...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#719671
Jag har lagt länkar till vad jag köpt för kamera i tråden.. Den kamera som filmat här betalade jag ca 90€ plus frakt. Blev runt 1000kr.
Den andra kameran jag har i den andra bilen gick på runt 700kr med frakt.
Skillnaden på dem är att den dyrare har vanlig SD-kortplats medans den billigare har micro-SD. Sen tycker jag att den dyrare är något bättre vid mörkerkörning.

Kameran fungerar så att jag kopplat in den med vanlig cigg-kabel. När kameran får ström av att jag startar bilen börjar den spela in på ett 32GB SD-kort kort jag köpt. När kortet är fullt tar den bort de äldsta filerna.. Med 32GB tror jag det är ca 6-8 timmar material det får plats med.

Man skulle kanske kunna använda den som övervakningskamera, det finns en inställning för "motion detection" där kameran drar igång om det rör sig framför den. Har man den i bilen funkar det nog inte så bra då man inte har ström till den hela tiden och den nog drar ur sitt interna batteri ganska snabbt. Plus att det är olagligt att övervaka på allmän plats. Så fort du lämnar kameran/bilen får du inte längre filma.

Som övervakningskamera skulle jag istället kolla på en IP-kamera. Jag har en foscam som "babyvakt" i 1-åringens rum. Den kan jag kolla på via en app imin mobil, i sambons mobil eller via datorn/surfplattan.
Det är en sån här: http://www.foscam.se/produkt6.html?i2

Det ska gå att sätta upp nån slags rörelsekänslighet på den och automatisk sparning via nätverk eller FTP. Jag har bara testat och sett att jag kunde tanka upp screenshots på FTPn men inte använt mig av funktionen så jag vet inte hur bra det funkar. Däremot är det lite kul att kunna kolla i mobilen så att huset står kvar när man är borta. Bara man ställer in port-forward i sin router så kan man komma åt den utifrån via sitt IP eller t.ex DYNdns. (Kanske inte så bara för någon som inte är datorvan... :) )
Användarvisningsbild
av joel80
#724973
Ny liten kort film.. fick använda tutan igen.
:)
Såg att jag lyckats slå till kameran så den är riktad för mycket nedåt och har skärpan typ på motorhuven. Ska fixa det..
Trots lite oskärpa:
[youtube]D66Ss4_VGm8[/youtube]


En till från igår också..
Syns inte så tydligt, men Volvon jag möter ligger i min fil rätt länge, tror nog att det är enkelriktat.
[youtube]XxVmRS1Ie_Y[/youtube]

Sorry om det är lite mesiga situationer.. :)
et har inte varit så allvarliga situationer på senare tid. Lovar att snabbt lägga upp om jag fångar något ordentligt.
av Ripley
#725045
joel80 skrev:Här kommer en till..

Sånt här retar mig lite.. Han tjänade inget på omkörningen heller då det låg 2 plogbilar i bredd så man inte kom vidare. När det sen gick att köra igen körde han inte speciellt snabbt och jag var körde om honom utan att köra fort.

[youtube]jAEIFPHwJ4Y[/youtube]

Snacka om att köra på marginalerna.. hade inte volvon bromsat hade det nog smällt... men idioten förutsatte väl det.

Varför ligger du i vänster fil om du inte kör om, som jag ser det så blokerar den vita volvon, vänster fil är en omkörningsfil inget annat det är nog inte många som känner till
Användarvisningsbild
av joel80
#725070
Ripley skrev:
joel80 skrev:Här kommer en till..

Sånt här retar mig lite.. Han tjänade inget på omkörningen heller då det låg 2 plogbilar i bredd så man inte kom vidare. När det sen gick att köra igen körde han inte speciellt snabbt och jag var körde om honom utan att köra fort.

[youtube]jAEIFPHwJ4Y[/youtube]

Snacka om att köra på marginalerna.. hade inte volvon bromsat hade det nog smällt... men idioten förutsatte väl det.

Varför ligger du i vänster fil om du inte kör om, som jag ser det så blokerar den vita volvon, vänster fil är en omkörningsfil inget annat det är nog inte många som känner till
Klart jag vet att vänster fil är en omkörningsfil... så fort den plogbilen framför lämnar fritt så skulle både jag och bilen framför köra om. Jag ligger inte i omkörningsfilen utan att ha tänkt köra om och volvon framför tänkte nog desamma. Den riskfulla omkörningen som Audin gjorde sparade honom ingen tid då den andra plogbilen låg framför i vänster fil med bladet utvinklat över det högra.
Användarvisningsbild
av mobe
#740673
Och med tanke på hur vägen ser ut så lär det har varit 80+ i hastighetsbegränsning vilket medför omkörningsförbud på höger sida.
Användarvisningsbild
av joel80
#740680
Fast vid hög trafik som går saktare än 70km/h så gäller inte det.. så just det var inte olagligt.

Hade en liten incident imorse, körde på rätt smal 50-väg och i en svag högerkurva med dålig sikt möter jag en liten ford eller nått som håller säkert 70-80km/h och sneddar i kurvan. När föraren där ser mig får den kasta sig över i sin fil och jag ser hur bilen kränger till. Tänkte att, jävlar, nu får den kast tillbaka i min fil.. men bilen verkar motverka kastet (rätt ny bil så det var säkert antisladdsystem) och jag slipper en trasig front. Halt som satan var det efter en kall natt. Hoppas föraren i mötande bilen blev jävligt rädd och inte fulkör och genar i kurvorna där igen. Villaområden i närheten så det cyklar och går ofta barn längst vägen. Suck...

Jag kollade i kameran men det syntes lite dåligt då jag hade råkat stöta till den så det hela var i lite oskärpa, plus att jag hade lite motljus.. hände inte tillräckligt mycket för att jag ska lägga upp det tror jag.. mer dramatiskt att återges i textform. :D
Användarvisningsbild
av erikn
#740699
En kamrat till mig dog i en sån olycka på 80-talet. De var på väg hem från något, kommer inte ihåg vad. De var fem i bilen, han körde för fort och genade. När de fick möte så väjde han tillbaka och sedan åkte de ut på en åker och in i ett träd. Ingen i bilen hade bälte på sig, han som körde dog, passagerare fram satt fast och såg honom hosta blod tills han dog. Han i mitten bak krossade stereon med pannan, har rätt fina ärr där idag, och svimmade. De andra två åkte upp i taket och svimmade av det.
Användarvisningsbild
av joel80
#740716
Usch.. fy faan.. Tack o lov har många bilar antisladdsystem som hjälper till ganska bra i sånna situationer nu för tiden. Räddar nog många fler än man tror..
av SEpaket
#740730
Det finns mycket idioter i trafiken, denna har såklart inte jag filmat själv, men väl killarna själva och dessutom har en av killarna självmant lagt upp filmen för att spela allan! Ett axplock av olika idiotgrejer som begår i filmen:
120 km/h + på 50-sträcka
Två rödljuskörningar (i 110-120 km/h)
Bränner in i rondeller i cirka 100 km/h
Släpper ratten med båda händerna i hög fart
Och så vidare. Jag blir så fruktansvärt arg när jag ser den här filmen. Den där killen skulle åka in för grov vårdslöshet i trafik. Fängelse skulle han ha och indraget körkort för all framtid.

Filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=MO65DhQOykY (Hur klistrar man in den i tråden?!)

Förövrigt så tillhör jag typen som svär så tungan blir svart i trafiken och någon gång har jag använt signalhorn eller helljusblink, men jag skulle aldrig göra som vissa och låta frustrationen gå ut över mitt körsätt. En typ av människor jag retar mig på är den (som oftast kör BMW eller Audi) som på motorväg när man långt innan får information om vägarbete skall susa förbi hela kön och tränga sig in precis där filerna går ihop. Det är ju deras fel att det går långsammare än nödvändigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 356

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]