...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#742274
Tja så här efter ett kvartal är jag i stort sett lika negativ som innan, av flera skäl.. I grunden anser jag att stora infrastruktursatsningar inte skall betalas med extraskatter och då framförallt inte bara av en del av de boende/körande. Trängseln på lederna i stan är lite mindre, så nog har det givit effekt. Baksidan av det hela är att där jag bor så har trafiken ökat rejält på grund av nya körmönster....och det är på Hisingen, så det är inte direkt centralt. Mina barn är riktigt irriterade, dom åker med lokaltrafiken som inte klarar de nya åtagandena särskilt bra. Handeln i Bäckebol har dramatiskt försämrats på vardagar, och det påstås att även delar av handeln i centrala staden har rejäla problem ekonomiskt. Lunchrestauranger i stan och även de lite utanför egentliga centrum får inte längre lika många besök från andra stadsdelar på grund av tullen över Älvsborgsbron.
Så trots att jag kör tjänstebil där företaget betalar skatten så är jag duktigt missnöjd. Det skall bli roligt att se vad politikerna tänker ta till för tjuvtrix för att slippa öppna för en folkomröstning i frågan, trots att betydligt fler än 10% önskar en enligt folkinitiativet i GT:s regi.

/Thomas
#742307
Eftersom så många körfiler i centrum blivit bussfiler skulle en tillbakagång till tullfritt leda till totalt igenproppade gator. Den tråkiga sanningen är att det inte finns något sätt att minska på trängseln än att låta det svida i plånboken.

Jag gillar inte trängsel, jag gillar inte heller 5-600kr i månaden extra i avgifter. Jag skulle gärna flytta till en mindre ort, om jag fick tillfälle. Storstaden med dess kostnader lockar inte längre, trots utbudet.
av SEpaket
#742321
StringerBell skrev:Eftersom så många körfiler i centrum blivit bussfiler skulle en tillbakagång till tullfritt leda till totalt igenproppade gator. Den tråkiga sanningen är att det inte finns något sätt att minska på trängseln än att låta det svida i plånboken.

Jag gillar inte trängsel, jag gillar inte heller 5-600kr i månaden extra i avgifter. Jag skulle gärna flytta till en mindre ort, om jag fick tillfälle. Storstaden med dess kostnader lockar inte längre, trots utbudet.
Göteborg är internationellt sett en småstad. Skulle du kalla det storstad inför en tysk, kines eller amerikan skulle du få ett gapskratt till svar. Det finns heller ingen trängsel i staden "egentligen", det har till och med stadsarkitekten själv sagt. Bussfiler är också något extremt ineffektivt som man gör för att skapa en trängsel som egentligen inte finns. Utnyttjandegraden av till exempel bussfilen utmed E6 mellan Kungälv och Göteborg är skrattretande låg, det skulle vara enormt mycket effektivare att låta alla bilar nyttja den filen. Det skulle med enkla medel gå att komma tillrätta med situationen genom smartare trafikplanering, men detta är politiskt inkorrekt. Vi som håller till på ett forum som detta är ute, numera skall man vara cyklist. Noteras bör att jag, trots att jag bor centralt där jag bor, saknar i allt väsentligt utbyggt kollektivtrafik. Jag klarar mig inte utan bil.
#742346
SEpaket skrev:
StringerBell skrev:Eftersom så många körfiler i centrum blivit bussfiler skulle en tillbakagång till tullfritt leda till totalt igenproppade gator. Den tråkiga sanningen är att det inte finns något sätt att minska på trängseln än att låta det svida i plånboken.

Jag gillar inte trängsel, jag gillar inte heller 5-600kr i månaden extra i avgifter. Jag skulle gärna flytta till en mindre ort, om jag fick tillfälle. Storstaden med dess kostnader lockar inte längre, trots utbudet.
Göteborg är internationellt sett en småstad. Skulle du kalla det storstad inför en tysk, kines eller amerikan skulle du få ett gapskratt till svar.
Såklart, men vad har det för betydelse när jag bor i Sverige och kommer fortsätta göra det?
SEpaket skrev:Det finns heller ingen trängsel i staden "egentligen", det har till och med stadsarkitekten själv sagt.
Vem bestämmer vad som är trängsel? Jag kan bara konstatera att frustrationen av stillastående köer är frustrerande, likaväl som de extra kostnaderna. Flyttar man från stan slipper man båda.

SEpaket skrev:Bussfiler är också något extremt ineffektivt som man gör för att skapa en trängsel som egentligen inte finns. Utnyttjandegraden av till exempel bussfilen utmed E6 mellan Kungälv och Göteborg är skrattretande låg, det skulle vara enormt mycket effektivare att låta alla bilar nyttja den filen.
Men tanken är ju att bussarna i princip skall ha fri väg för att få acceptabel pendlingstid för resenärer från kranskommunerna. Ökad tillgänglighet (fler filer t.ex.) gör att fler tar bilen och så är man tillbaka på ruta ett igen.
SEpaket skrev:Det skulle med enkla medel gå att komma tillrätta med situationen genom smartare trafikplanering, men detta är politiskt inkorrekt.
Funkar inte. En bil på vägen tar plats och bidrar till trängsel. Den som behöver komma till centrum gör en kalkyl över resttid och kostnad. Så enkelt är det.
av SEpaket
#742355
StringerBell skrev:
SEpaket skrev:
StringerBell skrev:Eftersom så många körfiler i centrum blivit bussfiler skulle en tillbakagång till tullfritt leda till totalt igenproppade gator. Den tråkiga sanningen är att det inte finns något sätt att minska på trängseln än att låta det svida i plånboken.

Jag gillar inte trängsel, jag gillar inte heller 5-600kr i månaden extra i avgifter. Jag skulle gärna flytta till en mindre ort, om jag fick tillfälle. Storstaden med dess kostnader lockar inte längre, trots utbudet.
Göteborg är internationellt sett en småstad. Skulle du kalla det storstad inför en tysk, kines eller amerikan skulle du få ett gapskratt till svar.
Såklart, men vad har det för betydelse när jag bor i Sverige och kommer fortsätta göra det?
SEpaket skrev:Det finns heller ingen trängsel i staden "egentligen", det har till och med stadsarkitekten själv sagt.
Vem bestämmer vad som är trängsel? Jag kan bara konstatera att frustrationen av stillastående köer är frustrerande, likaväl som de extra kostnaderna. Flyttar man från stan slipper man båda.

SEpaket skrev:Bussfiler är också något extremt ineffektivt som man gör för att skapa en trängsel som egentligen inte finns. Utnyttjandegraden av till exempel bussfilen utmed E6 mellan Kungälv och Göteborg är skrattretande låg, det skulle vara enormt mycket effektivare att låta alla bilar nyttja den filen.
Men tanken är ju att bussarna i princip skall ha fri väg för att få acceptabel pendlingstid för resenärer från kranskommunerna. Ökad tillgänglighet (fler filer t.ex.) gör att fler tar bilen och så är man tillbaka på ruta ett igen.
SEpaket skrev:Det skulle med enkla medel gå att komma tillrätta med situationen genom smartare trafikplanering, men detta är politiskt inkorrekt.
Funkar inte. En bil på vägen tar plats och bidrar till trängsel. Den som behöver komma till centrum gör en kalkyl över resttid och kostnad. Så enkelt är det.
Betydelsen med det är att inte en enda stad i varken Kina eller USA har trängselskatt. Jag har själv tagit mig runt i bil i städer större än Göteborg runt om i världen där ingen så kallad trängsel funnits. Kan man utomlands så kan man här.

Trängsel kan vetenskapligt förklaras och det Göteborg har är inte trängsel eftersom det finns kapacitet som inte utnyttjas. Alla som sitter i ledande position i staden, på trafikverket eller på andra platser som jag talat med är rörande överens om att trängsel inte finns. Man kallar det trängselskatt eftersom det finns en lag om detta.

Du talar med en man som skulle kunna ta bilen in till stan på 15-20 minuter under högtrafik innan tullarnas införande (och likadant nu, antar jag, om det inte blivit fler bilar) men har en kollektivresa på över 1½ timme. Och då bor jag i villaområde med en hel del invånare, inte mitt ute i skogen. Och du missar återigen vad jag säger, utnyttjandegraden av bussfilerna är så pass låg att man i realiteten inte tjänar något på det.

Om du såg och tänkte efter lite skulle du inse att bussar och övrig tung trafik bidrar till ökad köbildning jämfört med personbilar och dessutom så påverkar dessa miljön i större utsträckning. Det finns en anledning till att bussarna som går mellan kranskommunerna och stan inte har co2-utsläppen angivna vid registrering. Det är enormt höga siffror vi talar. Dessutom skall bussen ta sig från garaget till första hållplatsen och till garaget från sista. Sedan går många bussar halvtomma också, vilket minskar effektiviteten ytterligare. Om alla körde hyffsat normala bilar med relativt låg förbrukning och avgasrening istället så skulle miljöpåverkan vara ungefär densamma.

Jag upprepar att Göteborg som stad mycket, mycket enkelt skulle kunna minska det du kallar trängsel. Billigt hade det också blivit. Staden är anpassat efter ett 40 år gammalt trafikmönster, klart att det inte fungerar längre. Var är till exempel ringleden?
#742367
SEpaket skrev: Betydelsen med det är att inte en enda stad i varken Kina eller USA har trängselskatt. Jag har själv tagit mig runt i bil i städer större än Göteborg runt om i världen där ingen så kallad trängsel funnits. Kan man utomlands så kan man här.
Återigen, jag bryr mig inte om hur det ser ut i andra länder. Jag vet hur det varit i Göteborg, och hur det är nu. Ingen vill nog ha mer asfalt som skall svälja mer trafik. Det finns också fakta kring restider, vi behöver inte gissa eller berätta om egna upplevelser.
SEpaket skrev:Jag upprepar att Göteborg som stad mycket, mycket enkelt skulle kunna minska det du kallar trängsel. Billigt hade det också blivit. Staden är anpassat efter ett 40 år gammalt trafikmönster, klart att det inte fungerar längre. Var är till exempel ringleden?
Vad vill du göra? Det är inte bara att gräva upp stan och börja från noll. Stan ligger där den ligger med sina vägar och bebyggelse. Finns inte så jättemycket man kan göra. Minskad trängsel innebär antingen bredare vägar (eller fler vägar) som kan svälja mer trafik eller mindre trafik på befintliga vägar. Om inte olägenheten med trängsel = lång restid eller kostnad = trängselskatt finns som håller tillbaka driften att ta bilen ut på vägen så undrar jag verkligen vad som långsiktigt skulle minska trängseln - ta bilen är ju det bekvämaste som finns!
av Andis
#742409
StringerBell skrev:Eftersom så många körfiler i centrum blivit bussfiler skulle en tillbakagång till tullfritt leda till totalt igenproppade gator. Den tråkiga sanningen är att det inte finns något sätt att minska på trängseln än att låta det svida i plånboken.

Jag gillar inte trängsel, jag gillar inte heller 5-600kr i månaden extra i avgifter. Jag skulle gärna flytta till en mindre ort, om jag fick tillfälle. Storstaden med dess kostnader lockar inte längre, trots utbudet.
När jag läser det här så får jag en fundering.

Vad tror ni om totalt bil förbud inom tullarna?

Jag tror att arbetsgivare med mera helt enkelt skulle få anpassa sig efter rådande situation och att små ärenden skulle kunna ta hela dagen. Samt bli helt acceptabelt att det gör det.

Samt man slår 2 flugor i en smäll inga avgaser och inga problem för kollektivtrafik att ta sig fram snabbt som gör det enkelt och smidigt att ta sig runt. Dock kommer nog vissa ärende ta betydligt längre tid.

Tanken på ett försök är lite lockande.

För man får väll ändå anse att det är avgaserna och trängseln man vill åt med att införa extra skatter på dessa zoner. Då man löser dessa problem på en gång med ett totalt bil förbud. Visst många saker kommer och bli stor omställning men gick det för i tiden går nog dom problemen att lösa.
Användarvisningsbild
av Funk
#742424
För man får väll ändå anse att det är avgaserna och trängseln man vill åt med att införa extra skatter på dessa zoner
I Göteborg vill man åt skattepengar till infrastruktursatsningar för att fixa till en del problem, bl.a i tågtrafiken...

/Thomas
#742452
Andis skrev: Vad tror ni om totalt bil förbud inom tullarna?
Med tanke på hur lite trafik det är i centrum under dagtid finns det ingen anledning att frukta det. Göteborg, alltså.
av Andis
#753136
Vill ni som mig hata bil tullar åk till USA

Första dagen lite runt körning in ut till New York 8 biltullar. Varav en kosta 13 dollar.

Åker just nu på en motorväg där det är tull var 5 minut och den tar bara mynt. Nu är mynten slut måste av och växla blir så j....a less.

Vill ni ha så här i sverige????? Kommer bli så Sverige brukar ta efter usa.

3 olika system på tullar så hjälper inte med transponder.

Hälsningar från staterna
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]