...

Moderator: Moderatorer

#1398899
fjohan82 skrev:Bore räcka att man håller båda händerna på ratten, har blicken framåt och byter till vänster körfält... Står någon vid kanten bör man alltid byta körfält för att skapa en säkerhetsmarginal.
Här kör ju föraren rakt in i framförvarande.
Läste nånstans att VTI kommit fram till att i 60% av allvarliga olyckor rör inte föraren bromsen överhuvudtaget
#1398907
fjohan82 skrev:
joel80 skrev: lör 29 aug 2020, 10:46
fjohan82 skrev:
Bore räcka att man håller båda händerna på ratten, har blicken framåt och byter till vänster körfält... Står någon vid kanten bör man alltid byta körfält för att skapa en säkerhetsmarginal.
Här kör ju föraren rakt in i framförvarande.
Ja absolut.. Kan inte ens se bromsljus innan det smäller.
Menade mer att jag tyckte det var lite konstigt att en ny bil inte verkar ha nått sånt system alls som gjorde nått. Många har ju det. Men jag är helt överens med dig om att det med lite uppmärksamhet framåt so borde det funnits lång tid att undvika den olyckan.
Väldigt mycket är tillbehör på Mercedes, så det är säkert något som inte valdes till.. De bilarna går ju inte ens att pruta på priset längre.
Typ som blinkers? ;)
#1398914
Lövet skrev: lör 29 aug 2020, 11:21
fjohan82 skrev:Bore räcka att man håller båda händerna på ratten, har blicken framåt och byter till vänster körfält... Står någon vid kanten bör man alltid byta körfält för att skapa en säkerhetsmarginal.
Här kör ju föraren rakt in i framförvarande.
Läste nånstans att VTI kommit fram till att i 60% av allvarliga olyckor rör inte föraren bromsen överhuvudtaget
Det tror jag stämmer. Jag körde i mittenfilen på E4 in mot Stockholm förra söndagen när en kedjekrock inträffade i vänsterfilen, snett framför mig. Den sista bilen jag såg som krockade in bromsade inte alls. Då blir det ju dessutom extra svårt för bilen bakom. Nu tror jag att den sista bil jag såg köra in i baken på framförvarande inte fick någon i sin bank. Men det beror nog på att man började se att bilar väjde och bromsade lite framför även i andra filer. Men som sagt den sista bilen i den kedjekrocken verkade ha noll uppmärksamhet.

Jag tror det var 6-8 bilar som körde in i varandra. En bil mitt i den kön kastade sig ut i mittenfilen varefter bilen som låg i mittenfilen mjukt svängde över halvt i högerfilen och därmed lyckades undgå att smälla in i bilen som låg där. Mycket snyggt kört av den föraren.
#1399232
Primus skrev:Jag körde i mittenfilen på E4 in mot Stockholm förra söndagen när en kedjekrock inträffade i vänsterfilen, snett framför mig. Den sista bilen jag såg som krockade in bromsade inte alls. Då blir det ju dessutom extra svårt för bilen bakom.
I somras passerade jag några lastbilar som seriekrockat på E4 strax söder om Jönköping i södergående riktning. Första lastbilen hade tvärbromsat för ett hinder framför, sedan hade lastbilen bakom - en biltransport med släp - klappat till bakifrån. Bakom den hade ett trailer-ekipage inte hunnit reagera på första incidenten och rammat biltransporten så illa att bakersta bilen på släpet såg totaldemolerad ut. Dragbilen till trailern såg inte körbar ut, för halva hytten var intryckt.
För varje sammanstötning blev kraften större och större, för att ekipagen hade för dålig framförhållning och avstånd.
#1400164
Hur lastbilsförare som ligger bara en billängd eller två bakom andra lastbilar (eller bilar för den delen) tänker har jag svårt att förstå. De gnäller, eller "påpekar" ofta att de kör tungt och att det är svårt att stanna om man t.ex klagar på att de kör ut rakt framför en i en korsning eller rondell, men på motorväg eller landsväg verkar det inte vara något som behövs tänkas på, från deras sida i allafall. Svårt som satan att köra om blir det också om det ligger 3-4 tradare på rad utan något mellanrum. :/

Samma sak gäller såklart också bilförare, men det blir så extra tydligt med tunga fordon som ofta har så mycket längre bromssträcka.
#1400191
En till rätt läskig olycka! Det här är nog en av mina värsta mardrömmar i trafiken. Den här killen klarade sig tack och lov med ett brutet ben och lite blåmärken och blev helt återställd.
Föraren blev rejält chockad. Det är 5 år sen och han kan fortfarande inte kolla på videon, och tänker på incidenten varje gång han passerar stillastående fordon vid en korsning.
Man får sig en tankeställare!
#1400205
joel80 skrev:En till rätt läskig olycka! Det här är nog en av mina värsta mardrömmar i trafiken. Den här killen klarade sig tack och lov med ett brutet ben och lite blåmärken och blev helt återställd.
Föraren blev rejält chockad. Det är 5 år sen och han kan fortfarande inte kolla på videon, och tänker på incidenten varje gång han passerar stillastående fordon vid en korsning.
Man får sig en tankeställare!
Har varit med om exakt det där. Jag stod motsvarande vid övergånsstället. En tjej i 10 års åldern springer förbi mig (jag står och väntar) vid övergångsställe på Drottningsholmsvägen. Jag hinner tänka "men så ska hon ju inte..." och sen PANG blir hon påkörd framför näsan på mig. Hon flyger hela vägen till nästa övergångsställe på andra sidan korsningen. Det jag minns av det är LJUDET av en kropp som träffar en bil, skriket från den tvärbromsande bilen och känslan av maktlöshet. Jag tänkte liksom skrika "vänta" eller nåt men hann inte, det gick på en sekund efter att hon sprang förbi mig till hon blev påkörd.

Den tjejen klarade sig också, dock med bäckenskador så det var säkert inte kul efteråt. De detaljerna känner jag inte till, jag kollade bara upp att hon faktiskt överlevde. Var helt övertygad att jag såg en person dö.
#1400209
Usch.. jävla ångest. Önskar alla blir medvetna om risken, att barn ibland inte har säkerhetstänket och att stillastående bilar betyder att man måste vara väldigt uppmärksam. Önskar ingen att behöva vara med om nått sånt, allra minst de som springer framför.
#1400212
Beklagar, hoppas att det går så bra det kan för er
#1400213
Micce1980 skrev:Beklagar, hoppas att det går så bra det kan för er
Det här var inte jag, ett klipp från Finland som är 5 år gammalt. Fick det skickat till mig från han som körde. Han sa att han fortfarande inte kunde köra förbi stillastående bilar utan att situationen spelade upp sig i huvudet.
Ville visa för att kanske få folk att inse riskerna utan att behöva vara med om det själv.
  • 1
  • 352
  • 353
  • 354
  • 355
  • 356

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]