StringerBell skrev:SEpaket skrev:StringerBell skrev:Eftersom så många körfiler i centrum blivit bussfiler skulle en tillbakagång till tullfritt leda till totalt igenproppade gator. Den tråkiga sanningen är att det inte finns något sätt att minska på trängseln än att låta det svida i plånboken.
Jag gillar inte trängsel, jag gillar inte heller 5-600kr i månaden extra i avgifter. Jag skulle gärna flytta till en mindre ort, om jag fick tillfälle. Storstaden med dess kostnader lockar inte längre, trots utbudet.
Göteborg är internationellt sett en småstad. Skulle du kalla det storstad inför en tysk, kines eller amerikan skulle du få ett gapskratt till svar.
Såklart, men vad har det för betydelse när jag bor i Sverige och kommer fortsätta göra det?
SEpaket skrev:Det finns heller ingen trängsel i staden "egentligen", det har till och med stadsarkitekten själv sagt.
Vem bestämmer vad som är trängsel? Jag kan bara konstatera att frustrationen av stillastående köer är frustrerande, likaväl som de extra kostnaderna. Flyttar man från stan slipper man båda.
SEpaket skrev:Bussfiler är också något extremt ineffektivt som man gör för att skapa en trängsel som egentligen inte finns. Utnyttjandegraden av till exempel bussfilen utmed E6 mellan Kungälv och Göteborg är skrattretande låg, det skulle vara enormt mycket effektivare att låta alla bilar nyttja den filen.
Men tanken är ju att bussarna i princip skall ha fri väg för att få acceptabel pendlingstid för resenärer från kranskommunerna. Ökad tillgänglighet (fler filer t.ex.) gör att fler tar bilen och så är man tillbaka på ruta ett igen.
SEpaket skrev:Det skulle med enkla medel gå att komma tillrätta med situationen genom smartare trafikplanering, men detta är politiskt inkorrekt.
Funkar inte. En bil på vägen tar plats och bidrar till trängsel. Den som behöver komma till centrum gör en kalkyl över resttid och kostnad. Så enkelt är det.
Betydelsen med det är att inte en enda stad i varken Kina eller USA har trängselskatt. Jag har själv tagit mig runt i bil i städer större än Göteborg runt om i världen där ingen så kallad trängsel funnits. Kan man utomlands så kan man här.
Trängsel kan vetenskapligt förklaras och det Göteborg har är inte trängsel eftersom det finns kapacitet som inte utnyttjas. Alla som sitter i ledande position i staden, på trafikverket eller på andra platser som jag talat med är rörande överens om att trängsel inte finns. Man kallar det trängselskatt eftersom det finns en lag om detta.
Du talar med en man som skulle kunna ta bilen in till stan på 15-20 minuter under högtrafik innan tullarnas införande (och likadant nu, antar jag, om det inte blivit fler bilar) men har en kollektivresa på över 1½ timme. Och då bor jag i villaområde med en hel del invånare, inte mitt ute i skogen. Och du missar återigen vad jag säger, utnyttjandegraden av bussfilerna är så pass låg att man i realiteten inte tjänar något på det.
Om du såg och tänkte efter lite skulle du inse att bussar och övrig tung trafik bidrar till ökad köbildning jämfört med personbilar och dessutom så påverkar dessa miljön i större utsträckning. Det finns en anledning till att bussarna som går mellan kranskommunerna och stan inte har co2-utsläppen angivna vid registrering. Det är enormt höga siffror vi talar. Dessutom skall bussen ta sig från garaget till första hållplatsen och till garaget från sista. Sedan går många bussar halvtomma också, vilket minskar effektiviteten ytterligare. Om alla körde hyffsat normala bilar med relativt låg förbrukning och avgasrening istället så skulle miljöpåverkan vara ungefär densamma.
Jag upprepar att Göteborg som stad mycket, mycket enkelt skulle kunna minska det du kallar trängsel. Billigt hade det också blivit. Staden är anpassat efter ett 40 år gammalt trafikmönster, klart att det inte fungerar längre. Var är till exempel ringleden?
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.