- mån 11 mar 2019, 03:08
#1304189
Ja frågan är vad polestar 2 kommer kosta på care by volvo?? Nu ligger ju xc40 plug in hybrid ute för 8000kr i månaden på 36 månader
Moderator: Moderatorer
joel80 skrev: ↑mån 11 mar 2019, 00:42 Klart elbilar säljs med vinst.Nej, jag tror inte man har positiva marginaler ännu utan man försvarar det med att man får marknadsandelar och därmed marknadsposition. Har man negativ marginal på bilarna hjälper inte höga volymer.
De som endast säljer mindre antal och kanske låst upp sig i sämre avtal (T.ex E-golf ska ha haft problem med dyra avtal för batterier) har haft det svårt.
Men de som får upp volymer säljer helt klart med vinst. Nissan, Renault, Tesla och troligen kommer både E-niro och Kona sälja så pass bra att de också blir lönsamt.
Men visst... Tillverkare som inte satsar får kanske svårt att ro hem utvecklingskostnaderna.
Batteritillverkningen har inte hängt med, med är på g och ökar snabbt. Priset där sjunker ju stadigt och snabbt så priset bör inte vara biltillverkarnas största problem.
joel80 skrev: ↑mån 11 mar 2019, 23:37 Tesla har gjort vinst senaste halvåret. Leaf har gått plus sen 2014.Vilken är din förklaring till varför det inte finns fler elbilar på marknaden? Varför tror du volvo inte gick vidare med c30 electric redan 2012?
Det var vad jag hittade på ett par minuter. Säkert inte dom enda.
joel80 skrev: ↑tis 12 mar 2019, 09:43 Det ser du väl själv? Biltillverkare har inte haft koll på förändringar och efterfrågan och kan inte få fram tillräckligt med elbilar för att fylla behoven. Batterifabriken byggs för fullt men man ligger några år efter.Fast varför skall dom isåfall köpa in batterier från andra leverantörer om dom har egna ? Och sett på aktiekursen (som precis har fått en sänkt riktkurs) talar inte för att bolaget börjar generera gigantiska vinster.
2012 kostade batterier 4-5ggr mer än idag. Det är en extrem utveckling och det går fortfarande snabbt. 2012 var det nog svårt att få ekonomi i det.. Och räckvidden då blev låg om priset på bilen skulle vara rimligt. Idag ser det annorlunda ut. Bilar med över 60kWh batteri för kring 400k.
Tesla har byggt upp från scratch och nu har man fina siffror och vinster. Självklart tar det tid innan dom betalat tillbaka alla lån, men dom går riktigt bra nu och säljer enorma mängder bilar i så snabb takt dom hinner tillverka dem.
Att dom även har batterifabriken gör ju att de ännu lättare kommer göra stora vinster.
All annan bilförsäljning går ner, elbilar ökar. Det kommer att bli en rejäl dipp på totala försäljningen nu när få kommer köpa avgasbilar.
Fjonsson skrev:Blir glad varje gång man ser en sån C30! äh, vem lobbade för elbil på den tiden, känns som decennier sedan :) Dessutom var det väl fortfarande för billigt/för lite straff på vanliga bilar.joel80 skrev: ↑mån 11 mar 2019, 23:37 Tesla har gjort vinst senaste halvåret. Leaf har gått plus sen 2014.Vilken är din förklaring till varför det inte finns fler elbilar på marknaden? Varför tror du volvo inte gick vidare med c30 electric redan 2012?
Det var vad jag hittade på ett par minuter. Säkert inte dom enda.