det stå för dig.

Jag skulle vilja hävda att de gör det. En "hint" är de blå lådorna med Volvo-logga på som innehåller filter, remmar och andra reservdelar. De delarna är signifikant dyrare än att köpa motsvarande del i en vit låda. Den skillnaden är i princip ren vinst för biltillverkaren.

Efter konkursen för SAAB Automobile värderades SAAB Parts till miljarder -- vilket tyder på att eftermarknad har något värde...

Det pågår en förändring av hur bilar säljs. Det finns flera orsaker till det, men Tesla och elektrifieringen är en orsak. Eftermarknadsintäkter från traditionella serviceprodukter torde minska, eftersom servicebehovet från en elektrisk drivlina är lägre än servicebehovet från en traditionell drivlina. Det gör att många biltillverkare utvärderar sina värdekedjor. "Care by Volvo" är ett exempel. Det finns fler.
av mikebike
#1408551
Lövet skrev: tor 22 okt 2020, 00:44
EbbevonVolvo skrev:Man blir nyfiken på vad som gör att man inte kan ladda 12-volts batteriet med en avancerad smartladdare. Vad och hur laddar dom på en auktoriserad verkstad?
Själva laddaren tror jag inte är annorlunda men man kanske måste "berätta" för bilen att den ska ladda? Det jag undrar över är hur 12v systemet laddas generellt? Är det nåt som "snurrar" när man kör bilen eller vad är det som laddar 12v systemet? Det jag menar är - varför kan inte 12v systemet laddas när man har Typ2 laddare i? Eller gör det det? Dvs om man lämnar bilen med Typ2 kontakten i kanske det är lugnt. Vore kul att få veta. Skulle gissa att de flesta elbilar funkar likadant.

För mig är det inget problem. Bilen används varje dag så jag förväntar mig inga 12v problem.
Malmstroem skrev:Ett sätt att tvinga in eftermarknadsintäkter?

Prognosen är att i framtiden kommer eftermarknaden att generera mindre pengar för biltillverkarna. Då kan det behövas sätt att "tvinga in" kunder. :x
Det är rätt mycket en myt det där. Verkstäderna är fristående så märket tjänar inga pengar på servicar. Sen finns det absolut vissa verkstadskedjor som är ägda av tillverkarna men det finns inget systematiskt tänk att finansiera biltillverkarna på det sättet.
Det är inget som "snurrar" för att ladda 12V batteriet, 12V matas från högspänningsbatteriet via en DC/DC-omvandlare. I en konventionell bil är all elektronik testad och godkänt för att överleva ett kabelbrott till batteriet med en laddande generator, vilket ger spänningstoppar på över 100V.
Eftersom en elbil inte har någon generator kanske inte elektroniken inte är lika tålig?
Detta kanske främst gäller DC/DC-omvandlaren?
av Lövet
#1408599
mikebike skrev:Det är inget som "snurrar" för att ladda 12V batteriet, 12V matas från högspänningsbatteriet via en DC/DC-omvandlare.
Kan man av det dra slutsatsen att så länge högvoltsbatteriet är laddat (=Typ2 kabel ansluten) så kommer 12v batteriet vara laddat? Eller krävs det att bilen är igång för att den överföringen ska ske?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1408606
Det här gäller väl bara om man låter sin elbil stå tillräckligt länge så att högvoltsbatteriet riskerar att laddas ur. Antagligen stängger bilen då av underhållsladdning av 12V-batteri.
Rimligen gäller ju inte det här om man håller högvoltsbatteriet laddat. Annars skulle man ju behöva besöka verkstad en gång per månad även om man använder bilen som vanligt...
av Lövet
#1408615
Fjonsson skrev:Det här gäller väl bara om man låter sin elbil stå tillräckligt länge så att högvoltsbatteriet riskerar att laddas ur. Antagligen stängger bilen då av underhållsladdning av 12V-batteri.
Rimligen gäller ju inte det här om man håller högvoltsbatteriet laddat. Annars skulle man ju behöva besöka verkstad en gång per månad även om man använder bilen som vanligt...
Men är vi säkra på att 12v batteriet laddas av högvoltsbatteriet även när bilen står still? I så fall är det ju inget problem så länge bilen långtidsförvaras med Typ2 kontakten i bara. Men om det fortfarande krävs att bilen körs för att laddning ska ske så är det ju jobbigt.
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 40

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]