Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1303189
Derank skrev:njae, riktigt så är det inte, de har en del av kapitalet och etapp ett räknar man med ska stå klart nångång under 2020 etapp 4 under 2024, man har idag " prutat " 9miljarder påstår man, men det finns än idag inget bygge som blivit billigare än budgeterat, och alla tillstånd är inte heller klara.

Jag jobbar på ett företag som levererar till Northvolt så jag är hyffsat insatt i turerna och vet när det ev drar igång, men än är man inte där.
Intressant. Antar att ni som underleverantör inte vet hur northvolt prioriterar sina slutkunder ?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1304001
Är det några här som bokat? Jag går i val och kval...

Har också lite jobbigt med ett glapp på 5-6 månader.. Blir av med nuvarande 40kWh Leaf vid årsskiftet.. :/

Tesla Model 3 hade kanske varit ett alternativ.. Men den går bort för mig.. Allt för trång öppning till bagaget och sen ingen dragkrok. Att den dessutom är byggd i USA och om man kollar på byggkvalité på allt från inredning till skarvar i karossen känns det lite "billigt" gjort för en så pass dyr bil. Sen tilltalar inte "renheten" med tomt bakom ratten mig, även om vissa andra tycker det är trevligt. :)

Jag tror inte jag får förlänga eller köpa ut min leasing.. Det är en ettårig och sen går den säkert till Norge.. hm.

Vill försöka hitta en beggad Ioniq eller nått jag kan köra ett halvår isåfall...

Men sen är lite av val och kvalen priset.. De PS2 som kommer finnas i maj 2020 är inte precis billiga. Undrar lite hur Polestar kommer sälja dem.. Typ Care by Volvo-stuk på allt eller blir det vanlig leasing också tro?

Läste att dom räknat med 50 000st byggda redan 2020. Och Sverige verkar vara en prioriterad marknad. Vi har en månad tidigare beräknad leverans än andra Europeiska länge.
av para
#1304067
joel80 skrev: lör 09 mar 2019, 23:12 Är det några här som bokat? Jag går i val och kval...
Lägg en beställning. Det kostar ju inget men du får en hyfsad köplats ifall du bestämmer dig för att köpa en. Handpenningen på 10tusen får man tillbaks när man vill. Tråkigt att stå utanför kön och riskera väntetid på 8månader extra.
Jag ”beställde” direkt efter eventet. Få se sen om jag slutför köpet. Beror på pris, utrustning och vart förmånsvärdet hamnar.
Kör Kia eNiro nu, inget fel på den men det är ingen Volvo. Nästan ett års väntetid på en eNiro nu..... helt sjukt, väntetid på en Kia....
av para
#1304096
eNiron höjdes faktiskt med 15tusen nu i veckan
Användarvisningsbild
av joel80
#1304168
Fast vill man tjäna pengar ser man till att ha rimlig marginal och tillverkar sen så mycket så att man kan möta efterfrågan. Att ha enorma marginaler på tillverkningen fast låg försäljning blir sällan lika lönsamt i slutänden... Och det kan slå tillbaka om det kommer någon annan som kan erbjuda liknande produkt för lägre pris med likande tillgång.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1304178
När det gäller elbilar finns det inga marginaler alls ännu. Tillgången på bilar beror ju inte på att dom är svåra att bygga utan på tillgång på komponenter till priser som marknaden vill betala. Man begränsar produktionen för att hålla förlusterna på rimlig nivå. En tillverkare som samtidigt tjänar pengar på fossilbilar har en fördel.
Tror jag.
Användarvisningsbild
av joel80
#1304182
Klart elbilar säljs med vinst.
De som endast säljer mindre antal och kanske låst upp sig i sämre avtal (T.ex E-golf ska ha haft problem med dyra avtal för batterier) har haft det svårt.
Men de som får upp volymer säljer helt klart med vinst. Nissan, Renault, Tesla och troligen kommer både E-niro och Kona sälja så pass bra att de också blir lönsamt.

Men visst... Tillverkare som inte satsar får kanske svårt att ro hem utvecklingskostnaderna.

Batteritillverkningen har inte hängt med, med är på g och ökar snabbt. Priset där sjunker ju stadigt och snabbt så priset bör inte vara biltillverkarnas största problem.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 40
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]