...

Moderator: Moderatorer

#1308108
Det finns belagt i vetenskap att mödrar skyddar sina söner på ett sätt som de inte skyddar döttrar eller hur fäder skyddar sina barn.

Kommer jag ihåg rätt så är det tex så i svensk lag att en mor inte kan dömas för att ha gömt sin son om han gjort något dumt.
Rätta mig gärna om jag minns fel.
#1308116
Men jösses. Hade det varit min son hade moppebilen sålts eller tagits i beslag av mig ett tag men först hade han fått köra den dit och tvätta ägg medans jag bjuder dig på medhavd kaffe och fika... Konsekvenser, finns det ens längre?

Minns det så väl, en unge klottrade på ett hyres och affärshus, ägaren kom på han och kände igen ungen. Ägaren valde att kontakta föräldrarna och mamman lovade att höra av sig. På kvällen stod de och försökte tvätta fasaden med saker de hade i hemmet och då får ägaren syn på de. Hon börjar gråtande berätta att de inte har råd att på något sätt bidra till att ta bort klottret. Ägaren bad de gå hem och prata lite med sonen och stod sedan för kalaset med saneringen själv. Stort gjort av de båda vuxna.

Själv så lekte vi i skolan och jag i min iver skulle sparka upp en ytterdörr, denna var delvis av glas och det gick sönder. Rektorn frågade om jag ville betala själv eller be föräldrarna betala. Jag hade de ynka 200kr det kostade. Vaktis hade många extrarutor i källaren så det var inte speciellt dyrt och jag betalade dagen efter, minns att jag fick ett kvitto med som jag antagligen kastade innan jag kom hem ;-)

Misstag sker och ibland gör man fel men stå för det i alla fall
#1308183
alla föräldrar är inte idioter och inte alla snorungar heller snepo, inga av mina bekanta som har ungar i mopedbilsåldern skulle sätta dom i en sådan, och det pga att säkerheten är obefintlig i en plastbil och en krock med en personbil är en säker död., de flesta här åker A-traktor el buss. Och sammhället är nog bra om 30år ochså.
#1308408
Fy faan så illa.. Inte bara säkerheten!
"Den saknar avgasrening och partikelutsläppen är 164 (!) gånger högre än den lagstadgade gränsen för personbilar. Utsläppen av kväveoxider är sju gånger högre än vad som tillåts för persondieselbilar."
Sjukt att man tillåter att de säljs med tanke på övriga miljöarbeten och gränser man sätter upp!
  • 1
  • 349
  • 350
  • 351
  • 352
  • 353
  • 356
V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare