- ons 03 okt 2012, 18:32
#687060
Jag tror att det är fler än jag som göteborgare som drabbas av trängselskatten som kickar igång vid årsskiftet. Skulle vara intressant hur andra i göteborgsområdet resonerar. Det kanske mest spektakulära är att även den som passerar Göteborg, t.ex. för resa mellan Malmö - Oslo, kommer få betala för en passage.
Själv bor jag och min fru utanför själva betalzonen men frun som använder bilen dagligen till jobbet behöver just passera igenom zonen vid resa mellan bostaden i östra Göteborg till jobbet i Mölndal. Vi får alltså räkna med 2x18=36 kr varje arbetsdag. Där vi bor är det ont om dagparkering (det är endast korttidsparkering mellan kl. 9 till 18 på de flesta gatorna) så om fler personer - p.g.a. skatten - ställer bilen kommer det bli nästan omöjligt att hitta en plats att ställa bilen under dagtid. Konsekvensen för oss kan alltså rent av bli att vi tar bilen oftare för att vi helt enkelt inte hittar någon parkeringsplats. :|
I övrigt är jag inte negativ till trängselskatter som sådana. Det är det enda som ger effekt på trängsel, rent vetenskapligt.
Själv bor jag och min fru utanför själva betalzonen men frun som använder bilen dagligen till jobbet behöver just passera igenom zonen vid resa mellan bostaden i östra Göteborg till jobbet i Mölndal. Vi får alltså räkna med 2x18=36 kr varje arbetsdag. Där vi bor är det ont om dagparkering (det är endast korttidsparkering mellan kl. 9 till 18 på de flesta gatorna) så om fler personer - p.g.a. skatten - ställer bilen kommer det bli nästan omöjligt att hitta en plats att ställa bilen under dagtid. Konsekvensen för oss kan alltså rent av bli att vi tar bilen oftare för att vi helt enkelt inte hittar någon parkeringsplats. :|
I övrigt är jag inte negativ till trängselskatter som sådana. Det är det enda som ger effekt på trängsel, rent vetenskapligt.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •