Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1016088
Jag hittade en intressant artikel på Ny Teknik.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 941304.ece

Volvo utvecklar alltså en hybriddrivlina för framhjulsdrivna bilar, T5 Twin Engine. Den kommer att erbjudas i nästa 40-serie som byggs på den nya CMA-plattformen. Kanske även i 60-serien.

Tre cylindrar: 1,5 liter slagvolym (en trecylindrig variant av VEA-motorn)
Effekt förbränningsmotor: 180 Hk
Effekt elmotor: 55 kW (74hk)
Batteri: Lithiumjpn 9,7 kWh.
Räckvidd: Mer än 50 km.
Användarvisningsbild
av V9097
#1016098
Jag hittade mer information.
http://paultan.org/2015/10/27/volvo-det ... v40-hatch/

Det blir en rätt intressant drivlina med en Volvoutvecklad dubbelkopplingsåda. Jag tror ingenjörerna har fått lite att jobba på! Elmotorn går på de jämna växlarna i den 7-stegade lådan. Bilen kan på så vis köras som treväxlad elbil, eller 7-växlad hybrid (och 7-stegad med enbart bensindrift??)
Användarvisningsbild
av V9097
#1046280
sensonic skrev:Blir det inte bra mycket billigare att gå all in på eldrift? Bensinmotor och automatlåda kostar ju en slant.

Svår konkurrent om det stämmer: http://www.thepeak.fm/james-sutton/2016 ... osts-35000
Jag tror som du. Teslas framgångar har bara börjat, och många tillverkare kommer tvingas att ta fram batteribilar.

Samtidigt verkar det som många biltillverkare satsar på att vara närvarande med modeller som drivs av bensin, diesel, bensin/el laddhybrid och ren el. Det kommer vara en mixad marknad tio år framöver. Det som verkar vara en dagslända är diesel/el.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1046286
Hybrider förstår jag inte riktigt mig på. Släppa runt på 2st drivsystem verkar lite dumt
Användarvisningsbild
av joel80
#1046287
Mja.. I nuläget är det rätt vettigt för många då batteri kostar relativt mycket.. De flesta kör kortare sträckor än 50km per dag.. Men vill ha möjlighet att köra långt med bilen när det behövs.
Jag tycker dock det är lite synd att dom inte ökar på räckvidden lite.. Batterierna har blivit bättre och med samma storlek och vikt kan man nu gå minst 25% högre kapacitet än 2013 när V60 D6 lanserades med sina 50km.

Skulle behövas dom där 25% speciellt på vintern då 50km räckvidd sjunker till 35km om man vill ha värmen i kupén igång.

Snabbladdare börjar dyka upp längst vägarna nu (kolla Clevers stationer) så rätt snart funkar det med långresor även med biöar som inte är en Tesla och kostar miljonen.
Blir sjukt intressant att se vad det är för elbil med ca 500km räckvidd som Volvo har sagt att dom kommer med till 2019.

Hybrider är bra i övergången.. Dom driver utvecklingen av laddplatser och får även folk att få förståelse för "drivmedlet" el. Man blir lite *hooked* på det när man har en kan jag lova.. Så nästa biö blir med största sannolikhet en ren elbil.. Bara det kommit lite alternativ som går +25 mil och inte kostar som en Tesla.
2017 ser ut att bli "startskottet" för många vanliga tillverkare med en ren elbil i 30-50 mils klassen. Audi, Opel, BMW m.fl ska ju släppa nått då säger dom.
Användarvisningsbild
av V9097
#1046319
Det är väl så att vi kommer få se en ännu större variantflora de kommande åren, det här med plug-in passar en del av oss, men inte alla. Att marknaden finns har vi redan sett.

Det blir hur som helst en hel del spännande teknik i Volvos CMA-plattform :D Jag gillar iden att de ska använda dubbelkopplingslådan även vid eldrift, men då bara på vissa av växelstegen. Hur det funkar i hybridläge har jag inte förstått.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]