kebabpizza skrev:Cyklister har alltid väjningsplikt vid oövervakad cykelöverfart.
Trafikförordningen:
"61 § En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten."
(Innan "Zebralagen" gällde samma formulering för både cyklister och fotgängare, nu står det så här om fotgängare:
"Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.")
För cyklisterna gäller följande på cykelöverfarter:
Trafikförordningen:
"6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara."
Jag brukar kalla den Antisjälvmordsregeln. :D
Hur många bilister är det förresten som tänker på detta:
"62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten."
sthlm skrev:Ni som kan allt...
När man lämnar rondellen så har man väjningsplikt mot cyklar som kommer farandes på cykelöverfarten men vad gäller på samma överfart när jag kör IN i en rondell?
Jag vill ju ha det till att cyklisten skall lämna företräde...
Det finns en (ej prejudicerande) dom där man fastslår att cyklisterna som färdas på cykelbanan runt rondellen i det aktuella fallet anses utgöra trafik i rondellen och därför skall man som bilist lämna företräde (även) för cyklister när man åker in i rondellen. Jag antar att tolkningen beror på hur nära själva rondellen cykelbanan ligger?
Om skylten med väjningsplikt sitter före cykelöverfarten är det alldeles självklart vad som gäller.
När man åker in i en rondell är det ju i princip samma sak som att man åker ut på en huvudled från en mindre väg. För mig är det naturligt att man skall lämna företräde för alla trafikanter på huvudleden, även dem som tvingas framföra sitt fordon på en smal remsa parallellt med huvudleden.
Jag tycker faktiskt att det är (ännu) mer naturligt att lämna företräde för cyklister när man kör in i en rondell än när man lämnar den.