Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1302499
Angående dyra tillval.. Nu verkar det hända saker.. Tydligen sänker Tesla rätt kraftigt priset på sina "autopilot"*paket.. Tar man med allt blir det ca $6000 mindre!

https://electrek.co/2019/03/02/tesla-sl ... -upgrades/


Samtidigt har man som sagt sänkt priset kraftigt på både Model S, Model X och Model 3.
Den dyraste Model X har man sänkt med 600 000kr!! Man skulle vara lagom sne om man hämtat ut en ny sån i veckan... Snabbaste värdeminskningen någonsin. Bild
Användarvisningsbild
av Derank
#1302514
ja, hur var det nu med värdeminsningen på hybrider och elbilar............blev visst inte som många trodde.

Volvo är ju märkbart efter och när de får ut sina elbilar nångång i slutet av 2020 har ju Tesla hunnit 2steg längre igen....
Användarvisningsbild
av joel80
#1302564
Derank skrev:ja, hur var det nu med värdeminsningen på hybrider och elbilar............blev visst inte som många trodde.

Volvo är ju märkbart efter och när de får ut sina elbilar nångång i slutet av 2020 har ju Tesla hunnit 2steg längre igen....
Vad trodde folk?
Hybriderna har hållit rätt bra som jag ser det och vad jag trott. Hade fler procent kvar i värde efter 3 år och 8800 mil på V60 D5 TE än vad jag hade på tidigare Volvon efter 3 år och 8700 mil. :)

Tesla har fram till nu haft sanslöst bra andrahandsvärde. Speciellt första åren när dollarn från början var låg och sen sakta gick upp. Vissa som sålde efter 2-3 år fick knappt någon förlust alls. Priserna hade å andra sidan då också gått upp ett par hundra tusen på nya bilar. (P.g.a valuta samt att Tesla helt enkelt höjde priserna efter några år.)

Men nu är det rejäl sänkning när man börjat kunna plocka vinster... Vilket är bra för de flesta men såklart inte de som nyss köpt. :)

Hur Polestar kommer agera med första årets dyrare bilar och hur snabbt som sen får ut billigare variant får vi se. Hoppas dom inte fuckar till det allt för mkt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1303061
Mmm.. Northvolt säger att riktiga produktionsstarten för dem (från fabriken i Skellefteå) blir 2020.
"The first quarter will be completed in 2020 and the factory will at that point produce 8 GWh worth of battery capacity per year.
Start of production: 2020"

Till 2023 ska dom producera 32GWh batterier.

8GWh bör räcka till ca dryga 120 000 bilar (om man räknar på ca 65kWh per bil i genomsnitt. )
Undrar om och isåfall hur mycket Volvo och Polestar tecknat sig för.
I Torslanda byggs (eller har byggts?) det ju en mindre batterifabrik av Alelion Energy, men där tror jag årskapaciteten inte blir mer än ca 10 000 bilar per år.

LG bygger i Polen och Samsung bygger i Ungern.
Användarvisningsbild
av Derank
#1303136
Då är det nog dags att sätta igång att skrapa fram pengar, boende, personal och tillstånd
Användarvisningsbild
av joel80
#1303171
Pengar och tillstånd har dom.. Boende verkar också lösa sig där uppe. "Problemet" är tydligen att Skellefteå gwr rätt låg arbetslöshet. Så man måste försöka få folk att flytta dit. :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1303176
njae, riktigt så är det inte, de har en del av kapitalet och etapp ett räknar man med ska stå klart nångång under 2020 etapp 4 under 2024, man har idag " prutat " 9miljarder påstår man, men det finns än idag inget bygge som blivit billigare än budgeterat, och alla tillstånd är inte heller klara.

Jag jobbar på ett företag som levererar till Northvolt så jag är hyffsat insatt i turerna och vet när det ev drar igång, men än är man inte där.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 40
Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]